آخرین عناوین

يکشنبه 22 فروردين 1395-16:32 کد خبر:21810

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

آمارهای ضد و نقیض تلفات تب برفکی در مازندران

مدیر‌کل دامپزشکی مازندران با اشاره به آمارهای ضد و نقیض تلفات تب برفکی در مازندران، گفت: میزان تلفات دام بر اثر بیماری تب برفکی 12 رأس بوده است.


به گزارش خزرتیترخبر، شیوع بیماری ویروسی تب برفکی هر سال در کشور مشاهده می‌شود که بر این اساس دام‎داران باید نسبت به واکسینه کردن دام‌های خود اقدام کنند و در صورت عدم انجام آن، سلامت دام به خطر می‌افتد.

بیماری ویروسی تب برفکی چند روزی است که در برخی روستاهای بخش یانه‎سر بهشهر شیوع یافته که با ورود کارشناسان دامپزشکی، تمامی دام‎های مشکوک به این بیماری واکسینه شدند، شیوع این بیماری هم به‎دلیل نبود همکاری و واکسینه نکردن دام‌ها توسط دام‌داران اتفاق افتاده است.

براساس آمارهای ضد و نقیضی که درباره میزان تلفات دام منتشرشده به سراغ مدیر‌کل دامپزشکی مازندران رفتیم.

سیدحسین رضوانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، میزان اصلی تلفات دام را 12 رأس اعلام کرد و افزود: این بیماری تحت کنترل است و تاکنون 3 هزار رأس گوسفند و یک‌‌هزار رأس گاو واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه شیوع این بیماری هر سال از اواخر زمستان تا اوایل بهار در دام‌داری‌ها مشاهده می‌شود، ادامه داد: متأسفانه بیماری تب برفکی روستای کلا شهرستان بهشهر را درگیر کرده است که دلیل این بیماری در برخی از دام‌داری‌ها، نبود همکاری دام‌داران برای واکسیناسیون به‌موقع علیه این بیماری بوده است.

مدیر‌کل دامپزشکی مازندران اضافه کرد: با مراقبت و کنترل این بیماری، آموزش‌هایی به دام‌داران داده شد تا از انتقال دام از مناطق پرخطر جلوگیری شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: دامپزشکی استان با واکسیناسیون دام‌ها در بین دام‌داری‌ها توانسته 100 درصد این بیماری را کنترل کند.

رضوانی با تأکید بر اینکه دام‌داران به توصیه‌های دامپزشکان برای کنترل این بیماری توجه کنند، خاطرنشان: دام‌داران به‌هیچ عنوان دامی را بدون هماهنگی از واحد دام‌داری خارج نکنند، مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای را رعایت کنند.

وی بیان کرد: دلالان و واسطه‌ها هر دامی را بدون هماهنگی دامپزشکی انتقال ندهند و جلوگیری از نقل و انتقال بدون مجوز می‌تواند در کنترل این بیماری موثر باشد.

رضوانی اظهار کرد: واکسیانسیون دام‌ها از سوی اداره‌کل دامپزشکی و به‌صورت رایگان انجام می‌شود و بخش خصوصی هم می‌تواند برای کمک به این امر اقدام کند.

به گزارش فارس، تب برفکی، بیماری عفونی خطرناکی است که در بین دام‌ها همه‌گیر می‌شود و در صورت عدم واکسینه شدن دام، کشنده است.

این بیماری در روزهای اخیر به‌دلیل شروع فصل بهار برخی از مناطق استان را آلوده کرده است و نبود همکاری دام‌داران برای واکسینه کردن سبب تلفات دام شده است که امیدواریم با واکسینه کردن دام‌ها در روستا‌ی کانونی و مشکوک و همکاری دامداران طی سال‌ها آینده شاهد بروز چنین مشکلات و خسارت‌هایی به دامداران نباشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • مظلوم
    جمعه 27 فروردين 1395-13:29


    لطفا سری به مناطق آمل ، بهشهر و گلوگاه وچهاردانگه و بخشهایی از کلیجانرستاق ساری زده و پس از رویت دامهای مبتلا و شنیدن درد دل روستاییان زحمتکش نسبت به درج آمار مدیر کل محترم دامپزشکی اقدام نمایید .عجیب تر اینکه دامداران پر تلاش واکسن تب برفکی که صرفا توسط ادارات دامپزشکیی می بایست توزیع گردد را به بهایی گزاف از ماموران دوره گرد دریافت مینمایند . واکسنهای دولتی چگونه و از چه طریقی در اختیار دلالان قرار میگیرد اقای مدیر کل؟