آخرین عناوین

چهارشنبه 21 آبان 1393-10:16 کد خبر:2150

سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و بی تفاوتی مسئولان:

نصب سرعت‌گیرهای غیرمجاز در برخی از محورهای مواصلاتی مازندران

ایجاد سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در محورهای ارتباطی مازندران نفس رانندگان ناآشنا به جاده‌های مازندران را در سینه حبس می‌کند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، ایجاد سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در محورهای ارتباطی مازندران نفس بسیاری از رانندگان را در سینه حبس کرده است،.

در جوامع در حال توسعه با توجه به گسترش جمعیت و افزایش تردد، برای حمل و نقل و رفت و آمد وسایل نقلیه به منظور کنترل و کاهش حجم ترافیکی و بار تصادفات جرحی و فوتی، کارهای بسیاری صورت می‌گیرد تا از ایجاد معضلات اجتماعی جلوگیری شود.

یکی از زمینه‌های حائز اهمیت در مهندسی حمل و نقل، مباحث مربوط به ایمنی است،از این رو باید ویژگی‌ها و مشخصات معابر شهری و نیز ابزارهای آرام‌سازیِ به کار رفته در آنها مانند سرعت‌گیرها، مورد بازبینی قرار گیرد.

سرعت‌گیرها یکی از تجهیزات کنترل ترافیک در نواحی شهری هستند، این موانع ایمنی به عنوان یکی از ابزارهای آرام‌سازی ترافیک مطرح هستند که به تنهایی یا در کنار سایر روش‌های آرام‌سازی به کار گرفته می‌شوند تا از این طریق بتوان سرعت وسایل نقلیه را کنترل کرد و رفتار رانندگان را تغییر داد و در نتیجه، شرایط ایمنی را برای کاربران معبر بهبود بخشید.

با توجه به کاربرد زیاد این ابزار در معابر شهری، داشتن دانشی جامع برای گرفتن تصمیم مناسب و همچنین جلوگیری از اشتباهات فنی، ضروری است.

سرعت‌گیرهای 12 تا 17 سانتی‌متری در آمل

به عنوان نمونه، نصب سرعت‌گیرهای بدون استاندارد در محورهای اوجی‌آباد ـ سیاه‌کلا، محور جاده نور به چمستان و محور کلوده به «ولیسده» در شهرستان آمل، موجب اعتراض بسیاری از رانندگان خطی این محور شده است.

سرعت‌گیرهای مسیر دوراهی آمل به محمودآباد از روستای «کلامحله» بخش مرکزی آمل آغاز شده و به روستای سیاهکلا شهرستان محمودآباد منتهی می‌شود و در این محور حدود 15 سرعت‌گیر نصب شده که برای رانندگان نگرانی زیادی را ایجاد کرده است، هرچند هر یک از این سرعت‌گیرها حدود 17 تا 12 سانتی‌متر بوده در حالی‌ که استاندارد آن، حدود هفت سانتی‌متر است.

در پی این معضل، تعدادی از رانندگان خطی از طریق مکاتبات اداری خواستار برچیدن یا استانداردسازی این دست‌اندازها توسط اداره راه‌ و شهرسازی استان و شهرستان شدند و عنوان کردند که با وجود این سرعت‌گیرها خودروهایی همچون آمبولانس و آتش‌نشانی نمی‌توانند در مواقع ضروری خود را به موقع به محل حادثه برسانند و علاوه بر آن، دارندگان ماشین‌های شخصی هم نمی‌توانند در مواقع ضروری، خانواده‌های خود را به راحتی به بیمارستان برسانند.

مسافران و گردشگرانی که برای بار نخست در این مسیرها قرار می‌گیرند، به دلیل آشنا نبودن با وضعیت جاده، متحمل خساراتی در وسایل نقلیه‌شان می‌شوند.

تخریب سرعت‌گیرهای اوجی‌آباد ـ سیاهکلا در آمل

بخشدار مرکزی شهرستان آمل در پی اعتراضات رانندگان و مسافران، با نشستی با اعضای شورای روستاهای رودبار، قادی‌کلا و اوجی‌آباد این شهرستان خواستار تعامل و مشارکت با دستگاه‌های اجرایی مرتبط شد و گفت: برای برطرف کردن این مشکل، هر یک از روستاها نماینده‌ای را برای رسیدگی به امور راه مواصلاتی در این محور انتخاب کرده و به بخشداری معرفی کنند.

محمدرضا نصیری با بیان اینکه هیچ یک از سرعت‌گیرهای محور اوجی‌آباد تا روستای رودبار با مجوز احداث نشده است، افزود: اگر چه نصب سرعت‌گیر موجب رعایت نکات ایمنی و کاهش تصادفات در این محور می‌شود اما باید هر اموری طبق قانون صورت گیرد که بر این اساس، نصب سرعت‌گیر در مسیرهای عنوان شده، مجاز و درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه تخریب سرعت‌گیرهای مذکور در دست اجرا قرار دارد، ابراز داشت: دهیاران و اعضای شورای اسلامی موظف هستند بر اساس قانون و در مهلت مقرری که به آنها اعلام می‌شود، نسبت به تخریب سرعت‌گیرهای غیراستاندارد اقدام کنند.

بخشدار آمل، ابراز داشت: در محور اوجی‌آباد تا روستای رودبار، فقط نصب سه سرعت‌گیر، مجاز است.

مجوزی برای نصب سرعت‌گیر صادر نشد

رئیس اداره راه ‌و شهرسازی آمل نیز نصب هرگونه سرعت‌گیر در محورهای برون‌شهری را غیرمجاز بیان کرد و گفت: این اداره تاکنون برای نصب این سرعت‌گیرها به هیچ دهیاری مجوزی نداده است.

علیرضا یوسفی با بیان اینکه هیچ کدام از سرعت‌گیرها در محورهای ذکر شده، استاندارد نیست، تصریح کرد: با توجه به اعتراض رانندگان و اهالی برخی از روستاها، تدبیر باید به گونه‌ای باشد که هم مشکل رانندگان و هم اهالی روستا حل شود.

وی بیان داشت: اداره راه و شهرسازی برای نصب هرگونه علائم رانندگی، چراغ چشمک‌زن و گربه‌ای در محورهای برون‌شهری، با دهیاری‌ها و شوراهای روستایی همکاری دارد.

یوسفی در پی اعتراض اعضای شورای روستا «کلامحله» بخش مرکزی آمل نسبت به میدان اوجی‌آباد و ناتمام ماندن این پروژه و وجود بتن‌های بزرگ در این میدان بیان داشت: این بتن‌ها بر اساس مطالعات و به طور کارشناسی شده در این میدان قرار گرفته است.

رئیس اداره راه و شهرسازی آمل خاطرنشان کرد: اتمام این پروژه نیاز به اعتبار دارد که در حال حاضر هیچ اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی راه اصلی، فرعی و آزادراه شهرستان آمل را 256 کیلومتر بیان کرد و گفت: در این شهرستان حدود 774 کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

چشم‌ و هم‌چشمی دهیاران برای نصب سرعت‌گیرها

بخشدار سرخرود شهرستان محمودآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: ایجاد سرعت‌گیرهایی در روستاهای عبدالله آباد و اورطشت، غیرقانونی است و در جلسه شورای ترافیک شهرستان محمودآباد نیز مطرح شده و به‌ زودی سرعت‌گیرهای غیراستاندارد تخریب می‌شوند.

احمد هاشمی تاکید داشت: هرگونه نصب سرعت‌گیر باید به صورت استاندارد با مجوز رسمی از سوی شورای ترافیک استان و شهرستان مرتبط انجام شود.

رئیس اداره راه ‌و شهرسازی محمودآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: سرعت‌گیرهای این محور، حاصل چشم و ‌هم‌چشمی دهیاران و اعضای شورای اسلامی این دو روستا از روستاهای همجوار آنها است.

محمدحسین داداشی گفت: تاکنون چندین بار به این روستاها تذکر دادیم اما توجه نشده است.

داداشی با بیان اینکه در این راستا مکاتباتی برای رسیدگی و تخریب سرعت‌گیرها در پاسگاه بخش و دادگاه شهرستان انجام شد، افزود: این روستاها بدون توجه به نکات ایمنی و رعایت قانون، به صورت کدخدامنشی به احداث سرعت‌گیرهای غیرمجاز دست می‌زنند.

وی در پایان از اعضای شورای اسلامی و دهیاران دو روستای «عبدالله‌آباد» و «اورطشت» در محمودآباد، خواستار تعامل و همکاری با دستگاه‌های مربوطه شد و گفت: اگرچه ایجاد سرعت‌گیرها موجب کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود اما این افراد باید رعایت قانون را نیز در نظر بگیرند و به مقوله استانداردسازی خودروها و نظارت بر مراکز معاینه فنی آنها نیز نگاه ویژه شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :