آخرین عناوین

پنجشنبه 15 بهمن 1394-11:12 کد خبر:19495

رئیس انجمن معدن مازندران اعلام کرد:

وضعیت بحرانی معادن زغال ‌سنگ مازندران

رئیس انجمن معدن مازندران گفت: مشکلات واحدهای زغال ‌سنگ استان بسیار جدی و بحرانی شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران، مصطفی نائیجی در جلسه کمیته تخصصی زغال‌ سنگ انجمن معدن خانه صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه مشکلات واحدهای زغال ‌سنگ استان بسیار جدی و بغرنج شده است، اظهار کرد: زغال‌های کک‌شو و حرارتی تولیدی مازندران از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: معدن ‌داران زغال‌ سنگ چند هزار میلیارد تومان از واحدهای فرآوری از جمله ذوب‌ آهن اصفهان طلب دارند و این در حالی است که این کارخانجات، زغال ‌سنگ و کک وارد کرده و مبالغ آن را نقداً پرداخت می‌کنند.

رئیس انجمن معدن مازندران با بیان اینکه چند معدن فعال باقیمانده زغال‌ سنگ استان نیز در آستانه تعطیلی قرار گرفتند، تصریح کرد: در صورت تعطیلی معادن، عمده سرمایه‌ گذاری بلا استفاده می‌شوند و نمی ‌توان در جاهای دیگر از آن بهره‌ گیری کرد.

نائیجی بیان داشت: حدود 7 میلیون تن در کشور به زغال‌سنگ نیاز داریم و تنها حدود 2 میلیون تن تولید داخل است که حدود 5 میلیون تن وارد می‌کنیم اما امکان تولید همه این نیاز در داخل کشور در صورت حمایت دولت وجود دارد و هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنیم.

براساس این گزارش، در ادامه معدن ‌داران ذغال‌سنگ اعلام کردند: قیمت ذغال ‌سنگ وارداتی در مجموع بیشتر از داخلی تمام می‌شود، البته انتظار داریم که قیمت تمام شده ذغال‌ سنگ داخلی تعیین شود.

در معادن زغال‌ سنگ حرارتی استان حدود 2 هزار نفر اشتغال داشتند که در حال حاضر حداقل حدود 80 درصد بیکار شده‌اند.

معدن ‌کاران هزینه ساخت هر متر تونل بهره ‌برداری را حدود یک میلیون و 700 هزار تومان برآورد می‌کنند که بلافاصله بعد از تعطیلی دیگر قابلیت کاربرد ندارد.

اعضای کمیته تخصصی زغال ‌سنگ این سوال را مطرح کردند که چرا دولت مجوز اکتشاف و بهره‌ برداری زغال ‌سنگ و فولاد را می ‌دهد و با واردات شرایطی ایجاد می ‌کند که تولید داخل دست تولید کننده می ‌ماند و دولت به عواقب و تبعات منفی آن توجه لازم را ندارد.

فعالان معدنی مازندران اعلام کردند: براساس طرح جامع زغال سنگ کشور 800 هزار تن سهم استان مازندران بوده که سرمایه‎گذاران بر مبنای آن برنامه‌ ریزی کردند.

دولت در مواقع تصمیم‌ گیری برای افزایش هزینه‌ها به وضعیت درام کارخانجات توجه کافی ندارد و گویا توازن لازم نیز بین تولید کنندگان، وارد کنندگان و حامیان واردات وجود ندارد که به تولید داخلی اینچنین کم ‌لطفی می‌شود، نمی ‌دانیم چگونه خودمان را قانع کنیم که دولت از معادن دارای مطالبات زیاد، ارزش افزوده و حقوق دولتی اخذ می‌کند.

 مگر می ‌شود مسئولان استان از زغال‌ سنگ وارداتی با حجم بالا از بند امیرآباد خبر نداشته باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :