آخرین عناوین

سه شنبه 17 فروردين 1395-9:34 کد خبر:21778

بازهم تشییع یکی دیگر از مبتلایان به سرطان :

آیا متصدیان ایمنی پرتوهای طبیعی به فکر ساکنین رامسر هستند؟

اخیرا آداپته بودن آناتومی بدن ساکنین شهروندان رامسر برای سفر به مریخ مناسب تشخیص داده شده ولی هیچگاه به این اشاره نشد که سایر اندامهای چقدر قابلیت سازگاری با این امواج را دارد؟


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شمال نیوز، وجود تشعشعات و ساطع شدن امواج رادیو اکتیو در طبیعت رامسر و نیز بالابودن نرخ ابتلا به انواع سرطان در ساکنین رامسری موضوعی است که نگرانی هایی را در برداشته است و باید مراجع رسمی و متولیان سلامت بخصوص متولیان ایمنی پرتوها پاسخ رسمی، فنی و تخصصی خود را اعلام کنند.

روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین دونفر از همشهریان سادات شهری یکی پس از دیگری بدلیل ابتلا به همین بیماری درگذشتند.

سوالی که در ذهن همگان بخصوص ساکنین رامسر کتالم و ساداتشهر همواره به علامت سوالی تبدیل شده این است که چرا آمار سرطان در شهر رامسر و کتالم و ساداتشهر بالاست؟

آیا این مسئله با موج ابتلا به سرطان در ایران و بعضا جهان قرین است و ارتباطی به رامسر ندارد؟

یا این که فقط در رامسر است که آمار ابتلا به سرطان از متوسط نرم این آمار در کشور بالاست و ارتباط کمی با موج فزاینده سرطان در کشور دارد؟

آیا میتوان گفت این موضوع در رامسر ارتباطی به بالا بودن اورانیوم ناخالص در خاک رامسر و تشعشعات آن دارد؟

از قدیم الایام تابلوی کوچک و ناخوانایی در رامسر خودنمایی می کرد که روی آن قریب به این مضمون نوشته شده بود: سازمان انرژی اتمی- مرکز پرتوهای طبیعی رامسر که هم اینک ساختمان شکیل این مرکز در منطقه سفیدتمشک رامسر خودنمایی میکند.

امروزه از این که رامسر و ساکنین آن از حیث بالابودن میزان تشعشعات رادیواکتیو در معرض این امواج قرار دارد شکی نیست ولی تا اینجای مسئله ممکن است مشکلی نباشد، نگرانی و مشکل اصلی این است که به اذعان موافقان بی تاثیری این تشعشعات بر ساکنین و مخالفان تاثیرگذاری این تشعشعات کفه ی ترازو به کدام طرف سنگین تر می نمایاند؟

تردیدی نیست که ملاحظات اجتماعی – اقتصادی و حتی امنیتی در ابراز نظرهای دوطرف لحاظ میشود، عده ای بنابر نظرات متخصصین این رشته و بدون ملاحظات یادشده ارتباط این تشعشعات با سلامتی انسان و ساکنین را کاملا رد میکنند و عده ای هم آمیخته با این ملاحظات با ابراز نظر محافظه کارانه به این مسئله نگاه بینابینی دارند و عده ای هم کاملا به صراحت ابتلا به سرطان را در ارتباط مستقیم با موضوع بالابودن سطح و حجم تشعشعات موجود در خاک آلوده ی به اورانیوم ناخالص طبیعی پیوند میدهند.

حال سوال اصلی این است آنچه در واقعیت امر مشهود است وجود این تشعشعات و ساطع شدن و سرگردان بودن این امواج در طبیعت رامسر و نیز بالابودن نرخ ابتلا به انواع سرطان در ساکنین رامسر است و حداقل در این دو گزاره کسی شک و تردید ندارد و اما آیا این دو بهم چه میزان ارتباط کمی و کیفی دارد موضوعی است که باید مراجع رسمی و متولیان سلامت بخصوص متولیان ایمنی پرتوها پاسخ رسمی و فنی و تخصصی ابراز نمایند.

به هر روی این معضل مانند هر موضوع مرتبط با سلامت جسم و روان مردم مانند آلودگی محیط زیست و فاضلاب، آلودگی دریا و دیگر آسیب ها بررسی و مد نظر قرار گیرد.

تاکنون هم در فضای رسانه ای معدود نظرات مثبت و منفی اظهار شده ولی مانند همین متن حاضر نمی تواند مستند قرار گیرد چون از مراجع رسمی و حاکمیتی و تخصصی ابراز نظر قطعی و نهایی صورت نگرفته است.

بعنوان مثال اخیرا در صدا و سیما به موضوع آداپته بودن فیزیولوژی و آناتومی بدن ساکنین شهروندان رامسر بخاطر قرار گرفتن همیشگی در معرض این امواج اشاره شده و رامسری ها را بخاطر داشتن ریه ی سازگار برای سفر به مریخ مناسب تشخیص داده شده ولی هیچگاه به این نکته اشاره نشده که اگر ریه و سیستم تنفسی در طول زمان بخاطر قرارگرفتن در معرض امواج یا تشعشعات پرتوهای طبیعی سازگار شده است سایر اندامهای دیگر مثل کبد، قلب، مغز، کلیه و سلولهای سایر اندامها چقدر قابلیت سازگاری با این امواج را دارد؟

بنابراین بعنوان یک شهروند رامسر استدعا دارد مسئولین ذیربط در جایگاه ملی و استانی و محلی به این موضوع بعنوان یک مسئله و معضل نگاه جدی تری داشته باشند تا شاهد کاهش آسیب ها به سلامت جسمی بخصوص توقف و کاهش عوارض منفی در بعد ژنتیکی و کروموزومی به ویژه در نسل جدید باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :