آخرین عناوین

دوشنبه 24 خرداد 1395-18:45 کد خبر:24129

مشکلات تمام نشدنی باغداران و مدیریت نادرست:

نزول قیمت میوه به دلیل سوء‌مدیریت‎

بسیاری از برنج‌کاران اراضی خود را به امید سود بیشتر تبدیل به باغ کردند، که با مدیریت نادرست مسئولان نه تنها سودی نکردند بلکه متضرر شدند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در حال حاضر قیمت هلو و شلیل در بازار به‌ دلیل فراوانی، مدیریت نادرست مسئولان ذی‎ربط در حال پایین آمدن است.

از طرفی با افزایش باغ‌ها در کنار متضرر شدن کشاورزان شاهد کاهش سطح تولید محصولات استراتژیکی ازجمله گندم و برنج هستیم.

بسیاری از برنج‌کاران اراضی خود را به امید کسب درآمد و سود بیشتر تبدیل به باغ کردند که با توجه به کاهش قیمت محصول نه تنها سودی حاصل نشد بلکه متضرر شدند.

* حجم انبوه تولید در زمان برداشت هلو و شلیل

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر زمان برداشت محصول هلو و شلیل در استان است، اظهار کرد: برداشت محصول هلو پیش‌رس مازندران در حال اتمام است.

محمدرضا شعبانی بیان کرد: وضعیت بازار خرید و فروش این محصولات البته در جایی که کیفیت آن قابل توجه باشد به ‌طور حتم بازار خوبی است.

وی ادامه داد: باغ‌دار باید به این مهم توجه کند که محصولاتی را تولید کند که قابل عرضه در بازارهای داخلی و خارجی باشد.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران با اشاره به اینکه در زمان برداشت با حجم انبوهی از تولید مواجه می‌شویم، گفت: با توجه به اینکه کیفیت و بسته‌بندی محصولات در مازندران پایین است در صورتی‌که به کیفیت توجه شود به طور حتم بازار خوبی دارد.

شعبانی با بیان اینکه مشکل این است که باغ‌داران در برداشت محصول هنوز دقت لازم را ندارند، اضافه کرد: همچنین برداشت زودهنگام میوه‌های نارس نیز به بازار ضربه وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا هنگام حمل و نقل نیز به محصولات صدمه وارد می‌شود که باید رعایت شود حمل و نقل مناسب این محصولات مدنظر قرار گیرد تا در مقصد دچار ضایعات میوه نشویم.

* مردم توان خرید میوه را ندارند

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران با اعلام اینکه توان و وضعیت اقتصادی مردم ضعیف‌تر شده و نمی‌توانند روی خرید میوه مانور دهند، اظهار کرد: این موضوع نیز دلیلی بر کاهش مصرف شده به‌ طوری‌ که در خرید کالاهای اساسی با مشکل مواجه هستند به همین دلیل مصرف میوه در میان مردم کاهش یافته است.

شعبانی با تأکید بر اینکه کشور ایران سالانه بیش از 16 میلیون تن محصولات باغی تولید می‌کند که نیازمند مدیریت صحیح در بازار است، خاطرنشان کرد: با حرف زدن و روی کاغذ و قلم نوشتن بازار به ‌دست نمی‌آید و تولید کننده در جایگاه خود قرار نگرفته و راضی نمی‌شود باید در عمل ثابت شده و از کشاورز و باغ‌دار حمایت کنند تا به کشت نیاز مردم و کشور است روی آوریم.

وی به کاهش سطح کشت برنج و گندم در مازندران اشاره کرد و افزود: باید علل آن مورد بررسی قرار گیرد به این معنا که در آن بخش صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد؛ برای اینکه کشاورز در زمین کار کند و وارد شهر نشود باید برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد اما یا برنامه‌ریزی نداریم و یا برنامه‌ریزی کوتاه ‌مدت صورت گرفته که با مشکل مواجه می‌شویم.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران در پایان گفت: تنها باید منافع کشاورز تأمین شود تا بتوانیم فعالیت خود را به سمت و سویی ببریم که نیاز کشور است.

* قیمت مناسب هلو و شلیل در مازندران

این در حالی‌است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران قیمت هلو و شلیل در مازندران را مناسب دانست و گفت: در حال حاضر قیمت هلوی سر درخت 5 هزار تومان و شلیل سر درخت 10 هزار تومان برای هیأت تجاری که اعلام آمادگی برای خرید کردند اعلام شد.

براساس این گزارش، باغ‌داران باید به کیفیت محصولات توجه کرده ودر همه مسائل به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی توجه کنند تا بتوانیم با فروش محصولات با کیفیت درآمد قابل توجهی به‌ دست آورند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :