آخرین عناوین

يکشنبه 20 تير 1395-9:1 کد خبر:25334

مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفا مازندران:

مازندران با کمبود آب روبرو است/ تاکید بر مدیریت مصرف

مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفا مازندران گفت: بسیاری از مردم دنیا با بحران کمبود آب روبه رو هستند و این معضل کشور ایران و مازندران نیست.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شرکت آبفاشهری مازندران، مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آبفاشهری مازندران ، ضمن اشاره به اینکه بسیاری از مردم دنیا با بحران کمبود آب روبه رو هستند و این معضل کشور ایران نیست ، افزود: با ارایه روشهای صحیح  مدیریت مصرف باید تلاش نمود باورها ، نگرشها  و در نتیجه رفتار شهروندان نسبت به شیوه مصرف آب آشامیدنی را تغییر داد.

براساس این گزارش، قلی زاده گفت: امروزه همگان بر نقش تاثیرگذار آب در شکل دهی توسعه پایدار اذعان دارند و افزایش روز افزون جمعیت، گسترش و تنوع فعالیتهای صنعتی و کشاورزی، ارتقای سطح  فرهنگ بهداشت عمومی و گسترش صنایع در کشور از عمده ترین عوامل افزایش تقاضاست  لذا عدم توجه به برنامه ریزی صحیح در این زمینه باعث وقوع بحران آب در کشورها  خواهد شد.

وی، با تاکید بر مدیریت صحیح بر نحوه استحصال و مصرف آب ادامه داد: با روند روز افزون تقاضای آب در دنیا، دیری نمی پاید که تامین آب شرب به یک معضل بین المللی تبدیل می شود و در آینده ای نزدیک مبنای اختلافات و جنگ بین اقوام و ملل مختلف قرار می گیرد.

قلی زاده، تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و افزایش جمعیت در کشور دستیابی به یک تعادل نسبی در زمینه عرضه و مصرف آن یک اصل اساسی  و ضروری است که این مهم مستلزم داشتن مدیریت جامع آب در تمامی بخشها شامل شرب، کشاورزی و صنعت می باشد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آبفاشهری مازندران، با بیان اینکه کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک و مستعد بودن برای وقوع خشکسالی متمادی و نیز بارندگی اندک و توزیع نامناسب آب در سطح کشور و همچنین رشد جمعیت در آستانه ورود به بحران کم آبی قرار دارد،اظهار داشت:بدون تردید عبور از بحران آب نیازمند تغییر بنیادین در مصرف آب و به کار گیری مدیریت مصرف آب می باشد.

قلی زاده، به تعریف مدیریت مصرف پرداخت و گفت: مدیریت مصرف به اعمال روشهایی اطلاق می شود که بتواند از هدر روی آب و همچنین از مصرف خارج از نیاز واقعی جلوگیری کند.

وی، به برخی روشهای متداول و ساده در زندگی روزمره اشاره و تصریح کرد: بکارگیری این روشها، تاثیر بسزایی در کاهش هدر رفت آب و صرفه جویی در این مایه حیات دارد.

قلی زاده، گفت: استفاده از سردوشهای کم مصرف 30 درصد، فلاش تانکهای دومرحله ای کم مصرف 75 درصد و شیراهرمی 50 درصد در کاهش مصرف آب موثر است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آبفاشهری مازندران، با بیان اینکه در هر دقیقه دوش گرفتن 20 لیتر آب معادل 13 بطری آب بسته بندی شده مصرف می شود، گفت: بهتر است در هنگام استحمام از انواع دوشهای کم مصرف استفاده شود و زمان دوش گرفتن نیز کوتاه شود.

وی ادامه داد: با تعمیر نشت شیر آب و اتصالات ماهانه در حدود 200 لیتر در مصرف آب صرفه جویی می شود .

قلی زاده،  اظهار داشت: به جای شستن حیاط با آب ازجارو استفاده شود در این صورت از هدر رفت 300 لیتر آب معادل 20 بطری آب بسته بندی شده جلوگیری می شود.

وی، ادامه داد: با هر دقیقه بازماندن شیر آب به هنگام شستن دست، مسواک زدن و وضو گرفتن 15 لیتر آب به هدر می رود.

قلی زاده، با تاکید بر اینکه در هنگام استفاده از ماشین لباشسویی و ظرفشویی از تمامی ظرفیت آن استفاده شود، افزود: چنانچه از ماشینهای ظرفشویی و لباس شویی جدید استفاده می کنید زمان آبکشی را کاهش دهید همچنین مدل های جدید قدرت پاک کنندگی بهتری دارند.

وی، ضمن تاکید بر اینکه مشترکین از شیر آب برای زدودن یخ استفاده نکنند بلکه برای اینکار غذا را از شب قبل در یخچال قرار دهند، اظهار داشت: با نصب آبگرمکن در نزدیکی سینک آشپزخانه آب مورد استفاده برای شست وشو را گرم کنید با انجام این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، میزان هزینه گرمایشی خانه شما کاهش می یابد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آبفاشهری مازندران ، از مشترکین خواست باقیمانده غذاها را به جای ریختن در سطل زباله دفن نمایند که بدین صورت مقادیر زیادی آب ذخیره می شود.

قلی زاده، استفاده از گونه های گیاهی مقاوم به خشکی و شوری در فضای سبز شهرها را یکی دیگر از شیوه های کاهش مصرف آب عنوان و تصریح کرد:  در شهرهای شمالی کشور در فصل بارندگی آب حاصل از بارندگی در بشکه ها ذخیره شوند تا در فصل خشکی مورد استفاده فضای سبز قرار گیرد.

وی با تاکید به پرهیز از آب پاشی خیابانها و پیاده روها و شست وشوی ماشین با شیلنگ آب، گفت:  این عمل علاوه بر مصرف زیاد آب ، به دلیل مصرف شوینده ها باعث ورود انواع شوینده ها به محیط زیست می شود  در حالی که با استفاده از سطل آب و اسفنج  می توان ماشین را تمیز نمود که  با این کار از حدود 350 لیتر آب معادل 233 بطری آب بسته بندی شده جلوگیری می شود.

قلی زاده، زمان مناسب برای آبیاری چمنها را بین ساعت 4 تا 8 صبح  یا 8 تا 12 شب  دانست و افزود: در این زمان تبخیر آب کم می باشد و نیاز به آبیاری فراوان نیست.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آبفاشهری مازندران ، اظهار داشت: از آب حاصل از شست  وشوی اکواریوم ماهی ها برای آبیاری گیاهان استفاده شود زیرا نیتروژن و فسفر مانند کود شیمیایی عمل می نمایند و برای گیاهان مفید است.

وی قیمت گذاری آب و تعیین تعرفه  مناسب و دریافت هزینه های واقعی را یکی دیگر از اقدمات غیر قابل اجتناب و ابزاری قوی برای مدیریت تقاضا دانست و گفت: تعرفه دریافتی اندک آب از مشترکین درمقایسه با هزینه تامین و توزیع آن، اهمیت آب را نزد برخی از مصرف کنندگان از بین برده لذا با نزدیک نمودن تعرفه آب با قیمت واقعی آن،  بهترین رویکرد برای تشویق به حفاظت از منابع آبی است.

قلی زاده، با بیان اینکه تغییر در آگاهی ها، باورها و رفتار مردم در خصوص کمبود آب و مصرف صحیح آب مستلزم  به کارگیری اقدامات وسیع فرهنگی است افزود: باید به مردم آموخت که آب گرانبهاست و هیچ ماده ای جایگزین آن نمی شود.

وی، ادامه داد: در این راستا، شرکت آبفاشهری مازندران برنامه های تبلیغاتی، آموزشی گسترده ای را برای افزایش آگاهی های شهروندان نسبت به وضعیت آب و الگوی مصرف آن  در دست اجرا دارد.

قلی زاده، برآموزش شیوه های مدیریت مصرف به کودکان و نوجوانان تاکید و تصریح کرد: از آنجایی که مصرف یک پدیده رفتاری است و چون هیچ پدیده رفتاری مستقل از فرهنگ جامعه نیست، از این رو برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب، باید رفتارهای نامناسب فرهنگی در جامعه اصلاح و فرهنگ بهینه سازی مصرف در جامعه تعمیم داده شود .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :