آخرین عناوین

شنبه 5 تير 1395-12:17 کد خبر:24210

مدیردفترنظارت بربهره برداری ازفاضلاب شهری آبفای مازندران:

اجرای 765 کیلومتر شبکه فاضلاب در 5 شهر مازندران

مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری از فاضلاب شهری آب و فاضلاب شهری مازندران گفت: در پنج شهر استان در مجموع 765 کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی آبفای شهری،مدیردفترنظارت بربهره برداری ازفاضلاب شهری آبفای مازندران، با تاکید بر ضرورت ایجاد شبکه فاضلاب در شهرهای استان گفت: احداث شبکه فاضلاب یکی از معیارهای توسعه و پیشرفت جوامع می باشد.

براساس این گزارش،وریجی اظهار داشت:در استان مازندران به بالا بودن سطح آب زیر زمینی، مجاورت با دریا و جمعیت زیاد آن به ویژه در ایام تعطیل که حجم مسافر به این استان افزایش می یابد، لزوم اجرای شبکه فاضلاب را مضاعف می نماید.

وی، به مزایای استفاده از شبکه فاضلاب پرداخت وگفت: دفع بهداشتی فاضلاب مانع رشد جانواران موذی می شود،همچنین این امر مانع مرگ آبزیان و آلوده شدن آبهای سطحی و زیر زمینی می شود.

وریجی ادامه داد: پساب فاضلابها به عنوان آب غنی شده و لجن حاصله از آن به عنوان کود طبیعی در مصارف کشاورزی و توسعه فضای سبز استفاده می شود.

مدیردفترنظارت بربهره برداری ازفاضلاب شهری آبفای مازندران،ادامه داد: در کودهای شیمیایی معیاری به نام N-P-K سنجیده می شود که معرف نیترات، فسفات و پتاسیم است که در رشد گیاه، میزان گل دهی آن و نیز میزان محصول نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: پسابهای حاصله از تصفیه فاضلاب دارای نیترات، فسفات و پتاسیم می باشد و با استفاده از این پسابها مصرف کودهای شیمیایی در زراعت کاهش  یافته و کودهای طبیعی و ارگانیک جایگزین خوبی برای آن خواهد بود .

وریجی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حال حاضر در شهرهای بابل، بابلسر، جویبار، ساری و نوشهر و شهرک یثرب قائمشهر تصفیه خانه فاضلاب فعال است، تصریح کرد: در حال حاضر 226هزار و 568 نفر تحت پوشش این تصفیه خانه ها قرار دارند.

مدیردفترنظارت بربهره برداری ازفاضلاب شهری آبفای مازندران، مجموع ظرفیت تصفیه خانه های ساخته شده در استان را68850 متر مکعب و ظرفیت ورود فاضلاب به این تصفیه خانه ها را 50 هزار متر مکعب در شبانه روز عنوان کرد .

وی، با بیان اینکه 17.7 میلیون متر مکعب پساب طی سال گذشته تولید شد، افزود: در شهرهای ذکر شده در مجموع 765 کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شد.

وریجی خاطر نشان کرد: تا کنون 44 هزار و 774 انشعاب تا پایان سال 94 نصب شده است.

معاون بهره برداری شرکت آبفاشهری مازندران گفت: در ارزیابی صورت گرفته توسط معاونت نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور، آبفاشهری مازندران با کسب امتیاز 68 رتبه سوم را به دست آورد.

محمدرضا محمودی افزود: مجموعه معاونت بهره برداری شرکت در بخشهای تکمیل اطلاعات سپتا امتیاز 25.0، وجود لباس متحدالشکل25.0 ، مطابقت فرم و رنگ لباس با دستورالعمل توانست امتیاز  9.0 را  به دست آورد.

وی تصریح کرد: استانهای مرکزی با کسب 78 امتیاز  رتبه اول، لرستان با 71 امتیاز دوم، خراسان رضوی  با 68 امتیاز مشترک با مازندران رتبه سوم و  ایلام با 66 امتیاز رتبه چهارم را به دست آورد.

گفتنی است در آینده یکی از معیارهای مهم ارزیابی شرکتهای آب وفاضلاب استقرار طرح لباس متحدالشکل در حوزه بهره برداری خواهد بود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :