آخرین عناوین

شنبه 12 تير 1395-12:44 کد خبر:24261

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

سرگردانی تولیدکنندگان در راهروهای ادارات/ واحدهای تولیدی مازندران خاک می‌خورند

مشکلات تولیدکنندگان موجب شده ، به‌جای اینکه به فکر کارآفرینی باشند در راهروی برخی ادارات و محافل دادگستری سرگردان هستند.


خزرتیترخبر: ورشکستگی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی موضوعی است که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌ایم و موجب بیکاری بسیاری از کارگران شده است.

چند سالی است که مقام معظم رهبری با نامگذاری سال‌ها با عنوان اقتصاد مقاومتی پیشرفت کشور را در گرو افزایش تولیدات داخلی دانستند ولی در این مدت نیز باز هم شاهد ورشکستگی واحدهای تولیدی بودیم، واحدهایی که به‌دلیل مشکلات اقتصادی نتوانستند سرپا بایستند و تعطیل شدند.

بسیاری از واحدهای تولیدی به‌دلیل مشکل تأمین سرمایه در گردش راکد بوده و توان تولید را از دست دادند و برخی نیز تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا ورشکست نشوند و با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند.

*بیشتر واحدهای تولیدی کشور بانک‌محور هستند

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی شایق صنعت در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: این شرکت بعد از اجرای طرح و دریافت پروانه بهره‌برداری به‌دلیل عدم دریافت سرمایه در گردش مصوب ستاد تسهیل کشور کاملاً راکد بوده و از سال 87 تا به امروز در انتظار وعده‌های مسئٔولان و بانک‌ها به‌صورت راکد مانده است.

عباس بردیده ادامه داد: همچنین شرکت پارس پویش بابلسر از سال 87 تاکنون پس از اجرای طرح تولیدی و اعتماد به وعده‌‌های مسئٔولان تاکنون با حداقل تولید در انتظار لطف نظام و بانک‌ها برای سرمایه در گردش و ثابت بوده و هیچ وامی دریافت نکرده است.

وی بیان کرد: واحدهای تولیدی بسیاری در کشور در حال فعالیت هستند ولی ساختار کشور برای تولید با محور دولت فراهم نیست.

معاون شرکت پارس پویش بابلسر با اعلام اینکه بیشتر واحدهای تولیدی کشور بانک محور هستند، اضافه کرد: تحریم‌ها از دولت دهم بر واحدهای تولید تاثیر گذاشته و همه بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند تا سرپا باشند و واحدهای تولیدی را رها کرده‌اند.

بردیده با اشاره به اینکه وقتی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تأمین نشود تولیدکننده فلج می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر سود دریافتی تسهیلات 22 درصد است ولی در واقع بانک‌ها سود 28 درصدی دریافت می‌کنند که موجب می‌شود تولیدکننده نتواند سرپا بایستد.

*انباشت محصولات در برخی از واحدهای تولیدی مازندران

مدیرعامل خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران در این‌باره اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی بحث سرمایه در گردش است به‌دلیل افزایش قیمت‌ها در سال‌های گذشته؛ سرمایه در گردش واحدهای صنعتی بالا رفته و همچنین اعمال سیاست‌های انقباضی از سوی بانک‌ها موجب شد واحدهای تولیدی با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

غلام‌رضا فغانی اضافه کرد: در کنار این مسائل، بحث تحریم، تورم و شرایط رکود دست به دست هم داد و وضعیت را به ضرر تولید تشدید کند که باید برای رفع مشکلات چاره‌اندیشی جدی صورت گیرد.

وی به انباشت محصولات در برخی از واحدهای تولیدی مازندران اشاره کرد و افزود: باید بازار از نظر تقاضا تحریک شود و قدرت خرید مردم به سمت و سویی برود تا کالاهای تولید داخل توسط مردم خریداری شود.

مدیرعامل خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: مشکلات بانکی، مالیاتی، ارزش‌افزوده و تأمین اجتماعی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی است و دریافت این میزان سود بانکی موجب شده تا واحدهای تولیدی نتوانند بدهی خود را در سررسید پرداخت کنند و بدهی‌ها معوق شده‌اند.

فغانی افزود: شرایط به‌گونه‌ای است که بانک‌ها باید نرمش لازم را به خرج دهند و نرخ سود تسهیلات نیز تعدیل شود البته این موضوع با سیاست‌های کلان مرتبط است.

وی با بیان اینکه دولت امسال برای مازندران حدود 470 میلیارد تومان سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی تخصیص داده است، اظهار کرد: واحدها با ثبت‌نام در سایت اعلام‌شده زیر نظر ستاد تسهیل رفع موانع، به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

مدیرعامل خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با تأکید بر اینکه بانک‌ها واحدهای تولیدی را دچار آشفتگی کردند، خاطرنشان کرد: به جای اینکه تولیدکنندگان به فکر کارآفرینی باشند در راهروی برخی ادارات و محافل دادگستری سرگردان هستند و هجمه این مشکلات موجب شد تا نتوانند به تولید فکر کنند.

فغانی با عنوان اینکه مهم‌ترین موضوع بحث نگرش و فرهنگ تولیدی است، اضافه کرد: وقتی وارد فروشگاه می‌شویم به‌دنبال اجناس خارجی می‌گردیم و به‌دنبال تولید داخلی نیستیم در حالی‌که واحدهای تولیدی به زمان نیاز دارند تا بتوانند توان رقابت را پیدا کنند.

وی بیان کرد: بحث قاچاق یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان است که مسائلی از جمله واردات بی‌رویه و قاچاق به تولیدات داخلی ضربه می‌زند.

*ضرورت رفع موانع سرمایه‌گذاری خارجی

مدیرعامل خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: همچنین بانک‌ها نیز تا حدی می‌توانند به تولیدکنندگان کمک کنند؛ باید موانعی که در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد برطرف شود و نیاز است اصلاحات عمیق در کشور صورت گیرد.

فغانی با اشاره به اینکه بحث تسهیل در قوانین گمرکی از دیگر موارد مورد تأکید است، افزود: البته دولت در این زمینه گام‌های ارزشمندی برداشته و اقدامات خوبی در بحث صادرات با ایجاد مشوق‌های صادراتی در حال انجام است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واحد صنعتی غیرفعال هیچ تأثیری ندارد و برای منابع کشور ضررهای بسیاری به همراه دارد؛ همچنان که امروز برخی شرکت‌ها به‌دلیل مشکلات اقتصادی خاک می‌خورند.

*تأمین نقدینگی؛ مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی مازندران

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز اظهار کرد: به اتفاق دستگاه‌های مرتبط استان بررسی مجددی از تعداد یک‌هزار و 750 بنگاه بالای 10 نفر صورت گرفت که بر این اساس نزدیک به 600 بنگاه تعطیل و بقیه با وضعیت فعال و نیمه‌فعال در حال کار هستند.

علیرضا یوسف‌نژاد با بیان اینکه مشکل اصلی واحدهای تولیدی بحث تأمین نقدینگی است، افزود: در رصد صورت گرفته نیز دغدغه 52 درصد بنگاه‌ها این موضوع بوده است.

وی با اشاره به اینکه دولت تدابیر خوبی در این زمینه اندیشیده است، اضافه کرد: از جمله تأمین مواد اولیه وارداتی وابسته به کشور چین، هند و کره جنوبی بوده که در این زمینه منابع کافی داریم و بنگاه‌هایی که قصد استفاده از منابع را دارند می‌توانند به سازمان مراجعه کنند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: با توجه به تفاهم صورت گرفته با بانک مرکزی، قرار است 470 میلیارد تومان برای تأمین نقدینگی واحدهای کوچک و متوسط اختصاص پیدا کند.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه بحث قاچاق به واحدهای تولیدی ضربه وارد می‌کند، اضافه کرد: به‌ویژه در حوزه نساجی بیشترین تأثیر را دارد هرچند در حوزه‌های مختلف نیز بحث قاچاق تأثیرگذار است و به تولید داخلی کشور ضربه وارد می‌کند که امیدواریم در مدیریت کلان کشور تصمیمات قاطعی گرفته شود تا شاهد مبحثی به عنوان قاچاق کالا نباشیم و هم در زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری ضربه وارد نشود.

*جایگاه تولید و کارِآفرینی در جامعه ارتقا یابد

وی با تأکید بر اینکه باید جایگاه تولید و کارآفرینی ارتقا پیدا کند و ارزش فعالیت آنان در جامعه قابل لمس شود، خاطرنشان کرد: تصورم این است فضای اقتصادی کشور رو بهبود است و بسته‌ها و مشوق‌هایی که دولت برای تثبیت فضای اقتصادی پیش‌بینی کرده به‌طور حتم آثارش به بنگاه‌های اقتصادی برمی‌گردد.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در پایان گفت: درخواست ما این است تولیدکنندگان همچنان در این مسیر ثابت قدم باشند و بجنگند تا با حداکثر توان در راه اعتلای کشور گام بردارند.

براساس این گزارش، اینکه واحد تولیدی ورشکسته شود و به دنبال آن کارگران بسیاری از کار بیکار شوند مشکلی را حل نمی‌کند، پس مسؤولان با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری باید به فکر چاره باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :