آخرین عناوین

جمعه 18 تير 1395-19:19 کد خبر:24323

در حاشیه جلسه ای بی سابقه در مازندران:

رونمایی از آمارهایی که سه سال مخفی شد

پاقدم جهانگیری برای مازندران خوب بود و فایده ای که داشت، روشن شدن برخی از مسائل بود که در سه سال گذشته از مردم پنهان می شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، پاقدم جهانگیری اینبار برای مازندران خوب بود و حداقل فایده ای که داشت، روشن شدن برخی از مسائل بود که در سه سال گذشته به طرق مختلف از مردم پنهان می شد.

با توجه به نزدیک شدن به پایان عمر دولت یازدهم مسئولان استان تصمیم به روشنگری و طرح واقعیت ها گرفته اند و ابن به این معناست که واقعیت آنها را تسلیم کرده است،اگرچه برای اینکارکمی دیر شده اما از قدیم گفته اند: «کاچی بعضِ هیچی».

همایش اقتصاد مقاومتی، مازندران و برنامه ششم توسعه را باید نقطه عطفی در افشاگری گسترده در مازندران دانست، جلسه ای که برای نخستین بار از دل آن تعریف و تمجید و آمارسازی بیرون نیامد و حقایق در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

عبارت، از جمله معدود رسانه های مازندران بود که موارد طرح شده در این نشست را پیشتر به صورت آماری و تحلیلی در اختیار مسئولان و مخاطبانش قرار داد اما متاسفانه هربار به آمارسازی متهم شد، ولی اظهارات مسئولان در این همایش نشان داد تمام آن حرف ها حقیقت محض بوده است و حالا دولت باید نسبت به آن بی تفاوتی ها پاسخگو باشد.

گروه اقتصادی عبارت بارها از نرخ پائین مشارکت اقتصادی در استان، آمار بالای بیکاری جغرافیایی، خطر رکود در شهرک های صنعتی، خروج تولید از ریل منطقی خود،در نظر گرفته  نشدن ارزش، موقعیت و سابقه مازندران در مواجهه با دولت یازدهم و بی توجهی به خدمات ملی این استان در این دولت  و همچنین رسیدن بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به مرحله «سخت»  سخن گفته و در باره هریک از آنها هشدارهای لازم و پیشنهادهای عملی خود را داده بود.

حالا حاضران در این همایش همه آن حرف ها را( منتهی یکسال دیرتر از ما) خبری کردند، به نظر می رسد بالاخره  از فرصت حضور  یک مقام ارشد دولتی در مازندران استفاده شده و به جای آمارهای نادرست و تعریف و تمجیدهای بی فایده برای استان، حقایق تلخ مازندران بیان شده تا مگر چاره ای برای آن اندیشیده شود.

البته از لحاظ سیاسی و با توجه به شخصیت محافظه کار فلاح، استاندار مازندران، پنهانکاری سه سال گذشته برای باقی ماندن در قدرت طبیعی به نظر می رسید و حالا که دیگر پرونده تغییر استاندار از اولویت خارج شده است می توان گلایه کرد.

در این همایش فلاح از عدم توجه و بی عملی در حوزه پسماند مازندران گلایه کردند.

نماینده بابلسر از دیده نشدن سهم مازندران در توسعه کشور ناراضی بود.

نماینده قائمشهر در آماری تاسفبار اعلام کرد که تنها 16 درصد شهرک های صنعتی مازندران فعال هستند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز اظهار تاسف کرد که از ظرفیت گردشگری مازندران استفاده نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده شرق استان از خام فروشی 90 درصد محصولات مازندران پرده برداشت و خلاصه هرکس پشت تریبون رفت ذکر مصبت خواند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران نیز میزان مشارکت اقتصادی استان را رضایت بخش ندانست.

سوال این است که آیا می توان در کمتر از یکسال باقی مانده حتی ذره ای از این مشکلات را حل کرد؟

هرکسی اندکی به حکومت داری و ساختار دولت و مجلس در ایران آشنا باشد بی شک با ما هم نظر خواهد بود که این اظهارتاسف ها تنها در حد حرف باقی می ماند و در این مدت امکان هیچ کار مثبتی وجود ندارد.

دولت در مازندران خیلی شاهکار کند ، در این یکسال می تواند ورشکستگی و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی را برای یکسال دیگر به تعویق بیاندازد.

اگر دولت انتقادهای درست، تحلیل و آماری رسانه هایی نظیر عبارت را جدی می گرفت، در طول سه سال گذشته می شد بر بخش عمده ای از این مشکلات فائق آمد، اما گوش شنوایی نبود که نبود.

البته حالا وقت غصه خوردن نیست، شاید نتوان کارهایی اساسی کرد اما پیشنهاد ما این است که سه مورد در دستور کار دولت قرار گیرد.

اول اینکه: تکلیف خودش را با مدیرانش مشخص کند، اگر قرار است تغییری در سطح مدیران کل یا فرمانداران داده شود بهتر است این کار تا پایان تابستان نهایی شود، چون هرگونه تغییری خارج از این زمان به جز ضرر برای مردم و دولت هیچ نتیجه ای نخواهد داشت، هم اکنون حداقل 40 درصد مدیران و فرمانداران دولت ضعیف و ناهماهنگ هستند و نشان داده اند چنته ای خالی از ایده و عمل دارند.

دوم اینکه: استانداری مازندران از فرصت تعطیلات تابستانی برای کاهش نرخ بیکاری استفاده کرده و در یکماه پایانی تابستان(شهریور) با شناسیایی مشاغل موقت ایجاد شده راه را برای تثبیت حداقل 30 درصد آنها در دیگر فصول سالجاری فراهم آورد، این امکان مخصوصا در مورد صنایع غذایی و دستی قابل اجراست، برای موفقیت در این طرح نیاز به عزمی استانی و نظارت و حمایت ملی است.

سوم اینکه: از تمام توان خود برای تثبیت مازندران در تقویم فرهنگی و گردشگری کشور استفاده کند، مازندران تنها استانی بود که در نوروز امسال موفق شد دو شهر برتر گردشگری معرفی کند، متاسفانه به هیچ وجه از این ظرفیت استفاده نشد و حتی شهرداران این دوشهر در مازندران هم مورد تقدیر واقع نشدند که  این بی توجهی از انگیزه آنها خواهد کاست.

خوشبختانه استاندار مازندران ارزش گردشگری را دریافته و آن را محور توسعه در سالجاری قرار داده است، اما این انتخاب نباید در حد حرف باقی بماند و برای تثبیت آن نیاز به برنامه هایی عملی است که در روزهای آینده درباره آن گزارشی منتشر خواهیم کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :