آخرین عناوین

سه شنبه 22 تير 1395-11:23 کد خبر:25366

نقدی بر شورای اسلامی شهر بابلسر:

کلاف سردرگم اختلاف اعضای شورا/ دستاورد چند ساله شورا چه بوده است؟

شورایی که قرار بود در اتاق شیشه‌ای باشد ، هم از مردم و هم از رسانه فرار می کنند تا مبادا ضعف عملکردی آنها آشکار گردد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، از آنجا که شوراهای شهر در نقش پارلمان‌های شهری توانسته‌اند عملکرد مثبت و اثرگذار خود را در بسیاری از شهرهای ایران با موفقیت نشان دهند، اما باید به این حقیقت اعتراف كرد كه هنوز این نهاد مردمی در شهر بابلسر با چالش‌های اساسی روبرو است.

امروزه در روند پرشتاب شکل‌گیری اجتماعات مدرن، شهرها به عنوان مرکز مهم فعل و انفعالات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌ روند، در این میان نقش مدیریت جامع شهری و در راس آن دو نهاد شهرداری و شوراهای اسلامی شهر در فرایند تحول و توسعه شهری بی‌بدیل می‌باشد.

با گذشت چندین دوره، شورای شهر بابلسر هنوز نتوانسته انتظارات و مطالبات برحق مردم را برآورده سازد، البته که این مشکل شامل شوراهای سابق نیز می‌شود و شهروندانی که با هزاران آرزو و امید در این دوره نمایندگانی را که با شعار تغییر و با وعده تحول در مدیریت شهری وارد گود انتخابات شده بودند، به شورا فرستادند (تا شاید گره‌ای از کار خلق بازکنند و افقی تازه به فرداهایی روشن برای شهر رقم بزنند)، شاهد این موضوع هستند که به شکلی دراماتیک خود اعضای شورا به کلاف سردرگم اختلاف دچار شدند و هیچ نقطه روشنی به اصلاح امور دیده نمی‌شود و می‌توان گفت که امروز و پس از گذشت بیش از سه سال از به روی کار آمدن شورا، شهروندان هر روز از عملکرد ضعیف، منفعلانه و بی‌تدبیری‌های مداوم این عزیزان در بسیاری از حیطه‌های تحت مدیریت این نهاد ناامیدتر شده و عطای لطف شورا را در ارتقاء سطح فرهنگ و اعتلای اجتماعی و اقتصادی و عمرانی شهر به لقایش بخشیده‌اند، چرا که در این مدت  اقدام مثبت و عملی نسبت به حل مشکلات شهری و حتی نسبت به انجام وعده‌های انتخاباتی خودشان انجام نداده‌اند.

در این بازه زمانی که رودخانه بابلرود در حال خشکیدن، پروژه‌های عمرانی نیمه تمام و مشکلات خدمات درمانی بیداد می‌کند، بر خلاف تصورات برخی از افراد شورا بدون تجربه و فاقد پیشینه تجربی و تخصصی کافی برای تکیه بر این مسند هستند.

در این میان ترکیب شورا که ترکیبی ناهمگون از صنف‌ها و سنین مختلف با دورنمای فکری متفاوت است، بر این مشکلات افزوده است و خبرها حاکی از این است که برخی از اعضای شورا خود را بر باقی اعضا ارجح دانسته و روح اصلی شورا که همان مشورت و شور است را فراموش کرده و بعضا به صورت فردی برای مسائل مختلف شهر تصمیم می‌گیرند.

این هجمه غفلت و اهمال کاری در حالی رخ می‌دهد که شورای شهر نیز همسو و همراه با مجلس شورای اسلامی (به عنوان نهادی که با رای مردم شکل می‌گیرد) وظیفه دارد و می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود بر برنامه‌ها و سیاست‌های عمرانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری شهر اثرگذار باشد.

در این میان و باتوجه به تعریف وظایف شوراها که آنها را علاوه بر شرکت در فرایند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری که از طریق وارد کردن نظرات مشورتی صورت می‌گیرد، از اختیارات و صلاحیت اجرایی چندی نیز برخوردار می‌باشد ( البته جنبه عملی و اجرایی در شوراهای اسلامی نسبت به ابعاد نظری و مشورتی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است) اما در این میان شورای شهر بابلسر از منظر فعالیت‌های عمرانی، تفریحی، توریستی و فرهنگی، یعنی مواردی که از مهم‌ترین وظایف شوراها است تقریبا چیزی برای ارائه ندارد.

پر واضح است که این عملکرد ضعیف و کم کاری‌های صورت گرفته از چشم شهروندان پنهان نمانده تا آنجا که روزانه شاهد اعتراض تعداد زیادی از شهروندان در فضاهای مجازی می‌باشیم، اما متاسفانه مردم بابلسر که خروجی قابل قبولی از این نهاد پس از گذشت بیش از سه سال نمی‌بینند، نا امید و سرگشته در برابر وضع موجود تا حدودی بی تفاوت شده و عطای خدمات آنان را به لقایشان می‌بخشند.

شوراها به عنوان نهادهایی که مستقیما توسط مردم برگزیده می‌شوند وظیفه پاسخگویی و شفاف‌سازی در برابر شهروندان را دارند و چه خوب بود که در این بین شهروندان از شورای شهرشان مطالبات شهری خود را پیگیری کنند و شورای محترم بابلسر نیز مانند قریب به همه شوراهای اسلامی کشور، خود را موظف به ارائه گزارش عملکرد به همشهریان می‌دانست تا معلوم شود که دستاورد چند ساله این دوستان در کسوت منتخبان مردم در شورای شهر چه بوده است؟

مردم به‌عنوان موکلان اعضای شورای شهر بابلسر همواره این حق را برای خود قائلند که از اقدامات منتخبین خود آگاه شده و بدانند آنها چگونه از اعتمادشان حمایت می‌کنند.

شورایی که قرار بود اتاق شیشه‌ای باشد و مردم و رسانه‌ها در جریان فعالیت‌های آنها قرار گیرند، سعی کردند هم از مردم و هم از رسانه فرار کنند تا مبادا ضعف عملکردی آنها آشکار گردد.

عدم کلان نگری در برنامه‌ها و عدم استفاده از توان رسانه‌ها و مردم به‌عنوان پشتوانه حرکات خود، بخشی از مهم‌ترین ایراداتی است که متوجه شورای شهر بابلسر است.

این خود جای سوال است که چرا با وجود داشتن پتانسیل‌های فراوان توریستی، گردشگری، اجتماعی و فرهنگی و نیاز مبرم شهر به مدیریت جامع شهری و مدنی، این نهاد در ایفای نقش اثرگذار خود ناتوان بوده است؟

در پایان ذکر این نکته ضروری است که باید به شوراهای اسلامی شهر به عنوان فرصت مناسبی جهت توسعه و آبادانی هر چه بیشتر شهر نگاه کرد و روشن است که تاکنون وجود این شوراها در بیشتر مناطق کشور دستاوردهای بسیار خوبی را به همراه داشته است، همچنین به اعضای محترم شورای شهر بابلسر یادآوری می‌کنیم که عضویت در این نهاد فرصتی تکرار نشدنی برای آنان می‌باشد تا با خدمت صادقانه و خالصانه خود، یاد و خاطره‌ای نیک از خویش به یادگار بگذارند، البته که این سکه روی دیگری نیز دارد و آن این است که بروز کمترین لغزش و کم کاری اعضا می‌تواند سبب بر باد رفتن اعتبار شورا و عقب افتادگی عمرانی و فرهنگی شهر شود و همچنین پیشنهاد می‌شود حتی در فرصت باقیمانده از پتانسیل نیروهای جوان در تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های شهری استفاده بهینه گردد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :