آخرین عناوین

يکشنبه 29 فروردين 1395-9:46 کد خبر:21848

مدیرکل دامپزشکی مازندران خبر داد:

تب‌برفکی، بیماری مشترک میان انسان و دام نیست/ هشدار در زمینه مصرف فرآورده‎های دامی

شیوع تب‌برفکی نگرانی‌های بسیاری در ارتباط با مصرف شیر و گوشت به وجود آورده است اما هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد چرا که تب‌برفکی بیماری مشترک میان انسان و دام نیست.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، شیوع تب ‌برفکی در برخی شهرهای مازندران نگرانی‌های بسیاری در ارتباط با مصرف شیر و گوشت به وجود آورده است با وجود اینکه بارها مسئولان اعلام کردند که مشکلی وجود ندارد ولی باز هم برخی افراد تردید دارند و نمی‌توانند با خیالی آسوده فرآورده‌های گوشتی را مصرف کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه تب‌برفکی، بیماری ویروسی و بومی است، اظهار کرد: هیچ‌گونه نگرانی در ارتباط با مصرف شیر و گوشت وجود ندارد چرا که تب‌برفکی بیماری مشترک میان انسان و دام نیست.

سیدحسین رضوانی ادامه داد: اگر گله‌ای با بیماری تب‌برفکی درگیر شده بعد از گذر از بیماری قابلیت مصرف شیر و گوشت وجود دارد و هیچ مشکلی نیست.

وی تصریح کرد: درحال حاضر دام‌هایی که درگیر شدند نیازی به تزریق واکسن ندارند، به دلیل اینکه ویروس در بدن وجود دارد و واکسن موجب تشدید بیماری می‌شود؛ ولی دام‌های تا شعاع پنج کیلومتر که هنوز مبتلا نشدند با تزریق واکسن در مقابل بیماری ایمن شده و در صورت ابتلا به بیماری نیز تلف نمی‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با تأکید بر اینکه دام‌داران مسائل بهداشتی را با دقت رعایت کنند، خاطرنشان کرد: هشدارهای لازم به دامداران از سه ماه قبل داده شد که نسبت به تزریق واکسن برای دام‌ها اقدام کنند؛ برخی دامداران همکاری نکردند اگر این اقدام صورت می‌گرفت شاهد این اتفاق نبودیم.

این مسئول با اشاره به اینکه همکاران دامپزشکی مازندران به ‌صورت شبانه‌ روزی در محل‌های آلوده حضور دارند تا مشکل حل شود، گفت: برخلاف برخی بیماری‌ها که در صورت ابتلا شاهد تلفات هستیم بیماری تب‌برفکی یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد و در صورت انجام ندادن اقدامات درمانی دام تلف می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران ، اظهار کرد: تب‌برفکی بیماری مشترک انسان و دام نیست و هیچ‌گونه نگرانی در صورت ابتلای موارد انسانی وجود ندارد.

محمدرضا پارسایی بیان کرد: توصیه ما به افراد این است که گوشت حتما پس از کشتار پس از 24 ساعت در دمای چهار تا هشت درجه منجمد و سپس به مصرف آن اقدام شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم از کشتار دام در منزل پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: افراد برای خرید گوشت به مراکز معتبر و بهداشتی مراجعه کنند در غیر این صورت ممکن است بیماری از طریق مصرف گوشت آلوده به انسان منتقل شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران یادآور شد: هنگام خرد کردن گوشت نیز حتماً فرد باید از دستکش استفاده شود در غیر این صورت احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :