آخرین عناوین

دوشنبه 17 خرداد 1395-14:5 کد خبر:24075

تحلیل حضور نمایندگان مازندران در کمیسیون‌های تخصصی:

12 نماینده مازندران در 8 کمیسیون/کمیسیون مهم اجتماعی بی‌مشتری ماند

جالب این جاست که شعار اصلی تمام نمایندگان مازندران پیش از انتخابات رفع بیکاری و ایجاد اشتغال بود ولی حالا کمیسیون مهم اجتماعی که تصمیمات حوزه امور ادارى و استخدامى، کار، اشتغال، روابط کار و تعاون در آن گرفته می‌شود بی‌مشتری مانده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مازندمجلس،13کمیسیون تخصصی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که هر نماینده تنها می‌تواند عضو یکی از آنها باشد. نمایندگان اولین اقدامی که پس از تایید اعتبار نامه‌شان انجام می‌دهند، انتخاب کمیسیون تخصصیشان است. پس از آن، اگر تعداد متقاضیان یک کمیسیون بیش از ظرفیت 23 تایی کمیسیون باشد، روسای شعب با بررسی تحصیلات و سابقه هر نماینده، وی را به کمیسیون‌هایی که ظرفیت دارند هدایت خواهند کرد.

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به انتخاب کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان مازندران:

علی‌محمد شاعری نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه:

شاعری با توجه به سابقه کاری‌اش در سازمان منابع طبیعی و سازمان جهاد سازندگی، ورود وی به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی محتمل بود.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری و میاندورود:

یوسف‌نژاد در دور هشتم شورای اسلامی در کمیسیون صنایع قرار داشت و با توجه به تحصیلاتش که مهندسی صنایع است، قابل پیش‌بینی بود که وارد این کمیسیون شود. یوسف‌نژاد از شانس‌های ریاست این کمیسیون نیز بود که با قرار گرفتنش در ترکیب هیات رئیسه، در کمیسیون صنایع عضو عادی خواهد ماند.

محمد دامادی نماینده ساری و میاندورود:

هم تحصیلات و هم سابقه دامادی در حوزه عمران است. همچنین تجربه 4 ساله وی در کمیسیون عمران واضح بود که به عضویت کمیسیون عمران درخواهد آمد. دامادی از گزینه‌های احتمالی ریاست این کمیسیون نیز هست.

 سید عبدالله رضیان نماینده قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سیمرغ و سوادکوه شمالی:

رضیان در رشته حقوق تحصیل کرده و دادستان شهرهایی نظیر بابل، قائمشهر و بهشهر بوده است. با توجه به اینکه قائمشهر به شهر کارگری معروف است، رضیان ترجیح داده در کمیسیون صنایع ثبت نام کند.

 سید علی ادیانی نماینده قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سیمرغ و سوادکوه شمالی:

ادیانی با آنکه در رشته‌های فقه و حقوق اسلامی و حقوق عمومی تحصیل کرده است، اما حضورش در کمیسیون انرژی به عنوان سخنگو در مجلس هشتم و همینطور سابقه حقوقی وی در وزارتخانه نفت در طی سال‌های گذشته باعث شد مجددا به کمیسیون انرژی بازگردد.

حسین نیازآذری نماینده بابل:

نیازآذری سال‌ها در حوزه آب و فاضلاب در رده‌های بالای مدیریتی سابقه اجرایی دارد همچنین در 4 سال مجلس نهم عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بوده است اما در مجلس دهم در کمیسیون عمران ثبت نام کرد که احتمال کاندیداتوری به عنوان نائب رئیسی و یا سخنگویی در این کمیسیون وجود دارد.

علی نجفی نماینده بابل:

کاملا واضح بود که تنها دیپلمات مازندران به کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجه برود. پس از انقلاب، تنها در مجلس ششم مازندران نماینده‌ای در این کمیسیون داشت و در ادوار مجلس، نمایندگان مازندران همواره ترجیح می‌دادند وارد کمیسیونی شوند که ارتباط مستقیمی با مردم داشته باشد. با این حال نجفی که سال‌ها سفیر بود و با وزارت امور خارجه ارتباط نزدیک دارد، دومین نماینده مازندران در این کمیسیون مهم خواهد بود.

ولی الله نانواکناری نماینده بابلسر و فریدونکنار:

ولی اله نانواکناری که با عنوان سردار نانواکناری هم شناخته می‌شود، متقاضی ورود به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس است. از آنجایی که 38 نفر از جمله لاریجانی، کواکبیان، وکیلی، ذوالنور، کریمی قدوسی، جلالی، نقوی حسینی، ابوترابی، بروجردی، علوی و مافی متقاضی ورود به این کمیسیون هستند و حداکثر در این کمیسیون 23 نفر می‌توانند عضو شوند، به نظر می‌آید حضور سردار در این کمیسیون کمی بعید باشد.

نانواکناری که سوابقی در حوزه امنیتی و انتظامی دارد شاید مجبور شود به کمیسیون دیگری وارد شود. از طرفی حضور دو نماینده از مازندران که با مسائل و مشکلات عدیده‌ای مواجهه است، شاید چندان مناسب نباشد.

عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل:

یوسفیان ملا پایه ثابت کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات است و در مجلس دهم نیز در این کمیسیون قرار گرفته است. ریاست کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس نیز جایگاهی است که یوسفیان ملا به دنبال آن است و احتمال به دست آوردنش بسیار زیاد است.

علی اسماعیلی نماینده نور و محمودآباد:

اسماعیلی که در رشته اقتصاد و مدیریت دولتی تحصیل کرده است، وارد کمیسیون اقتصادی مجلس شده تا در حوزه اقتصاد و دارایى، بازرگانى داخلى و بازرگانى خارجى به کمک مازندران بیاید.

قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت:

احمدی لاشکی در رشته علوم اجتماعی تحصیل کرده است و همانند مجلس نهم، به عضویت کمیسیون آموزش و تحقیقات درآمده است. احمدی که ریاست مجمع نمایندگان مازندران برای 6 ماه آینده را در اختیار دارد، احتمال اینکه برای یکی از کرسی‌های هیات رئیسه (به غیر از رئیس) این کمیسیون نامزد شود زیاد است.

شمس‌الله شریعت نژاد نماینده تنکابن، رامسر و عباس آباد:

شریعت‌نژاد که دکترای منابع طبیعی خود را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرده است و دو سال گذشته را در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی عضویت داشته، یکی از شانس‌های محتمل برای ریاست این کمیسیون است. با توجه به حضور دیگر نماینده مازندران در این کمیسیون، ریاست شریعت‌نژاد دور از دسترس نخواهد بود.

با توجه به اینکه 12 نماینده مازندران تا این جای کار در 8 کمیسیون قرار گرفتند، ترکیب خوبی است اما جالب اینجاست که شعار اصلی تمام نمایندگان مازندران پیش از انتخابات رفع بیکاری و ایجاد اشتغال بود ولی حالا کمیسیون مهم اجتماعی که تصمیمات حوزه امور ادارى و استخدامى، کار، اشتغال، روابط کار و تعاون در آن گرفته می‌شود بی‌مشتری مانده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :