آخرین عناوین

دوشنبه 28 تير 1395-18:17 کد خبر:26464

مسئولان سازمان صنعت و اتحادیه خبازان پاسخگو باشند:

ماجرای انتقال یک نانوایی پُرسروصدا در مرکز مازندران

سازمان صنعت، معدن و تجارت که خود را متولی نظارت بر فعالیت صنفی می‎داند، چرا درباره فعالیت این واحد تولیدی واکنش نشان نمی‌دهد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، نگارش این گزارش از دریافت یک استشهادیه از اهالی منطقه بلوار کشاورز مازندران در کوچه شهید سالاری شروع شد.

در ابتدا فکر می‌کردیم که موضوع انتقال یک نانوایی از داخل کوچه به سر خیابان چندان مهم نیست اما با اصرار فردی که استشهادیه را در اختیار ما قرار داد موضوع را از طریق فرمانداری ساری پیگیری کردم.

افراد استشهاد دهنده وقتی موضوع عدم انتقال نانوایی را از داخل کوچه به خیابان به مسئولان اتحادیه خبازان اعلام کردند، در جواب آنها مطرح شد که انتقال نانوایی با دستور فرمانداری ساری در حال انجام است.

برای روشن شدن موضوع ابتدا متن استشهادیه و نیز مصاحبه‌هایی که در این ارتباط با مسئولان و متولیان گرفتیم را منتشر می‎کنیم تا حقیقت و نیز مسائلی که پشت پرده صدور مجوز نانوایی وجود دارد بیشتر روشن شود.

* دلنگرانی مردم از تغییر مکان نانوایی

در نامه درخواست جلوگیری از انتقال نانوایی از داخل کوچه به خیابان اصلی توسط اهالی کوچه شهید سالاری به فرماندار ساری آمده است، این کوچه دارای جمعیت 300 نفر و با شورای مستقل از مدت‌هاست که با موافقت فرمانداری وقت صاحب نانوایی شد.

در ادامه این نامه بیان شد: این واحد خبازی طی دو مرحله به دو نفر فروخته شد ولی در کاربری نانوایی تغییری ایجاد نشد.

در این نامه اضافه شد: با موافقت مسئولان اتحادیه خبازان این نانوایی در حال انتقال به خارج از محدوده این کوچه است و همین موضوع باعث دل نگرانی مردم محله و منطقه شد.

در این نامه آمده است: مردم محله مراجعه مکرر به اتحادیه خبازان داشته و مراتب اعتراض خویش و نیاز محله را به مسئولان اتحادیه اعلام کردند ولی تاکنون به این درخواست مردمی پاسخ داده نشده است.

در درخواست مردمی به فرماندار ساری آمده است: وقتی مسئولان اتحادیه خبازان با اصرار جدی مردم در این ارتباط مواجه شدند، به مردم اعلام شد که جابه‌جایی نانوایی با دستور فرمانداری ساری انجام شده و این اتحادیه در انتقال محل نانوایی دخیل نیست.

در پایان درخواست مردمی از فرماندار تأکید شد: شخص فرماندار نسبت به این موضوع رسیدگی کرده تا جلوی انتقال این واحد نانوایی به مکان جدید جلوگیری شود.

* انتقال توسط عضو شورا

رونوشت این نامه در اختیار اداره‌ کل بازرسی استان، دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری، اداره‌ کل غله مازندران، سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، اداره صنعت، معدن تجارت ساری نیز قرار گرفت.

تا اینجای موضوع تنها بحث انتقال نانوایی از داخل کوچه به خیابان اصلی مطرح است و می‌شود برای این انتقال دلایل متعددی مطرح کرد، از جمله نداشتن مشتری و عدم خرید مردم محله از این نانوایی، اما بحث وقتی جالب‌تر می‎شود که فردی که مجوز نانوایی داشت، عضو شورای محله است و با مهر خویش بحث انتقال نانوایی را بدون اطلاع عامه مردم در اختیار فرمانداری قرار داد.

وقتی اهالی محل متوجه این موضوع می‎شوند موضوع را از طریق اتحادیه خبازان و نیز فرمانداری پیگیری می‎کنند، وقتی اصل استشهادیه در اختیار فرماندار قرار می‎گیرد، فرماندار به مسئولان پیگیری‌کننده ابلاغ می‎کند که موضوع انتقال مورد بررسی قرار گیرد و به افراد پایین‌ دستی ابلاغ می‎کند که موضوع از طریق اتحادیه خبازان پیگیری شود.

* قطع سهمیه آرد دولتی این واحد خبازی

خبرنگار ما این موضوع را از طریق فرمانداری ساری پیگیری می‎کند، فرد مطلع در این حوزه درباره دستور فرمانداری مبنی بر انتقال جابه‌جایی این نانوایی گفت: تنها درخواست این نانوایی به نقطه دیگر مطرح شد، موافقت یا رد این درخواست هنوز انجام نشده و موضوع باید در جلسه به همین منظور انجام شود.

در همین ارتباط اعلام شد، افرادی طرح انتقال نانوایی را بیان کردند بدون دریافت مجوزهای لازم به تأسیس نانوایی در دیگر نقطه اقدام کردند و مجوزهای لازم را از دیگر ارگان‌ها نظیر بهداشت و نیز اداره صنعت، معدن و تجارت ساری دریافت نکردند، حتی سهمیه آرد دولتی این نانوایی توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 قطع شده است.

* مشکلی از بابت انتقال پروانه وجود ندارد

در همین ارتباط رئیس اتحادیه خبازان مرکز مازندران اظهار کرد: صاحب ملک درخواست کرد که به دلیل عدم فروش، پروانه را به مکان دیگری انتقال دهم.

اصغر محمودی اضافه کرد: به لحاظ قانون نظام صنفی مشکلی از این بابت وجود ندارد و پروانه انتقال شد.

* موضوع انتقال نانوایی باید در جلسه شورای آرد و نان مطرح شود

نکته جالب اینکه با انتقال این نانوایی به مکان دیگر به دلیل اینکه روند قانونی طی نشد، شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 اقدام به قطع سهمیه آرد صاحب نانوایی کرد و متصدی تولید نان در حال حاضر با آرد آزاد اقدام به پخت نان می‎کند.

در همین ارتباط با دبیر شورای آرد و نان اداره صنعت، معدن و تجارت ساری، صحبت شد که وی اعلام کرد؛ موضوع انتقال نانوایی باید در جلسه شورای آرد و نان مطرح پس از مطرح شدن در جلسه و با تصمیمات شورا امکان فعالیت این نانوایی وجود دارد.

حسینی درباره انتقال این نانوایی از داخل کوچه گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم و درخواستی از این بابت در سازمان دریافت نشده است.

وی اضافه کرد: پروانه فعالیت زمانی معتبر است که در کارگروه آرد و نان شهرستان مطرح و تصویب شود.

* مسئولان سازمان صنعت و اتحادیه خبازان پاسخگو باشند

نکته این گزارش این است که مسئولان اتحادیه بدون اطلاع به فرمانداری اقدام به انتقال نانوایی کردند و با وجود اینکه از این موضوع اطلاع داشتند بدون دریافت مجوز لازم شروع به فعالیت کردند.

از طرفی دیگر سازمان صنعت، معدن و تجارت که خود را متولی نظارت بر فعالیت صنفی می‎داند، چرا درباره فعالیت این واحد تولیدی که بدون اطلاع آنها در حال فعالیت است واکنش نشان نداده حتی در این ارتباط اظهار بی‎اطلاعی می‏‌کند.

چرا مسئولان اتحادیه خبازان که فقط درخواست خویش را در اختیار فرمانداری قرار دادند کم ‌کاری خودشان را متوجه فرمانداری می‎دانند و بدون اینکه موافقتی از جانب فرمانداری دریافت کرده باشند به صراحت مسئولیت این انتقال را متوجه فرمانداری می‎دانند؟

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :