آخرین عناوین

سه شنبه 29 تير 1395-12:11 کد خبر:27471

آیا اینبار نمایندگان و مسئولان مازندران متحد خواهند شد؟

بندر امیر آباد در یک قدمی آزادی!/ موافقت جهانگیری و تُرکان جلب شده است

ظاهرا نمایندگان استان احساسات را کنار گذاشته اند و در پی اتخاذ رویکرد منطقی و کارشناسانه برای اخذ تصمیمات مهم و سرنوشت ساز برای مازندران هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، ظاهرا نمایندگان استان مازندران احساسات را کنار گذاشته اند و در پی اتخاذ رویکرد منطقی و کارشناسانه برای اخذ تصمیمات مهم و سرنوشت ساز برای مازندران هستند.

چندی پیش احمدی لاشکی رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران طی گفتگویی با رسانه ها از تمرکز مجمع روی دَه پروژه اساسی و زیربنایی استان مازندران سخن گفته بود که بی تردید یکی از این پروژه های مهم مازندران تصمیم و اجماع  روی جانمایی منطقه آزاد تجاری در استان مازندران خواهد بود.

به اینکه آیا مناطق آزاد در کل کشور به اهدافشان دست یافته اند یا خیر کاری نداریم چرا که از شخص رئیس جمهور تا دیگر مسئولان مرتبط با منطقه آزاد از بازدهی این مناطق اظهار نارضایتی کرده اند منتها از هر زاویه دیدی که به این موضوع نگاه کنیم وجود این مناطق در استان های کشور خیلی بهتر و مفید تر از عدم وجود آنهاست چرا که منطقه آزاد در نهایت پایلوت کشور برای تمرین بازار آزاد و حضور در سازمان تجارت جهانی خواهد بود که راهی ناگزیر است و سالهاست که به دلیل عدم فراهم آوری شرایط لازم نتوانستیم از مزایای تجارت جهانی بهره مناسب را ببریم و قطعا ضرر و زیان های هنگفتی را مردم و کشورمان متحمل شده اند.

اکنون پس از سالها که بحث استقرار منطقه آزاد در مازندران مطرح بود و در حالی که انتظار می رفت رئیس جمهور در سفر استانی به مازندران منطقه آزاد مازندران را معرفی کند متاسفانه بنا بر دلایل بسیاری این اتفاق نیافتاد تا مازندران در این مسیر با چالش مهمی روبرو شود.

یکی از مهمترین دلایل عدم تصمیم گیری را می توان اختلاف سلیقه مسئولان و کنار گذاردن منطق کارشناسانه برای تصویب منطقه آزاد نام برد.

با کمال تاسف در لایحه ای که دولت به مجلس ارائه داده است نامی از مازندران برای اعلام منطقه آزاد به چشم نمی خورد. به صدا در آمدن این زنگ خطر باعث شد تا نخبگان و رسانه های استان یکصدا به انتقاد از مسئولان و نمایندگان مازندران بپردازند چرا که عامل اصلی این شکست کسانی بودند که تعصبات منطقه گرایانه را به منافع استان ترجیح دادند.

با روی کار آمدن مجلس دهم اتفاق نظر و همگرایی بیشتری بین نمایندگان شکل گرفته است، اعلام نظر علی اصغر یوسف نژاد در مورد اتخاذ تصمیماتی در مورد بندر امیر آباد که در گفتگو با رسانه ها مطرح کرد را می توان از چند بعد بررسی کرد.

نخست اینکه پیگیری های یوسف نژاد با همراهی بخشی از نمایندگان استان مازندران صورت گرفته است که در این صورت باز هم احتمال به نتیجه نرسیدن این پروژه زیاد است و دوباره استان را در اختلافات فرو می برد.

دوم اینکه این تصمیم بر اساس کار کارشناسانه و بر پایه خرد جمعی مجمع نمایندگان مازندران اخذ شده است که اگر چنین باشد درصد موفقیت بسیار زیاد می شود و یا اینکه حرکتی فردی از طرف یوسف نژاد و شاعری بوده است که با ارائه مدارک و اسناد دولت را مجاب کردند بهترین نقطه در مازندران بنا بر همه شواهد و استدلالات علمی، بندر امیرآباد است.

به همین دلیل دولت برای جلب نظر مردم مازندران و با توجه به اینکه در حال از دست دادن پایگاه خود در میان مازندرانی ها است تلاش می کند تا از ریزش بیشتر هوادارانش جلوگیری کند.

در حال حاضر و با توجه به دیدارهای مکرر وزرا و معاونان رئیس جمهور از بندر امیر آباد به نظر می رسد که باید کمی مسئله را جدی گرفت که قطعا نیاز به همگرایی و اتحاد نمایندگان و مسئولان مازندران به شدت احساس می شود.

به هر حال حتی اگر بندر امیرآباد هم حائز شرایط لازم نباشد باید در نظر داشت که هر نقطه ای از مازندران که پارامترهای آزاد شدن را داراست باید در اسرع وقت اقدام گردد چرا که با ارائه لایحه از طرف دولت به مجلس و فرصت اندکی که تا تصویب نهایی باقی مانده است ، زمان به سرعت سپری می شود و ممکن است تا سالهای سال خبری از منطقه آزاد در هیچ نقطه ای از استان نباشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :