آخرین عناوین

دوشنبه 24 خرداد 1395-18:48 کد خبر:24130

سودی که بیشتر نصیب واسطه‌ها می شود تا تولیدکننده‌ها:

از قیمت سر به سر مرغ تا خلاء ایجاد شده بین تولید و مصرف در مازندران

قیمت مرغ کشتار در بازار مازندران 6 هزار و 700 تومان و برای مرغدار 4 هزار تومان است و سود حاصله بیشتر به جیب واسطه‌ها می رود تا تولیدکننده‌ها.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در حال حاضر قیمت مرغ 6 هزار و 700 تومان است در حالی‌ که قیمت مرغ درب مرغداری 4 هزار و 300 تومان است که تفاوت بسیاری دارد و سود چندانی نصیب مرغدار نمی‌شود.

همچنین تولیدکنندگان مرغ مازندران در ماه‌های گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشتند و متحمل خسارات بسیاری شدند؛ در حال حاضر قیمت 4 هزار و 100 تا 4 هزار و 300 تومانی مرغ در مازندران با وجود اینکه سود چندانی برای تولیدکنندگان به همراه ندارد ولی امید را در دل تولیدکنندگان به وجود آورده است.

* بحث واسطه‌ بین تولید و مصرف باید کمتر شود

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران اظهار کرد: از هفته گذشته قیمت مرغ در مازندران در مرغداری‌ها بین 4 هزار و 100 تا 4 هزار و 300 تومان در نوسان است که تقریباً نقطه سر به سر است و سود چندانی برای تولیدکنندگان به همراه ندارد.

عطاءالله حسن‌زاده به ضرردهی و نبود اعتماد در بازار مرغ طی دو سال گذشته در مازندران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ثبات قیمتی طی 15 روز گذشته نقطه اطمینانی برای مرغدار به وجود می‌آید که برای تولید برنامه‌ریزی کنند.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه قیمت مرغ کشتار در بازار 6 هزار و 700 تومان است درحالی‌ که حدود 4 هزار تومان برای مرغدار بود بقیه این مبلغ به جیب چه کسانی می‌رود، تصریح کرد: نظام توزیع در هر صورت سود خود را دارد پیشنهاد ما این بوده که شرایطی در نظام توزیع دیده شود، کما اینکه دو چالش اصلی نظام ارزش بهره‌وری و بحث توزیع است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مازندران تصریح کرد: بالأخره وزارت‌خانه‌های مرتبط باید تمهیداتی را به وجود آورند که این خلأ ایجاد شده بین تولید و مصرف به‌گونه‌ای تعریف شود که به‌نفع تولید و مصرف بوده نه به‌نفع کسانی که امروز دارد سود دریافت می‌کنند درحالی‌که سرمایه‌گذاری نکردند.

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه واسطه‌ها بین تولید و مصرف باید کمتر شود، خاطرنشان کرد: دولت تمهیداتی را به وجود آورد تا تشکل‌ها ورود پیدا کرده و نظام توزیع سامان‌دهی شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شود که این سودی که نه به تولید و نه به مصرف برمی‌گردد باید به تولید برگردد، اظهار کرد: به طور حتم تولید برای مرغداران با سود دو تا سه درصدی هیچ توجیهی ندارد در حالی‌ که مشاهده می‌شود تولیدکننده سود چندانی دریافت نمی‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مازندران در پایان گفت: وقتی قیمت‌ها دچار چالش می‌شود فکر می‌کنند سودش به جیب تولیدکننده می‌رود در حالی‌ که این چالش‌های بازار است که نظام توزیع باید حداقل سود کمتری را برای خود لحاظ کنند.

*قیمت متعادل مرغ در بازار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: قیمت مرغ زنده 4 هزار و 100 تا 4 هزار و 300 تومان که با احتساب 28 درصدی تلفات قیمت مرغ کشتار درب کشتارگاه 6 هزار و 200 تا 6 هزار و 300 تومان است.

دلاور حیدرپور درباره قیمت 6 هزار و 700 تومانی مرغ در بازار، گفت: تقریباً قیمتی مناسب برای تولیدکننده و مصرف‌کننده است و تولیدکنندگان نیز متضرر نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته تولیدکنندگان مرغ متضرر شدند که در حال حاضر قیمت 4 هزار و 300 تومان مرغ درب مرغ‌داری قیمت متعادلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان گفت: مرغ منجمد سالم و بهداشتی به میزان کافی در بازار موجود است.

با توجه به اینکه مرغ در سبد غذایی تمام مردم جای دارد امیدواریم قیمت آن به‌گونه‌ای تنظیم شود که مصرف‌کنندگان بتوانند آن را خریداری کرده و مرغداران نیز برای تولید آن متضرر نشوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :