آخرین عناوین

چهارشنبه 19 خرداد 1395-10:28 کد خبر:24089

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران:

انتقال آب دریای خزر به سمنان توجیه کارشناسی ندارد / کاهش آب دریای خزر نگران‌کننده است

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران گفت:انتقال آب دریای خزر به هر منطقه‌ای توجیه کارشناسی و مدیریتی ندارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، ناصر مهردادی سه‌شنبه شب به مناسبت هفته محیط‌ زیست در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: صحبت‌هایی که اصحاب رسانه درباره محیط‌ زیست عنوان می‌کنند حرف‌های ما هم هست و حتی رسانه‌ها در بیشتر موارد از ما جلوتر هستند.

وی با اشاره به اینکه مازندران از استان‌هایی است که به لحاظ مناطق چهارگانه دارای حساسیت ویژه زیست محیطی است، افزود: نزدیک به 22 درصد از کل زمین‌های مازندران را مناطق چهارگانه تشکیل می‌دهد که حدود 507 هزار هکتار است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: باید بتوانیم در برخی از مناطق تغییر سطح دهیم و با پیگیری‌های انجام شده با سازمان پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و بخشی از مناطق کیاسر و جنگلی استان به پارک ملی تبدیل می‌شود در حال حاضر در شورای حفاظت محیط‌ زیست در حال بررسی است تا مصوبه نهایی گرفته شود.

*پاسخ مثبت به 95 درصد استعلام‌ها

مهردادی با اشاره به اینکه 227 گونه گیاهی، 226 گونه پستاندار، 11گونه خزنده و 48 گونه پرنده در مناطق چهارگانه مازندران وجود دارد، گفت: محیط‌ زیست مانع رشد استان نیست در حالی که حدود 95 درصد استعلاماتی که می‌شود جواب مثبت داده‌ایم.

وی با بیان اینکه محیط‌ زیست در پیگیری راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری همکاری می‌کند، افزود: پنجره واحدی که در مازندران ایجاد شد در بخش گردشگری و صنایع دستی، صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران اظهار کرد: وقتی همه مسئولان ارشد کشوری تاکید بر محیط‌ زیست دارند لازم است به عنوان متولیان امر حساسیت ویژه‌ای در این خصوص داشته باشیم.

این مسئول اضافه کرد: امسال یک‌هزار و 855 واحد مجوز بهره‌برداری و 5 هزار واحد مجوز زیست محیطی در مازندران داده شد.

مهردادی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف واحدهای صنعتی نظارت و بازرسی دقیقی انجام می‌شود، گفت: از 3 هزار واحد در مازندران 700 واحد آلاینده است که از این تعداد 166 واحد در لیست آلاینده قرار دارند و باید در این زمینه مالیات زیادی پرداخت کنند و با بررسی‌های مستمر 15 تا 20 درصد با کاهش آلاینده‌ واحدهای صنعتی مواجه بودیم.

مهردادی با اشاره به اینکه همه واحدهای صنعتی باید توجه ویژه‌ای به مسائل زیست محیطی داشته باشند، افزود: 37 شرکت و نواحی صنعتی داریم که 12 مورد آن دارای تصفیه خانه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رودخانه‌ها به نوعی چالش استان محسوب شده‌اند، خاطرنشان کرد: از 23 رودخانه در مازندران سه رودخانه چالوس، هراز و سرداب‌رود دارای حائز اهمیت ویژه زیست محیطی هستند.

*ورود پساب‌ها به دریای خزر

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران با اشاره به اینکه پسماندهای فاضلاب وارد دریای خزر می‌شود و گونه‌های آبزی را دچار مشکل کرده است، خاطرنشان کرد: برای مدیریت آلایندگی دریای خزر ناشی از ورود فاضلاب‌ها نشست‌هایی که با شرکت آب و فاضلاب داشتیم تصفیه‌خانه‌هایی را در برخی نقاط برای این امر تعبیه شده است.

این مسئول با بیان اینکه امسال 100 نفر به تعداد محیط بان مازندران اضافه شده است، گفت: در بخش تنوع زیستی پرندگان 350 گونه، 63 گونه پستانداران، مار سمی و نیمه‌سمی 28 گونه، مارمولک و سوسمار 170 گونه، دوزیستان 9 گونه در مازندران زیست دارند.

مهردادی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر شاهد افزایش گونه‌هایی مانند مرال 20 درصد، قوچ و کله بز 17 درصد، 10 درصد پرندگان مهاجر و 28 درصد قرقاول داشتیم، ادامه داد: یک سوم پرندگان مهاجرآبزی و کنار آبزی در زمستان به مازندران می‌آیند.

وی با بیان اینکه شرایط خوبی در میانکاله حاکم است، گفت: در 2.5 سال اخیر 15 مورد قلع و قمع شده است و به نوعی ناجوانمردانه برخی از اراضی که تصرف شده بود به جمع میانکاله اضافه شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران با تاکید بر اینکه آموزش در دستور کار این اداره کل قرار دارد، تصریح کرد: توانمندی و چابک‌سازی نیروی انسانی سبب افزایش راندمان کار می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه 67 درصد تملک دارای ما در بخش مالی و 32 درصد در بخش اعتبارات هزینه‌ای افزایش داشتیم، افزود: شرایط  اداره کل محیط‌ زیست مازندران به نوعی مناسب است باید تلاش شود تا به سمتی برویم که حق این اداره کل به درستی ادا شود.

وی به بحث پر چالش زباله در مازندران اشاره کرد و گفت: در اجرای ساماندهی زباله نیازمند همکاری شهرداری‌ها هستیم و امسال طرح جامع را براساس نقشه راه زیست‌محیطی مازندران طراحی شد و بر اساس این نقشه کار پیش می‌رود.

مهردادی تعداد محیط‌بانان مازندران را بیش از سایر استان‌ها دانست و افزود:  کارگروه تخصصی در مازندران طراحی شد و برخی از اساتید دانشگاه و استانداری در آن صاحب نظر هستند.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی کارخانه کمپوست بهشهر، ساری، قائم‌شهر، بابل، نوشهر، چالوس، تنکابن و نور در حال بررسی و پیگیری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران با تاکید براینکه برای رفع پسماند باید براساس موقعیت منطقه اقدامات تلفیقی صورت گیرد و بعد به سوی تکنولوژی‌های نوین روی آوریم، خاطرنشان کرد: به صورت ماهانه گزارشی از وضعیت پسماند مازندران به رئیس سازمان محیط زیست اعلام می‌شود و وضعیت خوبی در ارائه گزارش داریم.

وی با بیان اینکه در ارتباط با مشاغل سبز اقدامات خوبی در مازندران انجام شده است، تصریح کرد: برای این مهم با همکاری کار و رفاه اجتماعی دبیرخانه تشکیل شد در حالی که مصوبه هیأت دولت است که طرح تنفس جنگل در مازندران اجرا شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی باید به سمت استفاده از تکنولوژی بدون آلایندگی روی آورند، با توجه به اینکه واحدهای صنعتی زیادی منسوخ شده است و نباید به دنبال واحدهای صنعتی برویم که باعث افزایش آلایندگی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران افزود: توسعه شرکت شهرک‌های صنعتی در استان را می‌پذیریم.

این مسئول در ارتباط با کشفیات سلاح‌های غیر مجاز از سوی محیط‌ زیست مازندران، گفت: پارسال 630 مورد سلاح غیرمجاز کشف کردیم و 805 نفر هم در این رابطه به مراجع قضایی معرفی شدند.

مهردادی با تاکید براینکه رستوران‌هایی که در حریم رودخانه‌ها قرار دارند و در جلوگیری از فاضلاب تمکین نمی‌کنند پلمب می‌شود، افزود: بسیاری از رستوران‌هایی که در حریم رودخانه هراز قرار داشتند به دلیل اینکه جلوگیری از فاضلاب به رودخانه را تمکین نکردند پلمب شد.

 وی درباره پارک ملی پابند در منطقه نکا تصریح کرد: بازگشایی جاده در حریم پارک ملی پابند در حال انجام است و به نوعی محیط زیست اقدامات لازم را برای جلوگیری از ادامه کار انجام داد با پیگیری‌هایی که داشتیم جلوی بلدوزر گرفته شد جاده سازی در مناطق چهارگانه باید طبق قانون زیست محیطی باشد بازدید که در این مسیر انجام شد جاده‌ای که به منطقه دامغان منتهی می‌شود به نوعی بازسازی حریم است اما ما منتظر گزارش فرمانداری نکا هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: دو مسئله کارشناسی و مدیریتی مطرح است هیچ کارشناسی نمی‌پذیرد که آب دریای خزر به هر جایی منتقل شود تنوع زیستی دریای خزر، افزایش شوری آب، کاهش سطح آب و خشکی میانکاله را به همراه دارد.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر وقتی دریای خزر با حدود یک متر کاهش آب مواجه است برای میانکاله ابراز نگرانی می‌کنیم در بحث کارشناسی انتقال آب دریای خزر به سمنان توجیه درستی ارائه ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در این مسیر جنگل‌های ممنوع‌القطع، به صرفه نبودن قیمت تصفیه آب و چالش‌های اجتماعی را در بر دارد.

مهردادی مدیریت بخش آشوراده را بر عهده حفاظت محیط‌ زیست مازندران دانست و گفت: مدیریت محیط‌بانان و نیروهای بخش خشکی و دریایی محیط‌ زیست مازندران در این منطقه حاکم است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :