آخرین عناوین

دوشنبه 21 تير 1395-11:32 کد خبر:25351

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

زباله متهم اصلی آتش‌ سوزی جنگل‌های چالوس

آتش که بگیرد تر و خشک را با هم می‌سوزاند، این ضرب ‌المثل مصداق بارز آتش‌سوزی 10 هکتار از جنگل‌های چالوس است.


خزرتیترخبر: مناطق جنگلی همیشه در تهدید آتش‌سوزی در فصل گرم سال قرار دارند و اگر در این مناطق زباله دپو شود به دلیل گرم شدن بیش از حد مستعد آتش ‌سوزی می‌شود، نمونه این مسأله وقوع آتش‌سوزی در محل دپوی زباله در منطقه جنگلی پلهم‌کوتی است که به واکاوی این مسأله پرداخته ایم.

*احتمال انفجار در محل دفن زباله چالوس

فرماندار چالوس در این زمینه با اشاره به اینکه زباله‌دانی‌ها اکنون در جنگل‌ها انباری از گازهای قابل اشتعال و خطرناک و تهدیدی جدی برای جنگل هستند، اظهار کرد: احتمال انفجار در محل دفن زباله شهرستان چالوس به‌ دلیل تولید گاز در پی انباشت زباله وجود دارد.

محمدناصر زندی با بیان اینکه اتفاقی که در محل دپوی زباله چالوس رخ داد جزو حوادث طبیعی و غیرمترقبه نبود، افزود: این در شرایطی است که با توجه به تجربیات گذشته و شرایط خاص دفن زباله و حالت غیراستاندارد دفن، بارها در جلسات مختلف تذکرات لازم داده شد و محیط زیست هم بارها نسبت به این موضوع شاکی بود.

فرماندار چالوس با اشاره به اینکه وضعیت نابه‌هنجار مرکز دفع زباله‌ را مسؤولان واقف بودند، تصریح کرد: مهم‌ترین راهکار برای حل این مشکل و معضل در چالوس، احداث کارخانه زباله‌ سوز است که در این‌باره تاکنون چندین بار نیز در کمیته پسماند استان مازندران طرح مسأله شده است.

*ایجاد راه ماشین‌ رو در وسط محل دپوی زباله‌ها

زندی با اعلام اینکه کوه‌بادها می‌توانند از نظر آلایندگی، بوی تعفن زباله را به‌ سمت شهر بیاورند و این اصلا خوب نیست، تأکید کرد: شهرداری هم اگر فقط هفته‌ای یک‌بار بتواند خاک یا آهک بر روی زباله‌ها بریزد تا زباله‌های پلاستیکی و... مدفون شوند و قابل مشاهده نباشند و از طرفی نیز اطراف زباله محصور شود تا با درختان اطراف فاصله داشته باشد می‌تواند در پیشگیری از حوادثی این‌چنینی کمک کند.

وی گفت: دستگاه‌های اداری و خدماتی برای اطفای حریق اخیر بسیار خوب وارد عمل شدند ولی باید وسط دپوی زباله‌ها راه ماشین‌رو ایجاد شود.

* 10 هکتار جنگل سوخت

نماینده مردم شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه فقط بلای فضای گردشگری را تحمل می‌کنیم و روزبه روز معادن ما نیز آسیب می‌بینند، اظهار کرد: برای احداث و راه‌اندازی نیروگاه زباله سوز در چالوس با کمک بخش خصوصی نشست‌هایی برگزار شد ولی از سویی دیگر هر از گاهی سازمان جنگل‌ها مشکل ایجاد کرده و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

قاسم احمدی لاشکی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌خواهد ببیند که 10 هکتار از عرصه‌های جنگلی چالوس زیر زباله‌‌ها قرار گرفته است و حتی پساب‌های این زباله‌ها از طریق منافذ زمین به رودخانه‌ها و دریا منتقل می‌شود و بنابراین استفاده از آب دریا نیز عاقلانه نیست.

وی با بیان اینکه امروز نمی‌توان شخص یا دستگاه خاصی را مقصر خواند بلکه همه مقصر هستند، تصریح کرد: وزارت کشور و سازمان همیاری‌ها و دهیاری‌ها مقصر هستند به دلیل اینکه باید اعتبارات ملی برای حل معضل این زباله‌ها بدهند، این زباله‌‌های بومی چالوس و نوشهر نیست زیرا منطقه گردشگری بوده و مربوط به کل کشور است.

این مسئول گفت: سازمان جنگل‌ها و جهادکشاورزی باید همکاری‌های لازم را داشته باشند و طبق بسته‌ای که تعریف می‌شود و در هر شهرستان‌، فرماندار مسئولیت آن را برعهده دارد همه کمک کنند تا این معضل هر چه زودتر حل شود در غیر این‌ صورت سالی چندبار شاهد اتفاقات تلخ آتش‌سوزی خواهیم بود.

*ضرورت ایجاد آتش‌بر در اطراف زباله‌ها

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر نیز اظهار کرد: دغدغه‌ای که برای استان مازندران و به ویژه غرب مازندران وجود دارد، همین زباله‌ها است که این موضوع در چالوس جلوه بیشتری دارد.

عبدالرضا سنگاری با بیان اینکه بالغ بر 10 هکتار از عرصه‌های جنگلی بر اثر آتش‌سوزی اخیر آسیب دید، تصریح کرد: این جدای از خطرات زیست محیطی است و از طرفی دیگر زباله در محل دپوی چالوس آتش زیر خاکستر است.

وی با اشاره به اینکه برخی زباله‌ها مانند شیشه‌ها حالت ذره‌بینی ایجاد می‌کنند و این ممکن سبب ایجاد آتش‌سوزی شود، گفت: نظارت لازم در محل دپوی زباله نیست و کسی هم نیامد تا تخلف را اعلام کند.

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با تأکید بر اینکه باید مدیران مرتبط تدبیر کنند تا این مشکل حل شود، خاطرنشان کرد: باید اطراف زباله‌ها را آتش‌بر ایجاد کرد و دور آن هم محصور شود.

*حمایت شورای اسلامی شهر از شهردار

در ادامه رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چالوس نیز با قدردانی از همدلی و همراهی مردم و تمامی دستگاه‌های اداری و خدماتی غرب مازندران که در مهار آتش کمک کردند، اظهار کرد: 5 هزار متر عرصه طبق توافق در چند سال گذشته به شهرداری چالوس واگذار شد ولی به مرور زمان وسعت زباله به 10 هکتار رسید و منظره نامطلوبی در جنگل ایجاد شد.

مهرداد خزایی‌پول افزود: در محل دپوی زباله چالوس، چندین لایه زباله بر روی هم قرار دارد که می‌تواند تولید گاز متان کند و احتمال حریق وجود دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 300 آتش‌بر زده بودیم، گفت: شهرداری چالوس تنها است و شورای شهر باید بیشتر از آن حمایت کند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چالوس با بیان اینکه دو هکتار از عرصه‌های جنگلی حاشیه محل دپوی زباله‌ها نیز بر اثر آتش‌سوزی دچار حریق و خساراتی شد، تصریح کرد: پیشنهاد 200 میلیونی برای فنس‌کشی دور محوطه دپوی زباله داده شد که با این رقم می‌توان دورتادور زباله‌ها را با خاک، آتش‌بر ایجاد کرد و وسط آن را نیز برای دسترسی خودروها راه‌سازی کرد.

* تقویت نگهبانی در محل دپوی زباله

رئیس اداره محیط زیست چالوس نیز با اشاره به اینکه آستانه اشتعال زباله‌ها در محل دپوی فعلی با گذشت زمان بیشتر می‌شود، بیان کرد: وجود نگهبانی می‌تواند راه‌حل خوبی باشد تا در شرایط اضطراری و بروز حوادث بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن اطلاع یافت و نسبت به حل مشکل اقدام کرد.

ابوالقاسم محمدپور تأکید کرد: آتش‌بر باید در مدت 10 روز  در محل دپوی زباله‌ها ایجاد شود و این در کنترل و مهار آتش بسیار مؤثر است.

*همکاری تمام دستگاه‌ها با شهرداری

 عضو شورای شهر چالوس نیز در این زمینه گفت: در حل مسأله زباله چالوس باید همه دستگاه‌ها به شهرداری کمک کنند و نباید به سادگی از کنار این موضوع گذشت.

عقیل اکبرآبادی با بیان اینکه نگهبانی در محل دپوی زباله باید تقویت شود، تصریح کرد: خاک لازم برای ایجاد آتش‌بر داریم و باید به محل دپوی زباله حمل شود.

*تقویت سیستم خودروهای آتش‌نشانی

رئیس آتش نشانی چالوس هم با بیان اینکه ساعت 14:45 وضعیت آتش‌سوزی در محل دفع زباله چالوس به ما گزارش شد، خاطرنشان کرد: بلافاصله خودروهای خود را اعزام کردیم و متعاقب آن نیز درخواست کمک از آتش نشانی شهرهای مرزن‌آباد، بندر نوشهر، آتش نشانی شهرداری نوشهر، هچیرود، آب و فاضلاب روستایی و یک فروند بالگرد دادیم و همه پای کار آمدند و در نهایت ساعت 2:30 بامداد آتش مهار شد.

ستار طاولی با اشاره به اینکه راه دسترسی در محل دپوی زباله برای خاموش کردن دچار مشکل بود، افزود: سیستم خودروهای آتش‌نشانی برای فضای شهری طراحی شدند و نیاز به تقویت دارد.

*تسریع در تکمیل نیروگاه زباله ‌سوز نوشهر

در ادامه شهردار چالوس نیز از تشکیل کمیته بحران شهرداری چالوس با حضور اعضای شورای اسلامی شهر با محوریت موضوع وضعیت زباله شهرستان چالوس خبر داد و افزود: تصمیم‌ گیری مناسب و راهگشا برای برون‌رفت از وضعیت فعلی از اهم موضوعات این کمیته است.

علیرضا طاهری‌نسب با بیان اینکه معضل زباله یک دغدغه استانی است، افزود: شهرداری چالوس در بحث آتش‌سوزی محل دپوی زباله در منطقه اولین دستگاهی بود که وارد عمل شد و سپس دستگاه‌های اداری و خدماتی شهرهای غرب مازندران نیز کمک و همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و آتش مهار شد.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم معضل زباله را حل کنیم باید نیروگاه زباله‌سوز نوشهر هر چه زودتر راه‌اندازی شود و به بهره‌‌برداری برسد، تصریح کرد: در زمینه احداث و راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز در چالوس نیز تلاش‌هایی صورت گرفت ولی از استان با این موضوع موافقت نشد و نیروگاه زباله‌سوز نوشهر را برای این موضوع کافی دانسته‌اند.

*به ‌روزرسانی جمع‌آوری و حمل زباله در چالوس

شهردار چالوس با تأکید بر خرد جمعی برای حل معضل زباله چالوس درباره جمع‌آوری زباله‌ها در این شهر بیان کرد: دچار کمبود وسیله نقلیه برای جمع‌آوری و حمل زباله هستیم ولی با این شرایط نارضایتی گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه دو خودروی جدید حمل زباله نیز خریداری شده است، گفت: تلاش ما این است تا جمع‌آوری و حمل زباله در چالوس به‌روزرسانی شود و با توجه به اینکه خودرو‌های قبلی حمل زباله فرسوده هستند به نظرم هزینه‌های تعمیر و نگهداری این خودروهای فرسوده که رقم قابل توجهی نیز است را برای خرید خودروهای جدید صرف کنیم تا بهره‌وری بالاتر برود.

روزانه تا 80 تن زباله در شهر چالوس جمع‌آوری و دفع می‌شود که این میزان در زمان پیک مسافر به 120 تن در روز نیز افزایش می‌یابد و به دلیل نامناسب بودن محل دپوی زباله و نبود امکانات زباله‌سوز طی 10 روز گذشته 10 هکتار از جنگل‌های چالوس در آتش سوخت.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :