آخرین عناوین

جمعه 9 بهمن 1394-20:1 کد خبر:19449

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از واردات پرتقال ترکیه و نارنگی پاکستانی تا انکار مسئولان کشاورزی

در حالی که انبارداران و سورتینگ‌داران در تدارک تأمین میوه شب عید مردم هستند و انبارها پر از مرکبات است اخباری مبنی بر واردات میوه خارجی به کشور گوش می‌رسد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در حالی‌که انبارداران و سورتینگ‌داران در تدارک تأمین میوه شب عید مردم هستند و انبارها پر از مرکبات است اخباری مبنی بر واردات میوه خارجی به کشور به گوش می‌رسد که این موضوع نگرانی و البته دلسردی بسیاری برای این افراد به همراه دارد.

با توجه به اینکه تنها درآمد کشاورزان از محل تولید برنج و مرکبات است که این واردات بی‌رویه موجب دلزدگی آنان شده و اینکه باغ‌ها و زمین‌ها را رها کرده و رفته رفته به نابودی کشاورزی نزدیک شویم.

*واردات بی‌رویه میوه معنایی جز وارد کردن خسارت به تولیدکنندگان ندارد

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان تولید مرکبات امسال استان می‌توانیم علاوه بر تنظیم بازار داخلی صادرات را انجام دهیم.

محمدرضا شعبانی بیان کرد: واردات برای محصولات میوه از جمله مرکبات جز وارد کردن خسارت به تولیدکنندگان داخلی معنایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نارنگی پاکستانی و پرتقال ترکیه وارد بازار ایران شده و به‌راحتی نیز عرضه شده و کسی نیز با این موضوع برخورد نمی‌کند، اضافه کرد: بزرگ‌ترین حرفی که می‌زنند این‌ها قاچاق است که امکانش وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران افزود: هیچ عاقلی این حرف را نمی‌پذیرد که محصولات درختی را بتوان به‌صورت قاچاق وارد کشور کرد.

شعبانی با بیان اینکه همچنین با توجه به وجود تعدد دستگاه‌ها در بحث نظارت، هر کدام مسئولیت را به‌عهده دیگری واگذار می‌کنند و هیچ کدام نمی‌پذیرند مقصر کدام دستگاه است، یادآور شد: باید در بازارهای خرده‌فروشی با عرضه میوه قاچاق برخورد شود که متأسفانه این برخورد انجام نمی‌شود.

* ظاهر میوه‌های قاچاق چیزی مشخص نیست

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به اینکه کالایی که از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شود معلوم نیست که حتی پوست آن به چه موادی آغشته است و نباید مصرف شود.

حسن مکرمی‌رستمی بیان کرد: حتی اطلاع نداریم باقی‌مانده سموم آن چه میزان است خیلی از موارد دیگر به‌عنوان عامل خطر ممکن است وجود داشته‌باشد که بررسی نشده و به هیچ وجه نباید مصرف شود.

وی با اعلام اینکه ظاهر قضیه به‌گونه‌ای است که حتی در ذائقه مشخص نباشد و نتوان عیب و ایرادی برای میوه تعریف کرد، تصریح کرد: اما ممکن است آغشته به سموم بالا، فلزات سنگین باشد این‌ها نکاتی است که از طریق ذائقه نمی‌توان تشخیص داد و به همین دلیل میوه‌های قاچاق نباید مصرف شود.

* مجوز رسمی برای واردات میوه طی چند سال اخیر صادر نشده‌است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بحث واردات میوه ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزی به‌شدت با این موضوع مخالف است و اجازه این کار را نمی‌دهد.

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه شایعاتی مبنی بر ورود پرتقال ترکیه به کشور داشتیم، گفت: ما به‌شدت کنترل می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از چنین شائبه‌ای پیشنهاد ما این بوده ترانزیت میوه از ترکیه رد شود و اجازه ترانزیت داده نمی‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه به‌طور حتم اجازه واردات میوه نداده و نمی‌دهند، اظهار کرد: ممکن است میوه به‌صورت قاچاق و محدود وارد کشور شود که بحث قاچاق در تمامی کالاها وجود دارد که باید دقت بیشتری شود.

حیدرپور با بیان اینکه مجوز رسمی برای واردات میوه طی چند سال اخیر صادر نشده‌است، افزود: برخی از تعاونی‌های مرزنشین به‌صورت محدود اقدام به این کارها کنند وزارت جهاد کشاورزی در این راستا مجوزی صادر نکرده و حتی اجازه ترانزیت از کشورهای همسایه به کشورهای دیگر را به‌دلیل عبور از خاک ایران، نمی‌دهند.

به گزارش فارس، واردات بی‌رویه‌ای که در گذشته انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد موجب شده که برخی باغداران باغ‌های خود را رها کرده و دست‌نخورده باقی بماند لازم است در این راستا تدبیری جدی اندیشیده شود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :