آخرین عناوین

دوشنبه 6 ارديبهشت 1395-15:9 کد خبر:22882

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

آیا سریال تلخ خشکسالی در مازندران تکرار می‌شود؟

بارش‌هایی که در اسفند و فروردین ماه داشتیم خوب بود و کشاورزان نیز از این موضوع راضی هستند ولی با توجه به اینکه سنوات گذشته کمبود بارش داشتیم کشاورزان باز هم مدیریت مصرف آب و رعایت نکات را مدنظر داشته باشند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، با بارش‌هایی که در اسفند ماه 94 و فروردین 95 کشاورزان نیز از این موضوع راضی هستند ولی با توجه به اینکه سنوات گذشته کمبود بارش داشتیم باز هم مدیریت مصرف آب و رعایت نکات را مدنظر داشته باشند.

با توجه به بار‌ش‌های خوب در ماه‌های اخیر باز هم توصیه و تأکید کارشناسان بر این است که هرجا شرایط فراهم است و امکان آماده شدن و تهیه زمین با آب باران وجود دارد انجام شود و همچنان کشاورزان باید مدیریت مصرف را مورد توجه قرار دهند تا متحمل خسارت نشوند.

*افزایش 100 درصدی بارش طی فروردین ماه امسال در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بعد از پشت سر گذاشتن سال پرفراز و نشیب از لحاظ شرایط جوی 94، نخستین‌ماه سال 95 یعنی فروردین ماه، با بارش قابل ملاحظه آغاز و به پایان رسید.

نوربخش داداشی بیان کرد: در این ماه به‌دلیل عبور متناوب سامانه بارشی از روی کشور و همچنین سواحل جنوبی دریای خزر، متوسط بارش در سطح مازندران حدود 95 میلی‌متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت بیش از 100 درصد افزایش داشت، به‌طوری‌که نزدیک به دو سوم از 15 ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک استان میزان بارش آنها بیش از 100 درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: بیشترین افزایش از گلوگاه حدود 300 درصد و کمترین افزایش از ایستگاه بلده حدود 40 درصد بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: هرچند در نخستین ماه سال 95، افزایش بارندگی اتفاق افتاد، اما می‌‏توان به افزایش میانگین دمای هوا نیز در این ماه که حدود 12.3 درجه سلسیوس بوده اشاره کرد که نسبت به دوره بلندمدت حدود 0.3 درجه و نسبت به فروردین ماه سال 94 حدود 0.2 درجه سلسیوس افزایش داشت.

داداشی اضافه کرد: به‌دلیل افزایش بارندگی در فروردین ماه 95، متوسط بارندگی هفت ماهه سال زراعی 95-94 حدود 585 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه دوره بلندمدت از 6 درصد افزایش در شش ماه نخست سال زراعی به حدود 16 درصد افزایش رسید.

وی افزود: همچنین میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال زراعی 94-93 از سه درصد کاهش به 9 درصد افزایش رسید، به‌طوری‌که تنها در سه ایستگاه بابلسر، بلده و کیاسر از بین 15 ایستگا‏ه‌‏های هواشناسی سینوپتیک میزان بارش نسبت به نرمال کاهش داشت و بیشترین افزایش نیز از رامسر حدود 48 درصد و بیشترین کاهش از بلده حدود 10 درصد بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: براساس آخرین پیش‌‏بینی فصلی صادره از مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور برای فصل بهار 95، میزان بارش در حد میانگین بلندمدت و همچنین میانگین دمای هوا نیز در محدوده نرمال پیش‌‏بینی شده است.

داداشی با بیان اینکه میانگین بارندگی فروردین سال 95 مازندران حدود 95 میلی‌‏متر بوده است، گفت: در مقایسه با نرمال بلندمدت بیش از 100 درصد افزایش و نسبت به فروردین سال 94 نزدیک به 200 درصد افزایش را نشان می‌‏دهد؛ به‌طوری‌که نزدیک به دو سوم از 15 ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک استان میزان بارش آنها بیش از 100 درصد افزایش داشت که بیشترین افزایش از گلوگاه حدود 300 درصد و کمترین افزایش از ایستگاه بلده حدود 40 درصد بوده است.

وی با اعلام اینکه میانگین بارندگی هفت ماه سال زراعی 95-94 مازندران حدود 585 میلی‏‌متر بوده است، گفت: این میزان در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود 16 درصد افزایش و نسبت به این مدت حدود 9 درصد افزایش داشت؛ به‌طوری‌که در بین 15 ایستگاه هواشناسی، تنها در سه ایستگاه بابلسر، بلده و کیاسر میزان بارش آنها نسبت به نرمال کاهش داشت و بیشترین افزایش از رامسر حدود 48 درصد و بیشترین کاهش از بلده حدود 10 درصد بوده است.

*آب‌گیری 85 درصدی سدهای مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آب‌گیری 85 درصدی سدهای مازندران، اظهار کرد: آب‌بندان‌های مازندران حدود 97 درصد آب‌گیری شدند.

محمدابراهیم یخکشی با تأکید بر اینکه کشاورزان برای فصل زراعی آمادگی لازم را داشته باشند، خاطرنشان کرد: همچنین عملیات کشت و کار به‌موقع انجام شود تا  در فصل گرما با مشکل کم‌آبی یا استرس آبی مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: توصیه ما به کشاورزان این است که نسبت به آب‌گیری کامل آب‌بندان‌ها، لایروبی نهرها، نصب تجهیزات و دریافت مجوزهای لازم برای چاه‌ها اقدام کنند به دلیل اینکه براساس تصمیم‌های گرفته شده امسال، سوخت در اختیار چاه‌های غیرمجاز قرار نمی‌گیرد و چاه‌ها باید تعیین تکلیف شده و حتما دارای پروانه باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه کشاورزان مناطق آسیب‌پذیر حتماً نسبت به انجام بیمه کشاورزی اقدام کنند، اضافه کرد: لایروبی انهار و سردهنه‌های زراعی نیز ضروری است تا آب‌گیری شود.

*سال آبی خوبی را پیش رو داریم

کارشناس مطلع در امور مدیریت بحران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: سال 95 را با بارش‌های خوبی آغاز کردیم به‌طوری‌که تعداد روزهای بارش زیاد، بارندگی مداوم و حجم بارش در رودخانه‌ها نسبت به گذشته خوب بوده است.

بهزاد پورمحمد با اشاره به اینکه سال آبی خوبی را پیش رو داریم، افزود: معمولاً در فصل‌های بهار و پاییز میزان ذخیره آبی در استان‌های شمالی بیشتر است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر منابع ذخیره آبی خوبی داریم ولی با آغاز فصل گرما، افزایش دما و تبخیر و مصرف بالا برای کشت محصولات کشاورزی از جمله برنج باید ذخیره آبی جواب‌گوی مصرف کشاورزی و شرب باشد که امیدواریم در ماه اردیبهشت بارندگی تداوم پیدا کند تا ذخیره آبی استان تقویت شود.

کارشناس مطلع در امور مدیریت بحران با بیان اینکه اگر بخواهیم مقایسه‌ای با سنوات گذشته داشته باشیم وضعیت خوبی داریم، گفت: تفاوتی که بارندگی در فصل بهار دارد این است که بارش در این فصل موضعی و مقطعی و در مناطق مختلف متفاوت بوده به‌طوری‌که زمان کوتاه در منطقه خاصی شاهد بارش هستیم برخلاف فصل پاییز که بارندگی‌های مداوم و دایمی بوده و کل مازندران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پورمحمد ادامه داد: به‌دلیل اینکه بارندگی کل استان را به صورت همزمان پوشش نمی‌دهد امکان دارد بارش در برخی مناطق کمتر از سنوات گذشته باشد ولی در مجموع مقایسه‌کل آورده بارش مازندران نشان می‌دهد ذخیره آبی خوبی داشتیم.

وی با اعلام اینکه مازندران استان پربارشی است، اظهار کرد: در این شرایط استفاده و بهره‌برداری خوب از منابع آبی بسیار مهم است که تحقق این مهم تنها مربوط به مسئولان نیست بلکه مردم دخیل هستند.

کارشناس مطلع در امور مدیریت بحران با تأکید بر مدیریت بر حفظ و نگهداری منابع آبی مازندران، خاطرنشان کرد: البته در این زمینه رویکردهایی از جمله افزایش سد، تبدیل روش‌های سنتی به مکانیزه و استفاده بهتر از روان‌آب در دستور کار قرار دارد.

به گزارش فارس، دغدغه تأمین آب مورد نیاز کشاورزی همواره مورد توجه مردم مازندران چرا که بیشتر مردم از طریق کشاورزان امرار معاش می‌کند و این نگرانی و دلهره را دارند؛ حال باید دید آیا با توجه به بارندگی‌ها باز هم سریال تلخ خشکسالی در مازندران تکرار می‌شود؟

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :