آخرین عناوین

چهارشنبه 2 تير 1395-18:49 کد خبر:24196

سرنوشت باغ صفویه بهشهر چه می‎شود؟

شهردار بهشهر توپ را به زمین میراث انداخت

شهرداری آمادگی دارد به محض طرح جایگزین و انتقال این ساختمان به جای جدید، تخلیه مکان را انجام دهد، تجهز و آماده‎سازی آن میراث فرهنگی است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، گذشته گزارشی پیرامون بی توجهی به میراث فرهنگی برجای مانده از دوران صفویه در شهر بهشهر منتشر کرد که در آن با طرح این سوال که تفاوت مازندران با اصفهان و شیراز چیست؟ از کاربری اداری مجموعه چندصد ساله باغ صفویه بهشهر توسط شهرداری انتقاد شده بود.

برای پیگیری این ظلم تاریخی، موضوع را از حمید آزموده شهردار بهشهر پیگیری کردیم که در ادامه می‎آید:

شنیده شده شهرداری و میراث فرهنگی هنوز برای تخلیه این مکان و تاسیس موزه در آن به توافق نرسیده اند، آیا صحت دارد یا خیر؟

آزموده: امسال اولین برنامه ما توسعه و گسترش پارک ملت بود و یکی از برنامه‌ها تبدیل ساختمان قدیمی به موزه است، با اداره کل میراث نیز مکاتبه داشتیم و اعلام آمادگی کردیم اما شرط ما این بود که ساختمان شماره دو شهرداری در پارک ملت که حدود 60 درصد کارمندان شهرداری در آنجا مستقر هستندرا200 متر توسعه دهیم و 40 درصد باقی مانده اداره را به آنجا منتقل کنیم، موافقت میراث را گرفتیم الان به دنبال تفاهم نامه،توافق نامه هستیم که محقق شود و به محض اینکه برای انتقال مهیا شد ما نیز بتوانیم اینجا را برای موزه بهشهر مهیا کنیم.

اگر این ساختمان جایگزین شود و ساختمان شماره دو را با همکاری میراث توسعه دهیم و این اداره را منتقل می‎ کینم و مشکلی نداریم، در کنار ساختمان فعلی شهرداری ساختمان شماره دو را داریم که از نظر بافت و حریم میراث فرهنگی بنای اصلی مشکلی ندارد.

ما منتظریم این توافقنامه منعقد شود و به امضای طرفین برسد و بتوانیم ساختمان شماره دو را برای انتقال مهیا کنیم، هر زمانی که میراث اعلام آمادگی کند ما هم اینجا را تخلیه میکنیم و از این نظر مشکلی نداریم.

این قضیه را پذیرفته‎ایم، پیگیر هستیم و آمادگی داریم فقط در حال مذاکره با میراث هستیم.

آن ساختمانی که 40 درصد آن باید تکمیل شود چرا در انتظار اجازه میراث است؟

آزموده: ما یک ساختمان شماره دو نیز در پاک ملت داریم که یک ساختمان قدیمی متعلق به 80- 90 سال پیش است، زمانی که برق مربوط به شهرداری بود آنجا موتورخانه برق بهشهر بود یکی دو سال گذشته ، ساختمان آن را بازسازی و مرمت کردیم و محل انجام بیشتر واحدهای سطحی که مردم سرو کار دارند مثل پروانه ساختمان، درآمد و... به ساختمان شماره 2 بردیم.

اما این ساختمان باید حدود 200 متر گسترش پیدا کند تا این باقیمانده از اداره را به آنجا ببریم و منتقل کینم، یعنی شهرداری کلا به آنجا منتقل شود و شماره یک و دو نداشته باشیم.

اما بیرون از پارک ملت یک حریم 1 و 2و 3و داریم که حریم میراث فرهنگی است و باید حتما هرگونه ساخت وساز با میراث فرهنگی هماهنگ شود، قرار بود که تفاهم نامه ای برای عملیاتی کردن توسعه ساختمان شماره دو داشته باشیم.

آیا در این زمینه در شورای اسلامی بهشهر اتفاق نظر وجود دارد؟

آزموده: این مساله به شورا پیشنهاد نشده اما شورا موافق است و مخالفتی در این زمینه ندارد.یک تپه مجاور پارک ملت به نام سالار تپه طرح تهیه کردیم و در شرف تبدیل پارک جنگلی که الحاق کنیم به پارک ملت، چون این برنامه توسعه پارک ملت را کامل داریم و 8 و نیم هکتار تا 35 هکتار به موافقت رسید و کاملا در طرح توسعه قرار دارد و شورا مخالفتی با این طرح ندارد و قرار است که لایحه هم به صحن شورا برود تا موافقت رسمی را بگیریم.

شهرداری پارک ملت یا همان باغ شاه را در سال 1330 را از بنیاد پهلوی خریداری کرد و از سال 1312شهرداری بهشهر در این مکان مستقر است یعنی بیش از 80 سال پیش و از سال 1330 8 هزار و 500 متر باغ و میراث را خریداری کردیم و سند آن موجود است.

درختهای 500 ساله آن دارای شناسنامه و ثبت فرهنگی هستند یعنی هرکاری که بخواهد انجام شود باید با هماهنگی میراث فرهنگی باشد ولی مالکیتش مربوط به شهرداری است.

شهرداری آمادگی دارد به محض طرح جایگزین و انتقال این ساختمان به جای جدید، ساختمان را برای موزه مهیا کنیم و این مستلزم آن است که آن جای جدید را برای انتقال اداره به صورت کامل مهیا کنیم.

تخلیه مکان را ماانجام می‎دهیم و تجهز و آماده‎سازی آن برای موزه با میراث فرهنگی است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :