آخرین عناوین

سه شنبه 20 آبان 1393-21:55 کد خبر:2146

قابل توجه نمایندگان مازندران در مجلس:

حمایت قاطعانه یک نماینده غیربومی از کشاورزان مازندرانی

نماینده ارومیه در مجلس گفت: چرا با وجود خسارت شدید کشاورزان مازندران و مصوبه هیات دولت مبنی بر جبران خسارت آنها و اختصاص وام، هنوز اقدامی صورت نگرفته و هیچ یک از بانکها زیر بار مصوبه دولت نرفته‌اند.


به گزارش خزرخبر، نادر قاضی‌پور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: این سوال درباره مواردی است که بانک‌ها و موسسات اعتباری تحت نظارت یا مالکیت دولت اعم از کشاورزی، دامی و صنعتی به متقاضیان ستم روا می‌دارد و من به دنبال اطمینان از ۳ حوزه مهم فعالیت اقتصادی، پولی، بانکی و عرصه بورس هستم و از بابت بازار پولی و تاثیرگذاری آن بر زندگی مردم، توسعه اقتصادی کشور و دسترسی به نرخ رشد مطلوب نگرانم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: ما نگران تورم و فشار فزاینده آن بر دوش خانواده‌های کارگری، کشاورزی، روستایی و همه فقرا و حاشیه‌نشینان جامعه هستیم و از آقای طیب‌نیا می‌پرسم چرا بانک مرکزی به بازار پول مسلط نیست و بازار مانند یک دریای مواج کشتی شکسته بانک مرکزی و دستگاه‌های اقتصادی و تحت نظر جنابعالی را به هر سوی که دلش می‌خواهد می‌برد.

وی با بیان اینکه مفهوم کنترل و اداره بازار چیست؟ ادامه داد: آیا معنی آن این است که هر شب عید و هر وقت از سال بورس‌بازان طلا، بورس‌بازان مسکن، زمین‌خواران گردن‌کلفت، مردم و درآمدهای آنان را ببلعند و دستگاه‌های نظارتی و اداره‌کننده تماشاگران بی‌طرفی باشند که فقط افسوس و تاسف اعلام کنند؟

قاضی‌پور با اشاره به عزل مرضیه وحید دستجردی از وزارت بهداشت بیان کرد: آیا بازار واردات خودروهای گران‌قیمت و لوازم لوکس نبود که بانک‌ها با آنها وام و اعتبار داده بودند و داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی صعب‌العلاج اعتباری نداشت.

قاضی پور خطاب به طیب نیا گفت: آیا به نظر شما رواست چند تاجر انگشت شمار نزدیک به حدود ۵۰ هزار خودروی لوکس و گران قیمت وارد کنند که ارزش آنها از تولیدات دو گروه خودروسازی بزرگ داخلی هم بیشتر است؟ آیا این شیوه کنترل بازار پول است یا سپردن کشور به ثروتمندان و در اختیار قرار دادن نظام پولی و بانکی کشور به آنها؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: به نظر می آید قدرت بانک ها از قدرت دولت بیشتر است؛ چرا با وجود خسارت شدید کشاورزان مازندران و مصوبه هیات دولت مبنی بر جبران خسارت آنها و اختصاص وام، هنوز اقدامی صورت نگرفته و هیچ یک از بانکها زیر بار مصوبه دولت نرفته‌اند، آیا بانکها دولت را اداره می‌کنند.

وی ادامه داد: چرا بانکها به جای آنکه در خدمت تولید ملی و کار ایرانی قرار گیرند، در خدمت واردات آنهم از کشورهایی هستند که بیشترین و سخت ترین تحریم ها را برای جمهوری اسلامی ایران صورت داده‌اند.

وی با اشاره به موضوع بازار سرمایه که بورس سمبل آن است افزود: آیا اگر بازار بورس رونق گیرد، بازار کالا، بازار خدمات و سرمایه گذاری در تولید ملی و خدمت به مردم مفهوم پیدا می‌کند؟ البته که نه. آیا بورس بازی در بورس کالاها به مفهوم کمک به تولید ملی است؟ آیا گذاشتن قرار و مدارهای طولانی و تعاملات صوری و سربسته بازار سرمایه را آباد می‌کند؟

قاضی‌پور بیان کرد: آقای طیب نیا چرا معاونت شما در بورس بازار را کنترل نمی‌کند؟ چرا بازو بسته شدن سهام شرکت‌ها از هیچ مقررات ، قرار و مدارها و شیوه خاصی تبعیت نمی‌کند؟ آیا سرمایه گذاران کوچک می‌توانند به چنین بازاری اطمینان کنند؟

این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه بورس در اختیار چند خانواده قرار می‌گیرد گفت: آیا با چنین وضعیتی بورس می‌تواند برای سهام داران کوچک، اطمینان، آرامش، برکت، سود، اعتقاد، سرمایه گذاری، سلامت و درآمد به ارمغان آورد.

وی با اشاره به اینکه با بحث افزایش قیمت خوراک پتروشیمی در کمیسیون صنایع و معادن بازار بورس پس از چند دقیقه به هم می‌ریزد افزود: سهام داران خرد احساس می‌کنند هستی آنها به باد فنا رفته و با خاطیان برخوردی نمی شود و با مسئولان بورس نیز هیچ اقدامی برای بهبود این حوزه انجام نمی‌دهند.

قاضی‌پور ادامه داد: زمانی که آقایان و صاحبان قدرت در بورس سهام خود را به حداکثر قیمت می‌فروشند، پس از اتمام عرضه سهام آنها، افت شدید قیمت اتفاق می‌افتد و سهامداران کوچک بیچاره می شوند، آیا دخالت برخی از مدیران میانی بورس جهت خرید و فروش سهام خاص توسط کارگزاران، علت این بحران ها نیست.

وی بیان کرد: نوسانات شدید قیمت برای برخی صنایع در بورس مانند شرکت صدرا و شرکتهای پالایشگاهی ، علت مصیبتها نیست؟

قاضی پور خطاب به وزیر اقتصاد گفت: اگر مدیران شما عمدا این کار را می‌کردند باید برخورد می‌کردید و اگر سهواً بود باید مورد اصلاح، تعویض و عزل قرار می گرفتند ولی چرا شما تمام نیروهای بورس را نگه داشته اید.

قاضی‌پور در بخش دوم سوال خود از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی از وی خواست برای بورس وقت بگذارد و با خاطیان برخورد کند و ادامه داد: باید از حقوق سهامداران خرد دفاع شود. علت شیوع بورس‌بازی در بازار کالا چیست؟ قیمت‌گذاری در بورس کالا خارج از کمیته‌های تخصصی انجام می‌شود و بورس‌بازی نیز مانع قیمت‌گذاری واقعی کالا بر حسب شاخص‌های اقتصادی شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم بااشاره به عدم هماهنگی میان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت و معدن و تجارت تصریح کرد: قرار بود بورس کالا تعادل را در قیمت‌های عمومی ایجاد کند، اما در عمل به یک مورد انحصاری و در خوشبینانه‌ترین حالت نیمه‌انحصاری تبدیل شد و تعامل خریداران و فروشندگان با یکدیگر قیمت‌ها را تعیین می‌کند.
وی با اشاره به اینکه قیمت مرجع محصولات در خارج از بورس تعیین می‌شود، تصریح کرد: گاه در برخی موارد با چند برابر شدن قیمت محصولات در بازار مواجه هستیم که بورس‌بازی و نبود محیط شفاف سبب شده این محیط به یک محیط انحصاری و رانتی تبدیل شده باشد.

قاضی‌پور با اشاره به اینکه شکایت‌هایی از بورس خودرو صورت گرفته است، ادامه داد: دخالت برخی مدیران میانی در خرید و فروش سهام خاص علت بحران است؛ آقای وزیر اگر بورس با منطق اقتصادی که شما اشاره کردید و فرآیندهای جهانی و براساس عرضه و تقاضا و نظارت منطقی کار کند، هم دولت و هم ملت منتفع می‌شوند و نه تنها چشم‌انداز خوبی از بورس به دست می‌آورند بلکه سرمایه‌گذاری نیز بیشتر می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت باید فعالیت‌های بورس را مبنای منطقی تصمیم‌گیری خویش در نظر بگیرد زیرا بورس می‌تواند نشان‌دهنده نبض بازار باشد، اما دولت با قیمت‌گذاری دستوری در بورس و به ویژه در بورس کالا منطق اقتصاد و بورس را برهم زده و بورس را بی‌اعتبار ساخته است.

وی با تاکید بر اینکه دخالت برخی مدیران میانی در خرید و فروش سهام‌ها عملاً به بدنه بورس آسیب جدی رسانده است، تصریح کرد: دولت خودش بسته حمایتی برای خروج از تورم به مجلس ارائه می‌کند اما مدیران او با دخالت‌های منفعت‌طلبانه نه تنها ثبات اقتصادی را برهم زده‌اند بلکه خود عامل بی‌ثباتی نیز شده‌اند.

این نماینده مردم در خانه ملت خواستار برخورد با خاطیان طبق ضوابط نهادهای نظارتی شد و افزود: تا زمانی که دولت نخواهد، بازار بورس کالا درست نمی‌شود زیرا دخالت دولت به شکل مستقیم و غیرمستقیم در خرید و فروش سهام، کاهش شاخص بورس و عدم اعتماد عمومی را ایجاد خواهد کرد و اگر دولت تدبیر راه جدی برای جلب سرمایه در پیش نگیرد یا سرمایه از بورس خارج و میزان نقدینگی در دست مردم بیشتر می‌شود که خود عامل تورم خواهد بود و یا سرمایه از کشور خارج می‌شود که در این صورت از نقدینگی بازار کاسته خواهد شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • رضا
    پنجشنبه 22 آبان 1393-21:29


    واقعا این حمایت برای ما مردم مازندران افت داره، یعنی اینقد اوضاع استان ما خرابه و کسی به کشاورزان زحمت کش توجه نمیکنه که مسئولی از یه استان دیگه صداش در آمده و داره از این قشر زحمت کش و آسیب پذیر حمایت میکنه .