آخرین عناوین

دوشنبه 21 تير 1395-11:58 کد خبر:25352

معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد:

شکست پروژه انتقال آب خزر به سمنان

معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: پروژه انتقال آب خزر به سمنان شکست خورده و این پروژه‌ از صفر تا صد غلط بوده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مهر، معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در نشست تبعات سیاسی اجتماعی طرح‌های کلان انتقال آب گفت: در این مرکز روی دو پروژه بزرگ انتقال آب که یکی از آنها انتقال آب خزر به سمنان است کار شده و جلساتی با حضور وزارتخانه‌های مختلف برگزار شده است.

محمد فاضلی تصریح کرد: اعلام می‌کنم که هر دو پروژه شکست خورده است و یکی از این دو پروژه‌ از صفر تا صد غلط بوده و دو وزارتخانه به دلایل جدی با آن مخالفت کرده‌اند.

وی هشدار داد: مدافعان طرح‌های انتقال آب قید حتما را به کار نبرند، چرا که اگر انجام این پروژه‌ها حتمی بود، مطالعه را برای چه نیاز داشتیم، این استدلال که چون کشور ما خشک است حتما باید انتقال آب انجام شود، استدلالی کاملا نادرست است.

معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: فریدون قاسمی همراه با یک تیم بین‌المللی ۴۰ نفره در کتاب انتقال آب بین‌حوضه‌ای همه پروژه‌های بزرگ انتقال آب در دنیا از سال ۱۸۶۴ تا ۲۰۰۷ را بررسی کرده و در این کتاب که دانشگاه کمبریج آن را از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۵ بار تجدید چاپ کرده است، اعلام کرده که هیچ پروژه انتقال آب بزرگی در دنیا با استانداردهای امروز ما تایید نمی‌شود، بنابراین مدافعان باید خیلی محتاطانه درباره این طرح‌ها صحبت کنند.

فاضلی با تاکید بر اینکه بارندگی کم دلیلی برای انتقال آب نمی‌شود، اعلام کرد: در برخی کشورها مجموعا یک میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در اختیار دارند، در کتاب «بگذاریم آب باشد» که در آگوست ۲۰۱۵ منتشر شد آمده که در برخی کشورها در حوزه آب شهری سنسورهایی هر ۱۵ ثانیه صدای لوله‌های آب را چک می‌کند، صدای لوله‌های سوراخ شده فرق دارد و این موضوع هر ۱۵ ثانیه بررسی می‌شود.

همچنین هر مصرف‌ کننده با یک سیستم هوشمند بررسی می‌شود و اگر مصرف غیر طبیعی به دلیل مثلا باز ماندن شیر آب رخ دهد، به او هشدار می‌دهد، حتی در آنجا هم گزینه انتقال آب آخرین گزینه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در مورد گزینه‌های انتقال آب باید دقیق صحبت کنیم و ادعاها در این باره بیش از اندازه کلی‌گویی است، توضیح داد: هزینه انتقال آب خزر به سمنان ۶ هزار تا ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است و تنها هزینه نگهداری خط برق این پروژه سالیانه ۴۸۰ میلیارد تومان است.

چنین چیزی اصلا در کوتاه‌ مدت ساخته نمی‌شود و حداقل ۱۴ سال ساخت چنین پروژه‌هایی طول می‌کشد و سمنانی‌ها تصور نکنند بر فرض موافقت با این پروژه طی سال‌های پیش‌رو، آب خزر را دریافت کنند.

معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اعلام اینکه در افق ۱۴۲۵ در سمنان قرار است ۴۵۵ میلیون متر مکعب خرج صنعت شود، گفت: این را با میزان مصرف کنونی صنعت در دیگر استان‌های کشور مقایسه کنید.

آذربایجان شرقی ۲۹، اصفهان ۱۷۲، بوشهر ۱۳، تهران ۱۱۰، خراسان رضوی ۱۵۷، فارس ۵۴ و کرمان به عنوان معدنی‌ترین استان کشور تنها ۵۱ میلیون متر مکعب آب برای صنعت مصرف می‌کند و یزد با همه صنایع گوناگون آب‌برش ۲۳ میلیون متر مکعب مصرف دارد، این آمارها در سالنامه آماری آب کشور منتشر شده و معلوم نیست کدام مشاور تعیین کرده سمنان ۱۴۲۵ قرار است ۴ برابر تهران کنونی آب ببرد.

فاضلی با بیان اینکه همین اعداد غیرشفاف که نحوه حصول آنها مشخص نیست در نهایت مبنای توجیه چنین پروژه‌هایی قرار می‌گیرند، گفت: اصلا وقتی سند آمایش استان و سند توسعه آن فراهم نشده، مبنای تخصیص ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب چیست؟

در سمنان ۱.۱۸۳ میلیارد متر مکعب در سال مصرف آب کشاورزی است که مجموعا ۱۹۸ هزار هکتار اراضی و از آن ۱۶۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی است، دست کم ۶ هزار میلیارد تومان قرار است هزینه کنیم در حالی که اگر تنها ۱۰ تا ۳۵ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کنیم باید ببینیم چه دستاوردی خواهیم داشت.

وی در پایان با طرح این پرسش که آیا انتقال آب مشکل آب‌خوان‌های شما را نیز حل خواهد کرد، گفت: به هیچ عنوان پروژه‌های این چنینی ۱۸۰ میلیون متر مکعب بیلان منفی آب‌خوان‌های استان را حل نخواهد کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :