آخرین عناوین

شنبه 21 فروردين 1395-9:8 کد خبر:21804

دبیر کمیته علمی سمن های محیط زیست مازندران خبر داد:

برنج هایی از مازندران با طعم شیرابه زباله به بازار می آید!

دبیر کمیته علمی سمن های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران گفت: نفوذ شیرابه های سمی کوههای 30 ساله زباله، برنج هایی با طعم شیرابه زباله راهی بازار کرده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، داریوش عبادی دبیر کمیته علمی سمن های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران ، در خصوص مشکل عمده پسماند(زباله) مازندران گفت: استان مازندران در زمینه تولید زباله تر مقام اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: وجود کوه های 20 الی 30 ساله زباله در حواشی رودخانه ها، قلب جنگل ها و سرازیرشدن شیرابه سمی ناشی از آنها هم اکنون ساکنان این دیار را دچار رتبه اول سرطان کرده است.

کارشناس منابع طبیعی تأکید کرد: نفوذ شیرابه های سمی و پساب های کشاورزی به بستر رودخانه ها باعث آلودگی شالیزارهای برنج و آبزیانی شده که بر سر سفره غذایی مردم حاضر می شوند واین امر نتیجه ای جز تهدید وتخریب سلامت مردم وتنوع زیستی محیط به بار نیاورده است.

عبادی ادامه داد: باید در ابتدا، زباله تر از خشک در مبدأ تفکیک شده و با بازیافت آن به کمپوست یا کود حیوانی تبدیل شود تا به چرخه طبیعت برگردد.

وی تأکید کرد: کارخانه زباله سوزی که اکنون در ساری وتنکابن احداث شده اند طرح های طرد شده هستند و تنها راه مقابله با پسماندها بازیافت و بازگرداندن آن ها به طبیعت است.

دبیر کمیته علمی سمن های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران گفت: با آلودگی آب رودخانه ها تمامی آبهای سطحی و زیرزمینی مازندران آلوده شده و حتی بسیاری از گونه ها چون قورباغه و مار برای همیشه این دیار را ترک کرده اند در حالیکه وجود هرگونه بومی لزوم سلامتی آن منطقه است.

عبادی در خصوص مناطق دفن زباله مازندران گفت: حاشیه رودخانه هراز در آمل، حاشیه رودخانه تالار در قائم شهر و شیرگاه سوارکوه گویای واضح استقرار کوه های زباله و سرازیر شدن شیرابه های سمی آنها به شکل آبشار در بستر این رودخانه هاست که در نهایت علاوه بر سلامتی مردم زیستگاه جانوران و گیاهان را تهدید کرده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :