آخرین عناوین

سه شنبه 25 اسفند 1394-22:57 کد خبر:21628

رئیس اتاق بازرگانی مازندران بیان کرد:

حل مشکل اشتغال در گرو جلوگیری از واردات قاچاق کالا است

رئیس اتاق بازرگانی،مازندران گفت: حل مشکل اشتغال کشور در گرو جلوگیری از واردات قاچاق کالا است، اگر قاچاق را حل کنیم 60 درصد مشکل اشتغال حل می شود.


به گزارش خزرتیترخبر، عبدالله مهاجر در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده در این مجموعه برای ایجاد رونق اقتصادی در استان اظهار کرد: چندین موانع بر سر راه صادرات مازندران وجود دارد.

وی تصریح کرد: نداشتن حمل و نقل مناسب، عدم تعیین تکلیف حقوق گمرکی مناسب، عدم تولید کالای بازار پسند و متناسب با نیاز کشور صادرکننده، بالا بودن قیمت تمام شده کالاهای تولیدی مازندران از جمله موارد مشکل صادرات مازندران است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران بیان کرد: برای رفع مشکل صادرات نیاز به همراهی دولت هستیم و استاندار مازندران نگاه اقتصادی مناسب در این زمینه دارد ولی برخی از مشکلات باید در سطح ملی پیگیری می‌شد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر  روند صادرات به برخی از کشورها ناپایدار است، گفت: برای ایجاد صادرات پایدار نیاز به رفع مشکلات اصلی صادرات به ویژه در بخش زیرساخت هستیم.

مهاجر با اعلام اینکه با وجود توافقات انجام گرفته بخشی از مشکلات بانکی برای انتقال پول هنوز پابرجاست است، بیان داشت: به دلیل مشکلات بانکی بسیاری از صادرکنندگان در زمان انتقال پول با مشکلاتی مواجه بودند و حتی برخی‌ها همه دارایی خود را در زمان انتقال نامناسب پول از دست دادند.

مهاجر در ادامه به مشکل پیش آمده در ارتباط با انتقال کالای ترکیه به نام ایران به روسیه گفت: روسیه در تحریم کالای ترکیه بسیار جدی است، برخی از تاجرنماها که اقدام به صادرات کالای ترکیه به نام کالای ایرانی کردند در مرز روسیه با مشکل جدی مواجه شدند و اگر اقدام به موقع مسئولان در کشور نبود شاید تجارت ما با روسیه هم دچار مشکل می‌شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه میزان صادرات مازندران به روسیه بیش از 500 میلیون دلار است، گفت: از هم‌اکنون برای توسعه صادرات باید به صورت جدی ورود پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی در حوزه صادرات استان برگزار شد، افزود: بخش خصوصی در سال آینده منتظر دولتی‌ها برای توسعه صادرات نمی‌ماند و خودش به صورت جدی پای کار خواهد آمد.

مهاجر با بیان اینکه ذائقه‌شناسی کشورهایی که قرار است کالا صادر شود به خوبی انجام شود در صادرات دارای اهمیت است، یادآور شد: در بسته‌بندی مشکل بسیار جدی داریم و مسئولیت ما در این ارتباط باید فراتر برود.

وی تاکید کرد: برای توسعه صادرات نیاز به انضباط اقتصادی داریم که تاکنون در این حوزه کمتر به این موارد توجه شد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران درباره پاسخ به این سوال که آیا نحوه چینش نمایندگان مجلس مازندران می‌تواند برای ایجاد رونق اقتصادی مازندران کمک کند، یادآور شد: نگاه ما ایجاد تعامل با نمایندگان مجلس استان است، همه باید به سمت رفع مشکل استان قدم برداریم و بعد از انتخابات دور دوم نشست مشترکی را با نمایندگان مردم مازندران برگزار می‌کنیم.

وی درباره مطرح شدن ورود هزار میلیارد تومان اعتبار به مازندران که توسط استاندار مطرح شد، گفت: 1000 میلیارد تومان آقای استاندار درست است ، این رقم وارد استان شد به احتمال زیاد آمارهای ملی اشتباه است، ولی اینکه آیا سبب رونق اقتصادی شد یا خیر، مسئولان استانی باید در این ارتباط پاسخگو باشند، آقای استاندار درست گفته،من خودم شاهد بودم که بنیاد برکت طرح های زیادی افتتاح کرد، حالا اینکه بعد کارگر در آن رفته یا نه را من نمی دانم!!

مهاجر از سرمایه‌گذاری 600 میلیارد تومانی در بندر امیرآباد خبر داد و یادآور شد: اطلاعات کلی‎تر این سرمایه‌گذاری را پس از اجرای تعهدات در اختیار رسانه‌ها قرار می دهیم و کارهایش هم در حال تمام شدن است اما فعلا نمی خواهم اسمش را بگویم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران درباره ایجاد سرای تجاری مازندران در آستراخان بیان داشت: سرای تجاری ایجاد شد و اقداماتی در این سرای تجاری در حال انجام است ولی باید ما اهداف بلندتری در روسیه پیگیری کنیم.

مهاجر درباره دستگاه‌هایی که با اتاق بازرگانی در ارتباط هستند، افزود: در حوزه مالیات با مشکلات جدی مواجه هستیم، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، تامین اجتماعی، صنایع مختلف تولیدی در استان و بانک‌ها از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که با اتاق بازرگانی در ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی بانک‌ها هستند و سود بانکی در کشور بالاتر از درآمد است، ادامه داد: همین نقطه جان موسسات تولیدی ما را گرفت و برای رفع مشکلات تولیدی نگاه مثبت‌تری داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران بیان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید جلوی انحرافات در حوزه تولید و واردات کالا گرفته شود و قاچاق کالا آفت جدی برای کسب و کار است.

مهاجر دولت را در دوسال و اندی گذشته موفق دانست و با اشاره به درایت و تدبیر رهبری، رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده در حل مناقشه هسته ای از عدم تحقق ملموس نتایج حاصل از آن گلایه کرد.

وی حل پرونده هسته ای در عرصه بین المللی را گامی موفق در حوزه سیاست دانست اما بخش اقتصادی برجام را ناموفق ارزیابی کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران بزرگترین مانع بر سر راه تحقق اثرات اقتصادی برجام را خود دولت دانست و تاکید کرد: دولت می گوید اما نمی تواند اجرا کند چون واقعا گرفتار است. الان با 550 هزار میلیارد تومان بدهی ، بزرگترین بدهکار کشور خود دولت است.

این فعال اقتصادی گریزی به شرایط فعلی مازندران نیز زد و اصلی ترین دلیل عدم توفیق در اقتصاد را خلقیات ژنتیکی مازندرانی ها دانست و مثالی را تکرار کرد که از دهان همه مدیران شنیده ایم: در مازندران به جای دستگیری، زیرگیری می کنند.

در ادامه خبرنگاران سوالات خود را مطرح کرد که اکثرا آنها در حوزه صادرات، به خصوص به روسیه و حواشی ایجاد شده برای محصولات صادراتی مازندران بود.

مهمترین بخش از اظهارات رئیس اتاق بازرگانی را در ادامه می آوریم:

*آیا شعار استاندار درباره افزایش صادرات شعار بدی بود؟نه!خواستن توانستن است اما در عمل با موانع چه کردیم؟

*حمل و نقل و حقوق گمرکی از مشکلات ماست، قیمت تمام شده ما با رقبایمان همخوانی ندارد.

 ما اینها را به آقای استاندار گفتیم که ایشان هم نگاهشان این بود که حل شود اما برخی جاها ورود برایشان سخت بود و باید هزینه می دادند که پرداخت این هزینه سخت بود.

*قیمت حمل و نقل عجیب است، ماشین های داخلی ما برای رفتن به کشورهای CIS هشت هزار دلار می گیرند ولی در برگشت از روسیه ماشین های روسی با 4هزاردلار می آیند.

*با کاهش روبل دیگر صادرات صرف نمی کند، مشکلات بانکی ها که هنوز کامل حل نشده و البته پوتین هم می گوید جنس مرغوب ایرانی بیاورید.

* ما در شناخت ذائقه کشورهای هدف مشکل داریم.    

*گوجه و خیار مازندران بیشتر از پرتغال و کیوی طرفدار دارد و سودش هم بیشتر است.

*کارگاه های تولیدی زیادی در سال 94 تعطیل شدند و صنعت ما افول زیادی داشت، 40 تا 50 درصد کارخانه های ما بسته شده و بانک ها هم مشکل دیگر هستند.

*گردشگری واقعا مظلوم واقع شده، بی عرضه ایم که نمی توانیم از طبیعت استفاده کنیم.

*مازندران می تواند نیمی از مرغ کشور را تامین کند، الان با یک شیفت کار 14درصد مرغ کشور را تامین می کنیم.

*بیش از 30 میلیارد دلار قاچاق به کشور آمده است، این رقم را که نمی شود با خر و قاطر آورد، اگر قاچاق را حل کنیم 60درصد مشکل اشتغال حل می شود، کسانی که وظیفه این کار را دارند باید سفت تر بگیرند.

*رئیس جمهور در حضور ما فریاد زد بر سر مسئولان اقتصادی که ول کنید این چسبیدن را ، جمع کنید و بدهید به بخش خصوصی.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :