آخرین عناوین

شنبه 12 تير 1395-11:41 کد خبر:24260

احتمال فوران کوه های آتشفشانی زباله در جنگل های هیرکانی مازندران:

آتش‌‌سوزی در جنگل‌های انباشته از زباله/زخم کهنه پسماند بر دامن جنگل‌ها

زباله های درحال انفجار به اندازه داعش خطرناک هستند، فشردگی زباله‌ها بر اثر انباشت، موید خطری است که بسیاری از شهرهای مازندران را تهدید می کند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تسنیم، چالوس یکی از شهرستان‌های توریستی و گردشگرپذیر استان مازندران محسوب می‌شود که تولید زباله آن روزانه حدود 70 تن بوده و در زمان حضور مسافر و ایام تعطیل به 120 تن می‌رسد.

دپو و دفن زباله‌های شهرستان چالوس در دل جنگل بکر و زیبای پلهم کتی این شهرستان که در فصل پاییز و زمستان تولید شیرابه دارد و در فصل تابستان خطر آتش سوزی به همراه دارد همواره نگرانی‌های مردم این شهرستان را در پی دارد.

در فصل بهار و تابستان به دلیل بو و حشراتی که در این منطقه وجود دارد زندگی را برای روستاییان حاشیه این منطقه اعم از سینوا، سینوا چشمه را سخت و دشوار کرده است.

مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست نیز بارها و بارها نسبت به دپو و دفن زباله‌ها در این منطقه جنگلی تذکر دادند اما چاره ای جز ادامه این روند سنتی وجود نداشت و ندارد.

یکی از ضروریات رفع مشکل دفن و دپو زباله در دل جنگل, احداث کارخانه زباله سوز است که در این زمینه اقدامات و برنامه ریزی‌هایی از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر چالوس صورت گرفته است.

آتش سوزی منطقه پهلم کتی شهرستان چالوس که محل دفن زباله است؛ نشان داد که وضعیت این منطقه بحرانی است و هر لحظه احتمال انفجار در پی ایجاد گاز وجود دارد.

هرچند حضور مستمر مدیران شهرستانی و شهری و نیروهای آتش نشانی و حفاظت از جنگل توانست آتش سوزی این منطقه را مهار کند و هر لحظه خطر به وجود آمدن بحرانی شدیدتر در منطقه دفن و دپو زباله شهر چالوس وجود دارد.

تبعات زیست محیطی دفن زباله در طبیعت

یکی از ساکنان روستاهای حاشیه منطقه پهلم کتی چالوس به تسنیم گفت: دفن زباله در طبیعت به ویژه جنگل‌های شمال به عنوان مهم‌ترین منابع زیستی کشور، تبعات بسیاری به دنبال دارد، از این‌ رو انباشت زباله در جنگل‌های شمال موجب خشک شدن گونه‌های درختی، فرسایش خاک، آلودگی آب‌های زیرزمینی و نابودی حیات وحش می‌شود.

فرید فخاری ادامه داد: انباشت زباله در برخی از مناطق جنگلی شمال کشور در چند سال اخیر به یکی از اقدامات شهرداری‌ها برای نابودی سریع زباله‌ها تبدیل شده است.

وی گفت: در صورتی که وضعیت انباشت زباله دراین مناطق همین‌گونه ادامه یابد، درآینده باید شاهد نابودی جنگل‌ها باشیم.

این حامی محیط زیست بیان داشت: خطرات ناشی ازانباشت زباله علاوه بر آسیب رساندن به پیکر جنگل و منابع طبیعی ، آسیبها و مزاحمت های جدی‌ای هم برای منطقه سینوا و حومه به عنوان نزدیک ترین مناطق مسکونی ایجاد کرده است.

فخاری تاکید کرد: آتش‌گرفتن ‌سکوی ‌زباله باعث ایجاد آلودکی شدید هوا گشته و با توجه به وزیدن باد ،این آلودگی به سمت منطقه سینوا و حومه راه پیدا کرده و باعث آزار و اذیت ساکنان می‌شود.

وی گفت: اتفاق غیر قابل تحمل این است که شب‌ها‌ از ‌بوی ‌بد ‌زباله ها و جمع شدن حشراتی از جمله پشه، بخش دیگری از آسایش سینوایی‌ها و روستاهای اطراف تحت الشعاع این اتفاق قرار می‌گیرد.

معضل زباله در چالوس به وضعیت بحران رسید

یحیی زال نژاد، رئیس شورای اسلامی شهر چالوس نیز معتقد است وضعیت زباله در این شهرستان به وضعیت بحران رسید و افزود: آتش سوزی  منطقه پلهم کتی که محل دفن زباله بوده یک هشدار برای همه بود تا به وضعیت اورژانسی زباله این شهرستان رسیدگی شود.

وی گفت: اتفاق آتش سوزی منطقه محل دفن زباله خیلی ناراحت کننده بود اما این وضعیت در آینده بحرانی تر از وضعیت امروزی آن خواهد بود و تولید گاز در محل دپو و دفت زباله یک هشدار و وضعیت بحرانی برای شهرستان است که آتش سوزی امروز یک نمونه کوچک از وضعیت بحرانی بود و قطعا خطر انفجار در منطقه وجود دارد.

زال نژاد بیان داشت: از استاندار مازندران خواهشمندیم شهرستان چالوس را ویژه نگاه کنند و دستور دهند مجوز لازم برای احداث کارخانه زباله‌سوز از سوی کمیته پسماند استان به این شهرستان نیز داده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر چالوس گفت: از اهالی روستاهای حاشیه منطقه دفن و دپو زباله نیز به دلیل وضعیت موجود و تحمل مشکلات زیست محیطی که در پی این وضعیت وجود دارد عذرخواهی می‌کنیم و قطعا با برنامه‌ریزی انجام شده اقدامات خوبی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: با افتتاح کارخانه زباله سوز نوشهر هم مشکل چالوس رفع نمی‌شود چون ظرفیت آن کارخانه زباله سوز تا 80 تن در روز پیش بینی شده  و این در صورتی است که فقط در شهر چالوس در ایام تعطیل شاهد جمع آوری 120 تن زباله هستیم و ضروری است برای شهرستان چالوس یک کارخانه زباله سوز مجزا پیش بینی شود.

تشکیل کمیته بحران برای بررسی وضعیت زباله چالوس

شهردار چالوس از تشکیل کمیته بحران برای بررسی وضعیت زباله چالوس خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای رفع مشکل فعلی ضروری است.

طاهری نسب بیان داشت: به‌عنوان متولیان امور شهری هیچگاه راضی به تخریب طبیعت و زشت کردن زیبایی‌های آن نیستیم اما در حال حاضر و همانند سالها چاره ای جز اینکه روش سنتی را برای دفت و دپو کردن زباله‌ها انجام دهیم نداریم.

وی بیان داشت: از اصولی ترین و بهترین روش رفع مشکل دفت و دپو زباله در طبیعت احداث کارخانه زباله سوز است که با توجه به نشست‌هایی که به همت فرماندار در کمیته پسماند استان داشتیم مجوز این کارخانه بنا بر رعایت شرایطی برای چالوس مهیا شد.

طاهری نسب گفت: نیاز است برای احداث کارخانه زباله سوز اداراتی مانند منابع طبیعی و محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم از طریق سرمایه‌گذار در آینده ای نزدیک شاهد ایجاد این کارخانه باشیم.

وی گفت: ما همانند دیگر شهروندان چالوسی مخصوصا روستاهای حوالی محل دفن زباله نگران وضعیت موجود هستیم اما امیدواریم با همکاری دیگر ادارات متولی در آینده ای نزدیک شاهد رفع این مشکل باشیم.

زباله تهدید برای جنگل است

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در گفت‌وگو با تسنیم زباله را یک تهدید جدی برای منابع طبیعی و جنگل دانست و گفت: مدیریت جنگل سال‌های متمادی است که در مورد زباله متأثر سو مدیریت در مکان دفن بهداشتی زباله و  عدم توجه در تفکیک زباله در مبدا و عدم سرمایه‌گذاری در استفاده از طلای کثیف است.

بهزاد انگورج گفت: زباله دانی‌ها اکنون در جنگل‌ها انباری از گازهای قابل اشتعال و خطرناک در قلب جنگل قرار دارند و تهدید جدی برای جنگل وجود دارد.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تاکید کرد: با وصف اخطارهای مکرر در مورد این تهدیدها، اراده ای از سوی متولیان و مجریان نظارت و مسئولیت حسن اجرای قانون مدیریت پسماند بر عهده سازمان حفاظت  محیط زیست است.

وی گفت: اکنون جنگل پلهم کتی در زباله غرق شده و این نکته نشان می‌دهد، هیچ نظارتی بر امر زباله دانی نیست و قانون مدیریت پسماند نیازمند بازنگری است.

استقبال منابع طبیعی از احداث کارخانه زباله سوز در چالوس

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس گفت: منابع طبیعی از احداث کارخانه زباله سوز در چالوس استقبال می‌کند و آماده همکاری با شهرداری است.

مهرداد خزایی افزود: مدیرکل منابع طبیعی منطقه نوشهر اعلام کرد که در صورت احداث کارخانه زباله سوز و جلوگیری از دپو و دفن زباله در جنگل آماده همکاری باشهرداری است و منابع طبیعی حاضر است برای احداث این کارخانه زمین به شهرداری بدهد.

وی ادامه داد: وضعیت امروز منطقه پلهم کتی شهرستان چالوس که یک منطقه زیبای جنگلی به شمار می رود بحرانی است و نیاز است جهت برون رفت از مشکل تصمیم جدی گرفته شود.

خزایی بیان داشت: خوشبختانه آتش سوزی رخ داده با تلاش همه مخصوصا نیروهای آتش نشانی و جنگلبانان مهار شد اما بر اساس گازهای تولید شده در محل هر لحظه امکان انفجار وجود دارد.

وی بیان داشت: برنامه‌ریزی اصولی جهت برون رفت از مشکل زباله شهرستان ضروری است و تنها راه رفع مشکل موجود و رفع نگرانی شهروندان و دوستداران منابع طبیعی ایجاد کارخانه زباله سوز در شهرستان است.

مشکل دیرینه زباله چالوس برطرف می‌شود

فرماندار چالوس نیز به تسنیم گفت: با احداث کارخانه زباله سوز مشکل دیرینه زباله این شهرستان رفع می‌شود و نگرانی مردم روستاهای حاشیه منطقه دپو زباله برای همیشه از بین خواهد رفت.

محمد ناصر زندی بیان داشت: رفع مشکل زیست محیطی و مشکلات محیطی که وضعیت دپو زباله در شهرستان چالوس و در منطقه پلهم کتی این شهرستان دارد باید به صورت ریشه ای رفع شود.

وی بیان کرد: برای رفع موقت مشکل موجود وضعیت زباله این شهرستان محل انباشت و دپو زباله باید دیوار کشی شود تا بتوان در وضعیت بحرانی اقدام اساسی را انجام دهد.

زندی گفت: برای رفع اساسی مشکل زباله در این شهرستان نیاز است کمیته پسماند استان مازندران برای شهرستان چالوس مجوز احداث کارخانه زباله سوز را صادر کند تا بتواند در منطقه پلهم کتی این شهرستان طبیعت بکر حفظ شود.

با بررسی‌های انجام شده و نظرات مسئولان شهرستانی تنها راه رفع مشکل زباله این شهرستان که درخواست همه شهروندان نیز بوده احداث کارخانه زباله سوز است.

کمیته پسماند استان مازندران تاکنون با احداث کارخانه زباله سوز در 9 شهرستان مازندران موافقت کرده که اکنون با توجه به مشکل دیرینه شهرستان چالوس که با حجم تولید بالای زباله روبرو است انتظار است استاندار مازندران با تدبیر خود دستور دهد تا کمیته پسماند استان برای شهرستان چالوس نیز مجوز احداث کارخانه زباله سوز صادر کند.

هر چند پیش بینی شد تا شهرستان چالوس نیز از کارخانه زباله سوز شهرستان نوشهر استفاده کند اما باید این واقعیت را بپذیریم کارخانه فوق ظرفیت 70 تن زباله را در روز دارد و این در صورتی است با توجه به موقعیت شهرستان چالوس که یک شهر توریستی و مجتمع بزرگی مانند نمک آبرود وجود دارد در ایام تعطیل روزانه 120 تن زباله تولید می‌کند که کارخانه زباله سوز نوشهر جوابگو نخواهدبود.

قطعا تدبیر استاندار مازندران و صدور دستور مجوز احداث کارخانه زباله سوز توسط شهرداری در شهر چالوس مشکل دیرینه زباله و دغدغه همیشگی اهالی روستاهای سینوا و سینوا چشمه و دوستداران منابع طبیعی را رفع خواهد کرد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :