آخرین عناوین

يکشنبه 20 تير 1395-12:8 کد خبر:25338

چه کسی پاسخگوی بی‌تدبیری‌هاست؟

خیز بلند یک مرکز تجاری در نکا برای تبدیل شدن به معضل اجتماعی

مجتمع تجاری لاله نکا که قرار بود چاره‌ای برای رونق کسب ‌وکار شود، خود درحال تبدیل به یک معضل اجتماعی است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، بیش از 15 سال قبل بود که یکی از تلخ‌ترین و البته سهمگین‌ترین سیلاب‌های تاریخ مازندران از مناطق کوهپایه‌ای هزارجریب به سمت شهر نکا سرازیر شد و در مسیر خود هرچه بود را به هم آویخت و با خود برد تا بخشی از این شهرستان، حداقل در نقشه‌های ماهواره‌ای از منطقه، به ویرانه‌هایی رعب‌آور تبدیل شوند.

درست از همان زمان بود که بسیاری از کمک‌ها و خدمات ملی و حتی بین‌المللی به سمت این شهر مصیبت‌زده روانه شد، تا علاوه بر ابراز همدردی، مرهمی باشد بر خسارت نسبتاً سهمگینی که در اثر یک بلای طبیعی بر مردم شهرستان گذشته بود.

اما در کنار این کمک‌ها و اقدامات بشردوستانه، بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی با مدل‌های مدیریتی و خدمتی خود و براساس طرح‌های فی‌البداهه این‌گونه نشان دادند که عزم خود را برای کمک به سیل ‌زدگان و مردم خسارت دیده عزم کرده‌اند، لذا به ارائه طرح‌های مختلفی جهت اجراء در شهر پرداختند و از همینجا بود که می‌توان گفت وقوع مصیبت‌های جدیدی برای مردم این شهر کلید خورد.

برخی مدیران که عرصه را برای ترقی خود با استفاده از فضای ایجاد شده از یک بحران مناسب می‌دیدند، با رفتارها و اقدامات ضرب‌الاجلی با کمترین نگاه کارشناسی خود در کنار پیگیری‌های ضعیف پس از فروکش کردن تب ‌وتاب ماجرا، خود سبب ایجاد معضلات جدیدی شدند که البته باید پاسخگوی آن اقدامات نیز باشند.

پس از وقوع سیل در نکا و بروز خسارت‌های جدید خصوصاً به حاشیه‌نشین‌های رودخانه مرکز شهر، یکی از طرح‌هایی که مطرح و انجام شد ساخت یک مجتمع تجاری در خیابان علمیه و مجاورت میدان لاله این خیابان جهت واگذاری به اماکن تجاری و بازاریان خسارت دیده مربوط بوده است.

طرح این مجتمع که نام لاله نیز برای آن انتخاب شد پس از تصمیم‌گیری درخصوص پاکسازی حریم رودخانه از منازل و مغازه‌ها باتوجه به خسارات دیده شده در اثر سیل و به منظور جلوگیری از تکرار خسارت‌های محتمل در اثر سیلاب‌های آینده اتخاذ شد.

اما امروز پس از گذشت بیش از 15 سال از آن سیلاب ویرانگر، نه تنها طرح پاکسازی حریم رودخانه به طور کامل عملی نشده است و شاید باید منتظر بلای جدیدی برای بیداری مسئولان از خواب روزمرگی بود، بلکه طرح مجتمع لاله که قرار بود سبب رونق اقتصادی و در اثر آن نقطه مثبت اجتماعی در شهر شود، خود در حال تبدیل به یک معضل اجتماعی است.

در همین زمینه، اسنادی از آخرین جلسات و تدابیر اتخاذ شده برای این مجتمع به تحریریه این پایگاه خبری رسیده و اهالی این مجتمع تجاری نیز در ارتباط با ما به طرح نکات و مسائل درگیر با آن پرداختند، که در ادامه جهت توجه هرچه بیشتر مسئولان و ارائه راهکاری جهت حل این مشکل، به آن پرداخته می‌شود.

مرتضی غلامی نماینده هیئت مدیره مجتمع تجاری لاله در این زمینه گفت: پس از سیل ویرانگر سال 78 ، طرح احداث مجتمع تجاری لاله در شهر نکا و واگذاری مغازه‌ها با اولویت سیل‌زدگان و یا افرادی که در حریم 16 متری رودخانه قرار داشتند آغاز شد، اما باتوجه به قول‌هایی که شهرداری وقت درخصوص ارائه وام خرید داده بود، از آن سال تا کنون وامی جهت خرید یا واگذاری ارائه نشده و بسیاری از مغازه‌ها واگذار نشده است.

وی افزود: بخشی از مغازه‌هایی که واگذار نشده تحت مالکیت شهرداری، فرمانداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و هنوز اقدامی جهت واگذاری آن‌ها صورت نگرفته و متأسفانه باوجود مشتری‌های فراوان، نسبت به واگذاری این مغازه‌ها کوتاهی می‌شود.

عضو هیئت مدیریه مجتمع تجاری لاله نکا با اشاره به بوجود آمدن معضلات فراوان اجتماعی در این پاساژ به علت عدم پیگیری مسئولان، خاطرنشان کرد: وضعیت بد نظافت، عدم نصب درب‌های ورودی و خروجی، روشنایی ضعیف و از کار افتاده، حضور یک تاکسی تلفنی در مجتمع، عدم بهره‌مندی از نگهبان، دیوارکشی غیرقانونی در قسمت انتهایی مجتمع و تبدیل قسمت پشتی مجتمع به پاتوق اراذل، معتادان و خلافکاران ازجمله مشکلات اساسی قابل ذکر به شمار می‌روند.

وی در تشریح موارد ذکر شده اضافه کرد: آخرین مرتبه‌ای که نظافت این مجتمع از سوی شهرداری نکا صورت گرفت، در تاریخ 27 اسفند سال 92 بوده است که حریم پاساژ نظافت شد و پس از آن دیگر خبری نشد.

غلامی گفت: باتوجه به تصویب در جلسه تاریخ 12 اسفند سال 92 در فرمانداری نکا مبنی بر نصب درب‌های ورودی و خروجی برای پاساژ از سوی شهرداری نکا، باوجود سه وروردی، به جز یک ورودی آن هم به صورت نیمه کاره، هنوز اقدام جدی دیگری صورت نگرفت.

وی افزود: همین امر سبب شد تا با استقرار غیرقانونی یک آژانس تلفنی در مجتمع، محوطه پاساژ به یک پارکینگ و مملو از خودرو شود که نه‌ تنها رونق اقتصادی بازار را کاهش می‌دهد، بلکه سبب افزایش دردسر رفت و آمد برای بازاریان مستقر نیز شده است که باتوجه به مصوبه تاریخ 20 اردیبهشت 93 نسبت به مجاز بودن نیروی انتظامی در جلوگیری از ورود تاکسی‌ها به داخل پاساژ این اقدام نیز صورت نگرفته است.

نماینده هیئت مدیره مجتمع لاله همچنین درخصوص روشنایی مجتمع، بیان کرد: بعد از پیگیری‌های فراوان و تصویب در جلسه 12 اسفند نسبت به نصب حداقل دو مورد روشنایی شب در محوطه اصلی مجتمع اقدامی انجام نشد تا با تند شدن ادبیات نمایندگان کسبه در جلسه 20 اردیبهشت 93 ،مسئولیت انجام آن بطور مشترک برعهده شهرداری و اداره برق شهرستان گذاشته شود که البته پس از آن تیرهای چراغ برق نصب شد اما اکنون یکی از آن‌ها کار نمی‌کند.

وی تصریح کرد: دیوار پشتی مجتمع که بر مسیر رفت و آمد آن کشیده شده است به صورت غیرقانونی و از سوی اهالی کوچه پشتی مجتمع انجام شده است که سبب کاهش ارزش مغازه‌ها و رونق کم بازار در این مکان شده است درحالی که این ورودی براساس نقشه شهری یکی از ورودی‌های اصلی پاساژ به شمار می‌آید، البته در این مورد هم پیگیری‌های زیادی انجام شد اما حمایتی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

غلامی یکی از اصلی‌ترین معضلات این مجتمع را مربوط به قسمت پشتی آن عنوان و اظهار کرد: این قسمت از پاساژ که مغازه‌های آن نیمه‌کاره بوده و واگذار نیز نشده است، باتوجه به عدم بهره‌مندی از روشنایی و در اثر موارد ذکر شده از کمبودها و مشکلات آن به محل مخوف تجمع جوانان معتاد، اراذل، بعضاً خلافکاران و حتی محل دفع فضولات حیوانات شده است، به طوری که بوی بد تعفن از آن به مشام رسیده و انبوه آشغال، سیگار و ابزار خلاف در آن به وضوح قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: این مسئله بارها از سوی هیئت امناء به کلانتری، فرمانداری و شهرداری گوشزد و هشدار داده شد، اما به جز یک یا دو مرتبه که چند افسر نیروی انتظامی در منطقه حاضر شده و صورتجلسه‌ای را تنظیم کردند، اقدام عملی دیگری انجام نشده است.

این عضو هیئت مدیره مجتمع لاله در پایان، آخرین جلسه برگزار شده جهت پیگیری مشکلات این مجتمع را همان جلسه 20 اردیبهشت 93 عنوان و خاطرنشان کرد: تمام مشکلات بیان شده درکنار عدم بهره‌مندی از یک سرویس بهداشت مناسب مشکلاتی هستند که باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.

به نظر می‌رسد طرحی که قرار بود به مکانی جهت رونق اقتصادی و افزایش کسب و کار در شهر و مرهمی بر زخم خسارات مردم از سیل سال 78 نکا شود، بر اثر بی‌تدبیری، بی‌توجهی و غفلت مسئولان کم‌کم درحال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی است.

البته در این زمینه مسئولان مربوطه در بازه‌های زمانه مربوط به این پروژه نیز یقیناً دارای استدلال و گزارشات مربوط به خود درخصوص نحوه پرداختن و پیگیری این موضوع هستند که این پایگاه خبری آماده اطلاع ‌رسانی آن به مردم بوده و از آن استقبال می‌کند.

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :