آخرین عناوین

جمعه 20 فروردين 1395-23:44 کد خبر:21801

شیوع تب برفکی در یانه‎سر بهشهر:

تلف شدن 50 راس دام براثر تب برفکی/واکسیناسیون دام‌های مشکوک به بیماری

بیماری ویروسی تب برفکی چند روزی است که در برخی روستاهای بخش یانه‎سر بهشهر شیوع یافته است که تمامی دام‎های مشکوک به این بیماری واکسینه شدند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس ،شیوع تب برفکی در بخش یانه‎سر این شهرستان سبب نگرانی دام‎داران و مسئولان حوزه محیط زیست و دامپزشکی مازندران شده است، لذا در دو روز گذشته کارشناسانی از این ادارات به روستاهای هدف اعزام و مشکلات را از نزدیک مشاهده و نسبت به جلوگیری از افزایش تلفات اقدام کردند.

با پیگیری‎های انجام‎شده درباره این موضوع، لازم به یادآوری است که شیوع بیماری ویروسی تب برفکی در کشور هر ساله وجود دارد و دام‎داران باید دام خود را نسبت به این بیماری واکسینه می‎کردند، اما برخی از دام‎داران هیچ اقدامی برای سلامت دام خود انجام ندادند.

از طرفی نیز در سال 94 خط تولید واکسن تب برفکی در مؤسسه رازی به‎عنوان تولید کننده داخلی با مشکل مواجه شده و دولت مجبور به وارد کردن آن شد، لذا دارویی که پیش از این به رایگان در اختیار دام‎داران قرار می‎گرفت باید از سوی آنها خریداری می‎شد.

اداره ‌کل دامپزشکی مازندران نیز موضوع را به دام‌داران اعلام کرد، اما برخی از آنها نسبت به خرید دارو اقدامی انجام نداده و موضوع را جدی نگرفتند، در حالی‎که هزینه هر دوز دارو تنها 3 هزار تومان بوده و ایاب و ذهاب دام‌پزشکان نیز توسط اداره دام‌پزشکی به‎صورت رایگان بود.

همکاری نکردن برخی دام‎داران همانا و شیوع بیماری و تلف شدن دام‎های آنها همانا، جای خوشحالی وجود دارد که این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، کارشناسان اداره دامپزشکی بهشهر به مدت دو روز در بخش یانه‎سر مستقر و نسبت به واکسن دام‌ها در روستای کانونی و روستاهای مشکوک به این بیماری اقدام کردند.

با وجود آمار ضد و نقیضی که درباره میزان تلفات دام از 10 تا 50 رأس منتشر می‎شود اما روابط عمومی اداره‎کل دامپزشکی مازندران میزان اصلی تلفات را 12 مورد اعلام کرده و از رسانه‌ها خواست تا از اعلام آمار غیر واقعی دوری کنند.

امروز نیز تیمی از کارشناسان دامپزشکی به همراه رئیس دامپزشکی بهشهر در بخش یانه‎سر این شهرستان حاضر شده و مشاهدات عینی خود را صورت‎جلسه کردند.

با وجود اینکه گفته می‎شود تمام دام‎های تلف ‎شده به ‎صورت بهداشتی دفن شده‌اند، اما قرار است که از صبح فردا سازمان محیط زیست نیز وارد عمل شده و اگر موردی از قلم افتاده است یا نیاز به حساسیت بیشتری دارد، برای جلوگیری از هر گونه مشکل زیست‎محیطی به‎سرعت در دستور کار قرار بگیرد.

بخشدار یانه‎سر بهشهر که خود در منطقه مستقر است، اعلام کرد که این بخش دارای پراکندگی جمعیت است و دام‎ها و دام‎داری‎های بخش نیز در نقاط مختلف قرار دارند.

حسین نجفی با بیان اینکه بارها از مسئولان خواستیم تا با توجه به اشتغال بخش زیادی از مردم یانه‎سر به دام‎داری و فاصله زیاد این بخش تا شهر همچنین سخت‎گذر بودن برخی مسیرهای روستایی، نسبت به استقرار نمایندگی دامپزشکی اقدام و از فارغ‎التحصیلان مرتبط در بخش استفاده شود، اما قدمی صورت نگرفت.

وی معتقد است که وجود نمایندگی دامپزشکی در منطقه بسیار حائز اهمیت است، زیرا اعلام هشدارها و اطلاعات و پیگیری‎ها از سوی آنها دام‎داران را مجاب به رعایت اصول پیش‌گیرانه کرده و در نهایت سبب جلوگیری از شیوع بیماری می‎شود.

بخشدار یانه‎سر بهشهر با اشاره به وجود 4 هزار و 600 رأس دام سبک و سنگین در این بخش طبق آمار میدانی در پاییز و زمستان 94، افزود: اکنون فصل بازگشت دام از پایین‌دست به هزارجریب است، لذا استقرار اکیپ و تأمین خودروی مناسب و واکسن از ملزومات است.

وی ادامه داد: روستای «کلا» کانون شیوع تب برفکی بوده و در روستاهایی از جمله «افتلت» و «شیلر» نیز به‎صورت موردی تلفات دام گزارش شده است.

نجفی در پایان گفت: بخشداری یانه‎سر با کمک فرماندهان پایگاه‎های بسیج، دهیاران و شوراهای اسلامی تلاش خود را برای آگاه‎رسانی دام‎داران نسبت به ضرورت واکسینه کردن دام‎ها انجام دادند اما با این‎همه، بخش یانه‎سر نیاز به تقویت در بحث دامپزشکی و استقرار اکیپ مربوطه دارد.

براساس این گزارش، در حال حاضر با توجه به واکسینه کردن دام‎ها در روستای کانونی و روستاهای مشکوک به این بیماری، انتظار می‎رود که شاهد تلفات بیشتری نباشیم، اما از فردا ادارات کل محیط زیست و دامپزشکی مازندران با همکاری کارشناسان مربوطه در شهرستان بهشهر، نسبت به کاهش نگرانی‎ها و عبور از شیوع موج بیماری تب برفکی اقدامات نهایی را انجام می‎دهند.

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • رفیقی
    جمعه 27 فروردين 1395-13:31


    در خبر قبلی امار تلفات را از قول مدیر کل محترم دامپزشکی 12 راس عنوان کرده اید . بنظر میرسد ایشان فقط تلفات بخش امیر کلا را از سیمای استان اعلام نموده اند