آخرین عناوین

سه شنبه 25 خرداد 1395-9:27 کد خبر:24132

بازهم بی‌توجهی مسئولان:

ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب شهری رامسر به قیمت نابودی اراضی و محیط‌ زیست

در پی بی‌توجهی مسئولان، مکانی که برای تصفیه‌خانه فاضلاب در نظر گرفته شده، منجر به نابودی زمین های کشاورزی و محیط زیست می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در سال 90 مراحل تحقیق و مطالعات احداث تصفیه‌خانه شهر رامسر آغاز شد و پس از انجام تمام مطالعات زیست‌محیطی و مکان‌یابی، زمینی به مساحت 5 هکتار در منطقه باغ ملی رامسر برای این پروژه در نظر گرفته شد اما پس از مدت زمانی به دلایل نامشخصی پروژه متوقف شد.

در سال 93 این پروژه به دلایل نامعلومی در مکان جدید در غرب مازندران بین دو روستای طالش‌محله فتوک و دریاپشته انتخاب و بدون اطلاع به دهیاری و شورای محل این دو روستا از سر گرفته شد و افراد مسئول پروژه شروع به متراژ زمین کردند.

حسب بند 43 مصوبه شماره 45880/144479 مورخ90/7/20 شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست، فاصله تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب شهری از روستا به فاصله یک‌هزار و 500 متر و از شهر به فاصله 2 هزار متر و از مراکز شهرستان به فاصله 2 هزار متر باید باشد در صورتی که محل انتخابی برای ایجاد پروژه حدفاصل دو روستای پرجمعیت شهرستان است که بسیار نزدیک هم قرار دارند.

طی این مسائل اهالی روستا و شورای اسلامی روستاهای مورد نظر اعتراضات خود را مبنی بر عدم رضایت احداث این پروژه به مسئولان بیان کردند و جلسات فراوانی نیز در محل فرمانداری و مساجد روستاها برگزار شد و همچنین نامه‌هایی نیز برای مسئولان استانی ارسال شد اما هیچ‌کدام موثر واقع نشدند.

مهندسان مشاور پروژه و همچنین مسئولان با عنوان کردن این موضوع که پروژه‌های مشابه در مکان‌های دیگر با موفقیت به اتمام رسیده‌ است و این پروژه با پروژه‌های دیگر متفاوت است و از تجهیزات پیشرفته استفاده می‌شود سعی در مجاب کردن اهالی کردند اما با مراجعه نمایندگان مردم که شوراها هستند مشاهده شد که همه پروژه‌ها نیمه‌کاره رها شده و کذب سخنان مهندسان ثابت شد و به‌ دلیل اینکه پروژه‌های متعددی که در رامسر ملی عنوان شده بودند نیز نیمه‌کاره و یا حتی لغو شدند و به اتمام نرسیدند اطمینان مردم حاصل نشد.

با استناد به نامه‌ سال 93 مدیر جهاد کشاورزی رامسر به بخشداری مرکزی رامسر عنوان شد که به‌ دلیل اهمیت اراضی زراعی در تامین امنیت غذایی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی خروج اراضی از مسیر بهره‌وری کشاورزی سبب کاهش سطح تولید محصولات زراعی می‌شود لذا در خصوص افرادی که اقدام به دیوارکشی و تبدیل اراضی شالیزار به باغ کرده از صدور هرگونه مجوز یا موافقت با تبدیل اراضی زراعی به‌ویژه اراضی شالیزاری به باغ خودداری شود، حال با توجه به این موضوع چگونه برای نابودی این اراضی بدون در نظر گرفتن امنیت غذایی، این طرح اجرایی و اقدام می‌شود.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که اگر این پروژه به نفع اهالی و مردم است پس چرا از آغاز اجرای پروژه با دروغ و بدون گفته شدن حقیقت برای خرید زمین‌های کشاورزی اقدام کردند؟

لازم به ذکر است که آب شرب روستاهای شاه‌ منصورمحله، طالش‌محله، لپاسرک و توبن از چاه‌های عمیق واقع در مجاورت طرح مورد نظر تامین می‌شود و به ‌دلیل فاصله اندک با محل پروژه و به ‌دلیل اینکه چاه‌ها درست در ضلع جنوبی محل پروژه یعنی در قسمت ورودی فاضلاب که محل انباشت لجن است، مشکلات عدیده‌ای گریبان‌گیر مردم می‌شود.

براساس این گزارش، حال در پی بی‌توجهی مسئولان و عنوان کردن اینکه تعداد اندکی از افراد مخالف اجرایی شدن این پروژه هستند، اهالی روستا به‌ ویژه خانواده‌های معظم شهدا، جانباز و ایثارگر که تعداد زیادی از ساکنان روستاهای مورد نظر را شامل می‌شوند برای اثبات حقانیت در جلوگیری از احداث این پروژه در منطقه غرب رامسر تقاضا تجمع اعتراضی به صورت آرام و براساس رعایت اصول قانونی در فرمانداری رامسر را دارند تا سخنان خود را به صورت مستقیم به گوش مسئولان برسانند.

با توجه به اینکه امسال توسط رهبر معظم انقلاب سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری شده و اینکه باید با تکیه بر تولیدات داخلی به خودکفایی رسید، آیا با نابودی چندین هکتار از اراضی کشاورزی و بیکار کردن مردم و اهالی روستاها این شعار تحقق خواهد یافت؛ پاسخی است که مسئولان باید با وجدان بیدار به آن بدهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :