آخرین عناوین

شنبه 19 تير 1395-17:17 کد خبر:25329

سرازیر شدن میلیون ها انسان بی هدف به مازندران:

کاسه صبر مردم در حال لبریز شدن است!/ آوار مسافر بر شانه های خسته مازندران

متاسفانه با این روند، به تدریج مردم مازندران به مسافران به چشم مزاحم نگاه خواهند کرد و با چالش های بزرگی روبرو خواهیم بود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، در گذشته بیشترین حجم مسافرانی  که آهنگ سفر به شمال کشور را می کردند معمولا مربوط می شد به تعطیلات نوروز که خانواده ها جهت استراحت و تفریح بار و بنه را جمع می کردند و به عشق دریا و جنگل راهی شمال می شدند.

با افزایش جمعیت و همچنین برخورداری خانواده ها از وسایل ایاب و ذهاب که تقریبا همه گیر شده است ،این قاعده به هم ریخت،مردم میهنمان هر فرصتی که به دست می آورند سوار بر مرکب شده و به سمت شمال به راه می افتند.

تا اینجای کار ایرادی ندارد اما نگرانی عمده بابت چند مسئله مهم است که اگر تدبیری برایش اندیشیده نشود به مرور زمان تبدیل به یک بحران بزرگ فرهنگی و چه بسا امنیتی خواهد شد.

یکی از این مشکلات که بسیارهم مهم و قابل تامل است فقدان امکانات زیرساختی در استان های شمالی کشور است، نبود جاده ها ی دسترسی چه درون شهری و چه برون شهری به همراه پاسخگو نبودن مایحتاج اولیه جهت اسکان مسافران اعم ازهتل،مُتل،مسافرخانه ،آب شرب بهداشتی، برق و مهمتر از همه بحران زباله و آلودگی های زیست محیطی که با تخریب طبیعت هم همراه است سبب شده تا حضور میلیونی مسافران از یک فرصت مناسب گردشگری جهت رونق اقتصادی در استان تبدیل به یک تهدید جدی شود.

بنابرگزارش مدیریت راه های مازندران که توسط محسن هاشمی ارائه شد ، استان مازندران همانند نوروز امسال با نزدیک به چهارده میلیون تردد رتبه دوم تردد در کشور را به خود اختصاص داده است .

علاوه بر این حجم سنگین تردد، مازندران از نظر اقامت هم با نزدیک به دو میلیون نفر شب اقامت یکی از شلوغ ترین مناطق کشور بوده است.

همانند سال های گذشته و با دیدن این خیل عظیم مسافرانی که برای "تفریح" به مازندران می آیند دوباره این پرسش مطرح می شود که برنامه دولت و مسئولان استانی برای "کسب درآمد" از این فرصت استثنایی که چون بادی از کف می رود چیست؟

چرا دولت مازندران را به حال خود رها کرده است؟

چرا زیرساخت ها را در این استان محروم توسعه نمی دهد؟ چرا برای مازندران برنامه ندارد؟

چرا در صورتی که این تردد های بی حساب و کتاب موجب فرسودگی و استهلاک این اندک امکانات مازندران می شود برنامه ای برای جبران ندارد؟

چرا مانند دیگر استان های کویری کشور از ورود مسافران به مازندران عوارضی که در داخل استان هزینه شود اخذ نمی گردد؟

متاسفانه با این روندی که شاهد هستیم در آینده نزدیک به دلیل فقدان برنامه و عدم تخصیص امکانات از مرکز با بحران های اجتماعی و فرهنگی مواجه خواهیم شد که باید هم اکنون برای پیشگیری از آن فکری کرد.

هجوم میلیونی مسافران به مازندران و شمال باید حتما آورده ای برای مردم منطقه داشته باشد در غیر اینصورت به تدریج مردم مازندران به مسافران به چشم مزاحم نگاه خواهند کرد که جز درد سر چیزی برایشان ندارد و با این تغییر نگرش قطعا اتفاقات ناخوشایندی رقم خواهد خورد که مدیریت کردن آن با چالش های بزرگی همراه خواهد بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :