آخرین عناوین

دوشنبه 30 فروردين 1395-8:53 کد خبر:21853

مدیرعامل شرکت خط انتقال نفت شمال خبر داد:

نَشت نفت گاز در رودخانه تجن و اوج گیری شایعات/ تکمیلی

فشار سيلاب ناشي از بارندگي سبب شكستگي لوله گازوئيل در بستر رودخانه تجن و باعث نشت اين ماده نفتي به داخل اين رودخانه در حوالي شهر ساري شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شمال نیوز، معاون عمليات شركت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال با تأیيد اين موضوع گفت كه اين حادثه در منطقه  بالادزا  در هفت كيلومتري جنوب شهر ساري رخ داده است .

شيرافكن قرباني افزود: فشار سيلاب ناشي از بارندگي رگباري سبب شده است تا به لوله 12 اينچ انتقال گازوئيل در بستر رودخانه تجن فشار وارد شده و دچار پارگي شود.

وي توضيح داد: ماموران عملياتي شركت 40 دقيقه پس از وقوع اين حادثه در محل حاضر شدند و بلافاصله 'والو' (شيرفلكه) قسمت بالا و پائين لوله پاره شده را بستند و جلوي ريزش مواد نفتي بيشتر به داخل رودخانه را گرفتند.

براساس این گزارش ،اگرچه پس از ساعتی یا ساعت‎هایی شیرهای لوله انتقال گازوئیل بسته شده اما نفوذ مقادیر قابل توجهی گازوئیل به این رودخانه موجب آلودگی آب شده که نمی‎توان از میزان آلودگی خبر دقیقی داشت.

وی افزود: از آب این رودخانه برای آب ‎تخت و نشاکاری شالیزارها استفاده می‏شود به همین دلیل دریچه‎های خروجی آب تجن به سمت مزارع ساری، میاندورود و احتمالا جویبار بسته شده تا آب آلوده بیشتری به سمت مزارع حرکت نکند.

از کشاورزان خواسته شده تا اطلاع ثانوی از استفاده این آب برای مزارع پرهیز کنند.

وی ادامه داد: هم اكنون گروه عملياتي در صحنه حضور دارد و در حال ترميم بخش شكسته شده خط لوله است.

قرباني گفت كه با توجه به عبور لوله 32 اينچ انتقال نفت خام در جوار لوله انتقال گازوئيل، نيروهاي عملياتي بلافاصله والوهاي دو سوي اين خط لوله را در منطقه بستند تا امنيت لازم را براي اين خط در برابر فشار سيلاب تامين كنند.

معاون عمليات شركت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال درباره ميزان نشتي گازوئيل به داخل رودخانه تجن اظهار بي اطلاعي كرد و گفت كه در باره اين موضوع پس از ارزيابي هاي كارشناسي اطلاع رساني خواهد شد.

وي افزود : در حال حاضر نيز با همكاري مديريت بحران استان تدابير لازم براي به حداقل رساندن تبعات ناشي از نشت مواد نفتي به داخل رودخانه تجن انديشيده شده است.

براساس آخرین اطلاعات رسیده، نفت گاز تخليه شده داخل رودخانه تجن سبب انتشار بوي گازوئيل در بخشي از شهر ساري (خیابان 15 مرداد، پشت پرورشگاه، قسمتی از خیابان فرهنگ و مسیر بلوار کشاورز) بويژه در مسیر رودخانه تجن نيز شد،كه انتشار بو از ساعت حدود 19 شب گذشته سبب شگفتي شهروندان شده و همگان به دنبال منشاء اين بو بودند.

رود تجن به طول حدود 140 كيلومتر از كوه‌هاي علي خاني، داراب كوه و سركوه از ناحيه كوهستاني هزار جريب در دامنه‌هاي شمالي رشته كوه البرز سرچشمه مي‌گيرد و با گذشتن از شرق شهر ساري، نزديك آبادي خزرآباد، در 25 متري پايين‌تر از سطح آب‌هاي آزاد به درياي خزر مي‌ريزد.

اخبار تکمیلی:

به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس ، بارش باران شب گذشته در استان مازندران باعث بروز سیل در بخشی از مناطق و رودخانه‌های استان مازندران شد ،سد شهید رجایی که در مسیر چندین رودخانه قرار دارد نیز از این قاعده مستثنی نبود، حجم بارش باران به حدی بود که مسئولان و دست‌اندرکاران سد شهید رجایی ساری که در بالادست این شهرستان قرار دارد اقدام به باز کردن دریچه‌های سد کردند.

پس از باز شدن دریچه‌های سد مردم در منطقه پارک ملل ساری متوجه بوی بد نفت در سطح منطقه شدند، انتشار بوی نفت به حدی بود که از چند متری مسیر رودخانه به مشام می‌رسید.

مسئول روابط عمومی شرکت لوله و مخابرات نفت منطقه شمال در ارتباط با نشت نفت‌گاز در منطقه پارک ملل ساری و رودخانه این مسیر اظهار کرد: همزمان با سیل شب گذشته مسئولان سد شهید رجایی بدون هماهنگی با شرکت لوله و مخابرات نفت منطقه شمال اقدام به باز کردن دریچه‌های سد کردند.

علیجان مهدوی اضافه کرد: قسمتی از لوله این شرکت از مسیر رودخانه عبور می‌کند که در اثر فشار آب دچار شکستگی شده و از بین می‌رود و به همین دلیل باعث نشت گازوئیل در سطح رودخانه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در اولین فرصت پس از 45 دقیقه برای جلوگیری از نشت نفت همکاران این شرکت به منطقه اعزام شده و از نشت نفت به داخل رودخانه جلوگیری شد.

مسئول روابط عمومی شرکت لوله و مخابرات نفت منطقه شمال در پاسخ به این سئوال که آیا این شرکت نباید در جریان عملیاتی که در مسیر لوله انجام می‌گیرد، باشد، گفت: بارها و بارها این موضوع را به اطلاع مسئولان و مردم رساندیم و در این مورد هم بدون هماهنگی با این شرکت اقدام به بازگشایی دریچه سد شد.

مهدوی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اتفاق پیش‌آمده امکان دارد که مسیر لوله تغییر کند، بیان کرد: به لحاظ فنی هیچ راهی برای انتقال خط وجود ندارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری با اعلام اینکه بررسی پیرامون نشت نفت در رودخانه تجن در حال بررسی است، اظهار کرد: طبق گزارش مردمی در ساعت 20:30 دقیقه دیشب 29 فروردین، بازدید کارشناسان محیط زیست مرکز مازندران از پارک ملل و قائم(عج) انجام شد.

وی با اشاره به اینکه گل‌آلود بودن آب رودخانه تجن و تاریک شدن هوا نفت روی آب مشخص نمی‌شد، افزود: با پیگیری مسئولان شرکت پالایش پخش نفت مازندران منشأ شکستگی خط لوله انتقال نفت در پایین‌دزا مشخص شد و با بستن شبکه جلوی نشت گرفته شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری اضافه کرد: شکستگی خط لوله انتقال نفت در داخل رودخانه قرار داشت و به‌ سهولت قابل مشاهده نبود اما در همان ساعات نخست مورد پیگیری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در پیگیری جلوگیری از نشت نفت در رودخانه تجن، معاون سیاسی فرمانداری ساری، بخشدار، دهیار و اهالی مردم در روستای پایین‌دزا حضور داشتند، گفت: تصاویری که در فضای مجازی مبنی بر تلف شدن آبزیان به‌ویژه ماهیان در رودخانه تجن منتشر شد، تصاویر غیرمرتبط و برای تشویش اذهان عمومی بوده است.

فغانی افزود: آب رودخانه تجن به ‌دلیل بارندگی روزهای اخیر گل‌آلود بوده و شدت داشته است اما تصویر منتشرشده آب صاف و شفاف بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری در گفت: از ابتدای صبح امروز مباحث کارشناسی و میزان نفوذ و آسیب نشت نفت به محیط زیست رودخانه تجن در حال بررسی است.

مدیرکل محیط زیست مازندران درباره نشت نفت‌گاز در رودخانه تجن ساری، اظهار کرد: بررسی میزان خسارت به محیط زیست در اثر نشت نفت‌گاز به داخل رودخانه تجن در دست بررسی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سطح رودخانه گل‌آلود است و امکان بررسی خسارت وجود ندارد.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: نگرانی ما بعد از فروکش کردن گل و لای است.

وی با اعلام اینکه مشکلات به ‌وجود آمده در ارتباط با نشت نفت‎گاز در داخل رودخانه تجن به‌ صورت ویژه رسیدگی می‎شود، خاطرنشان کرد: در صورت بروز مشکل و ایجاد آلودگی به مراجع ذی صلاح به ‌صورت جدی اعتراض می‎کنیم.

مهردادی بیان کرد: در حال حاضر و با توجه به گل‌آلود بودن آب امکان اظهار نظر در ارتباط با خسارت وجود ندارد.

براساس این گزارش، عصر روز گذشته تأسیسات شرکت لوله و مخابرات نفت منطقه شمال در اثر سیل دچار خسارت شد و همین موضوع باعث انتشار نفت‌گاز در داخل رودخانه تجن ساری شد.

نشت نفت‌گاز در داخل رودخانه تجن برای افرادی که از کنار رودخانه می‌‎گذشتند مشکلاتی ایجاد کرد و مسئول روابط عمومی شرکت لوله و مخابرات نفت منطقه شمال علت بروز این حادثه را عدم هماهنگی مسئولان سد شهید رجایی با این شرکت در زمان باز کردن دریچه‌های سد عنوان کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :