آخرین عناوین

سه شنبه 22 تير 1395-11:31 کد خبر:25367

عضو چهار دوره شورای شهر ساری بیان کرد:

شورای شهر خالی از حضور نخبگان /اجرای پروژه‌ها با هدف آشتی مردم با شهرداری

شوراها جایگاهی ویژه دارند، ساری رو به سمت توسعه است و استفاده از ظرفیت‌های شهر نیاز است تا مرکز استان در سطح کلانشهرهای کشور قرار بگیرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تسنیم، شورای اسلامی شهر و روستا به عنوان نهادی با نگرش مبتنی بر طرح و رفع مطالبات مردمی جایگاهی ویژه در سطح شهرها و روستا پیدا کرده است.

گرچه عده‌ای فعالیت‌های شورای شهر و روستا را هنوز تا دست یافتن به آرمان‌ها و کارکردهای واقعی‌اش نامطلوب و کم اثر توصیف می‌کنند، اما باید گفت همدلی، ایجاد وحدت رویه، ارائه طرح‌ها و برنامه‌های مناسب در تحقق مطالبات مردم که مخاطبان اصلی شوراهای شهر و روستا هستند، می‌تواند این نهاد را به افق‌های برنامه ای اش نزدیک کرده و سرعت پیاده سازی طرح‌های جامع عمرانی، فرهنگی و زیربنایی شهر و روستا را تسریع بخشد.

شوراهای اسلامی شهرهای استان نیز پس از انتخابات گذشته با انتخاب شهرداران کوشیده تا ضمن ایجاد فضای نشاط و سرور در شهر، با اجرای طرح‌های مختلف، رضایتمندی شهروندان را به آستانه اطمینان برسانند و مشارکت آنان را در عرصه‌های مختلف و در تعامل با خود تقویت کنند.

شورای اسلامی شهر ساری هم با فراز و فرودهای مختلف در دوره گذشته نیز امروز در جایگاه پویایی، توان و مدیریت خود و اعضایش را در کنار همه تضارب آرا در صحن شورا، به رخ می‌کشد و برآورده کردن نیازهای مردمی را حق مسلم خود می‌داند.

شورایی که در جو سیاسی, بارها اثربخشی کارکردی خود درعرصه سیاست را در تجمیع نظر شهروندان به تصویر کشید و حضور سیاسی مردم ساری، در انتخابات 94 خود تایید کننده نظر سیاسی شورا نیز شد.

از دیدگاه تحلیلگران استانی و سیاسی اما، فراوانی اقدامات انجام نشده در شهر ساری و کم کاری مسئولان شهری در گذشته یکی از دلایل اصلی نمود فعالیت‌های شورای اسلامی شهر و شهردار منتخب اعضای شورای اسلامی کلان شهر ساری بوده است.

این تحلیلگران عقیده دارند شتاب تبلیغات رسانه‌ای در برجسته کردن فعالیت‌های کوچک تا فعالیت‌های بسیار چشمگیر همانند ساخت پارک ملل ساری به گونه‌ای بوده است که فضا برای نظرسنجی را مختل کرده است.

اما در هر صورت ساری رو به سمت توسعه است و استفاده از ظرفیت‌های سیاسی، فرهنگی، مردمی و مذهبی شهر نیاز است تا مرکز استان به عنوان ظرفیتی مطرح شده در سطح کلانشهرهای کشور قرار بگیرد.

باید به خاطر داشت که کوچ شهری رو به سوی پیشرفت و ایستادن بر جایگاه کلانشهری تنها به سخنرانی نیست و هر اندازه اقدامات توسعه شهری گسترش یابد تثبیت در این جایگاه تحقق خواهد پذیرفت.

از دیگر سو، شهروندان شهر ساری که تضارب آرا میان برخی مسئولان سیاسی شهر را نظاره می‌کنند، این روزها خواهان اتحاد نمایندگان منتخب مردم از یک سو و سکانداران شهرداری و شورای شهرهستند تا در سایه اتحاد، ساری مرکز توسعه گردشگری و محل اجرای فعالیت‌های عمرانی کلان و محلی در انتشار برنامه‌های فاخر فرهنگی باشد.

آنچه امروز در فضای شهرستان ساری در حال رویداد است و شهرداری ساری عامل اجرای تغییرات به شمار می آید از زاویه دید اهالی شهر قابل تحسین و از دیدگاه کارشناسانه برخی فعالان عمرانی حرکت رو به سوی پیشرفت مرکز استان و تحقق شعار عملگرایی شورای شهر آن است.

اما این پرسش باقی است که تا چه اندازه درایت و قابلیت‌های اعضای شورای شهر فرصت را برای اجرای برنامه‌ها فراهم کرده است،انتشار لیست‌های مختلف زودهنگام انتخابات شورای اسلامی سال 96 و انتشار بیش از 150 نفر از افراد جویای نام بدون سوابق عملکردی این چالش را ایجاد کرده که تا چه اندازه منافع در شورای اسلامی شهر می‌تواند ترغیب کننده شرکت در کورس انتخاباتی باشد؟

حضور افراد کم تجربه و بعضا بی ارتباط با مدیریت شهری و سوابق اجرایی این پرسش را برجسته تر می‌کند که عملگرایی بدون پشتوانه قوی علمی و اجرایی آیا عملیاتی خواهد شد؟ راستای مطالبات مردمی تا چه اندازه حس مسئولیت شرکت کنندگان شورای شهر را برمی انگیزد؟

در این میان به دور از موج سازی و پرهیز از هتک حرمت مسئولان سیاسی و فعالان اجتماعی شهر، نیاز است تا فضا برای حضور هرچه بیشتر نخبگان و افراد با تجربه در جایگاه‌های مدنی و اجتماعی فراهم شود تا همپوشانی‌ها در اجرای بهتر برنامه‌های شهرداری با توجه به مصوبات شورای اسلامی فراهم شود.

به بهانه بررسی عملکرد شورای اسلامی ساری و بررسی فعالیت شهردار ساری مرکز مازندران، گفت‌وگویی را با عضو فعال شورای شهر ساری در دوره‌های اول، دوم، سوم و چهارم ترتیب داده ایم.

بنا داریم تا در سلسله گفت‌وگوهای منسجم با اعضای شورای شهر و شهردار مرکز استان در کنار نمایندگان مردم راهکارهای توسعه شهر را بررسی کند، در گام نخست به سراغ یکی از افراد با تجربه شورای اسلامی ساری محمد حسن محمدی کیادهی رفتیم.

به عنوان فردی که با سابقه مدیریتی در دوره‌های مختلف تشکیل شورای اسلامی مرکز استان حضور داشته اید عملکرد شورا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شورای دوره اول زمانی تاسیس شد که با قانون مصوبه اول در مجلس فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از آن در چند نوبت قانون فعالیت دستخوش تغییرات و تصحیح شد و در طول 3 تا 4 دوره چندین بار عوض شد و به نظر بنده هم اکنون قانون اساسی با آنچه در شورا داریم تفاوت‌هایی دارد که لازم است انطباق بیشتری با قانون پیدا کند.

کمی فضای حاکم بر شورا را بیشتر توصیف کنید؟

اگر بررسی در بعد افراد راه یافته به صحن شورا هم داشته باشیم باید گفت در دوره اول شخصیت‌های قوی با رزومه‌های خوب حضور داشتند و در استان مازندران حضور بسیاری از شخصیت‌های برجسته و مدیران کل را شاهد بودیم که این بار تصمیم‌سازی برای مدیریت شهری را به وزنه‌های سنگین تبدیل می‌کرد.

برخی منتقدان فعالیت‌های شورایی به خصوص در شهر ساری اعتقاد دارند که در دوره‌های گذشته کارکردهای مناسب و خوبی در شورا شاهد نبودیم و فضای شورا نیز بعضا با هتک حرمت‌ها به تشنج کشیده می‌شد؟

باید گفت صحن شورا کم کم از نظر حضور نخبگان خالی شده است و شاید باید گفت این قانون نمی‌تواند در ثابت نگه داشتن فضا برای حضور نخبگان جامع باشد چرا که یکی از شروط برای شرکت در انتخابات شورا داشتن شرط 30 سال سن و دارا بودن مدرک لیسانس است و همین عاملی برای کم شدن حضور افراد با تجربه نیز به شمار می آید.

با این حساب هر فردی که این دو شرط را داشته باشد می تواند در انتخابات توان خود را آزمایش کند؟

بله، اکنون افرادی حضور دارند در شورا که با رزومه  سن و تحصیلات انتخاب شدند و حتی معاون یک مدرسه هم نبودند و سوابق مدیریتی در کارنامه شان دیده نمی‌شود و این امر تحقق پیدا کرد، شاید باید گفت این نقص قانون باشد که سن و تحصیلات را در قانون دیده اند اما فکر می‌کنم تجربه هم باید لحاظ شود.

به عبارتی شورا سکوی پرش هم می تواند به شمار بیاید؟

این هم از اثرات عضویت در شورا می‌تواند باشد. ممکن است فردی به دنبال شهرت اجتماعی باشد برخی به دنبال مال اندوزی و... در واقع قانون در اینجا با نقص مواجه است.

تصحیح این مشکل از دیدگاه شما چگونه می‌تواند سبب بهتر شدن حضور اعضا در شورا باشد؟

در شورای اسلامی شهر، روستا، شورای عالی استان‌ها قدرت زیادی به شوراها داده اند و قانون مدیریت شهری باید به تصویب برسد که در این‌صورت اگر این قانون تصویب شود، قانونمندی در شورا بیشتر می‌شود و دوباره می‌توانیم شاهد افرادی باشیم که با رزومه بالا و با تخصص خوب به شورا برمی‌گردند و مدیریت شهری نیز به دست افرادی است که می توانند شهر را مدیریت کنند.

اکنون در قانون بسیاری از کشور این مسئله را داریم که مدیریت شهری یعنی مجموعه ای از ادارات زیر نظر شورای شهر کار می‌کنند و ادارات آب، برق،گاز و دیگر مجوعه‌ها با شهرداری کار می‌کنند  و این نشان می‌دهد مدیریت شهری باید ساز و کاری داشته باشد.

عملکرد شورای چهارم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نحوه عملکرد شورای چهارم با نحوه عملکرد دوره‌های گذشته تفاوت چندانی ندارد و به واسطه تنگناهای قانونی شورا روال یکنواخت  و به صورت عادی را پیگیری می‌کند و این شهرداران هستند که در کل کشور هدایت می‌کنند.

با این سخن شورا عملا زیرمجموعه شهرداری که خود انتخاب خواهد کرد می‌شود و شما این مفهوم را بیان کردید؟

اعتقاد دارم که شهرداران شورا را هدایت می‌کنند چون یک شهرداری می‌تواند طرح‌های خوب ارائه دهد و شوراها می توانند هدایت بشوند یا نشوند، ممکن است اعضای شورای شهر بحث‌های فنی و تخصصی شهرداری را در نظر نگیرند و صرفا بحث‌های مدیریتی،سیاسی و جناحی را در نظر بگیرند،اما پس از آن عملکرد شهرداری می تواند بیانگر اقدامات باشد.

وقتی شوراها شهرداران را جابجا می‌کنند نشان می‌دهد انتخاب اولیه خوب نبود و پس از انتخاب توسط شوراها اگر شهرداران طرح‌های خوب ارائه دهند و شورا تشخیص می دهد که می‌تواند طرح‌ها را خوب پیش ببرد شوراها در این هدایت تاثیرگذار بوده اند.

در سه سال گذشته فعالیت‌های خوبی در فضاسازی شهری انجام شد در این زمینه چه اقداماتی برنامه‌ریزی شد؟

امسال 540 میلیارد تومان بودجه شهرداری ساری به تصویب شورای شهر ساری رسید و شهرداری باید در این راستا حرکت کند،سال گذشته 480 میلیارد تومان تصویب شده بود و طرح‌هایی را هم که شهردار در این مدت توانست انجام دهد به لحاظ کیفی و کمی سبب استقبال مردمی بوده است.

به عنوان فردی که 30 سال در شهرداری کار می‌کنم شهرداری ساری برای اولین بار با پروژه‌های کوچک و بزرگ شرایطی را بوجود بیاورد که مردم با شهرداری آشتی کنند، در تمام دوره‌های گذشته مردم با شهرداری همگام نبودند ولی در دوره شهردار فعلی آشتی شهروندان و شهرداری صورت گرفته است.

چقدر شهرداری می‌تواند در شهر نقش آفرین فرهنگی باشد؟

در قانون بودجه هم داریم که شهرداری‌ها در بحث فرهنگی می توانند ورود پیدا کنند؛ معمولا شهرداری‌ها این بخش را ضعیف می بینند و شهرداری ساری توانست این بخش را قوی ببیند،در سال گذشته 12 میلیارد تومان در بخش فرهنگی هزینه کردیم که برابر است با 5 برابر بودجه اداراتی که در بحث فرهنگی بودجه مستقل دارند مانند ارشاد اسلامی، حوزه هنری, سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای فرهنگی دیگر مانند اداره ورزش و جوانان و...

امسال  نیز 20 میلیارد تومان در شورا هزینه فرهنگی اختصاص داده ایم و حرکت فرهنگی که بوجود آمد به سمت شادی و نشاط شهروندان بود و شهرداری تنها شهروندان را از نظر پروزه ای بهره مند نکرد و سلامت روحی مردم برعهده شهرداری بود،در سال سوم دوره چهارم تفکیک فعالیت‌های فرهنگی در بخش‌های مختلف انجام شد و معتقدیم در بحث فرهنگی هنوز درخواست‌هایی وجود دارد و از همه طرح‌های فرهنگی تاثیرگذار استقبال می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :