آخرین عناوین

چهارشنبه 30 تير 1395-10:47 کد خبر:27485

قابل توجه استاندار مازندران، نماینده مجلس و فرماندار ساری:

دُم خروس در محور ساری ـ تاکام نمایان شد

بعضی ها به اسم جاده شعار دهند،هر زمان مصالح  و وعده های انتخاباتی و هماهنگی بین دستگاهها ایجاد شد و پروژه تکمیل شد ما را خبر کنید.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، قصه پروژه محور ساری تاکام یکی از  داستانهای دنباله دار شده است و هر از گاه دم خروس  بالا می زند و نمی دانیم قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا  دم خروس را ، البته  امیدواریم هر ماه انتخابات برگزار شود و بعضی ها به اسم جاده شعار دهند و و با دید کارشناسی بگویند  این جاده در سال فلان آماده می شود اما نظر کارشناسی آنها غلط درآید و یا کسی دیگر که  هماهنگی  وظیفه اصلی وی در پست اداری است هنوز ناتوان در هماهنگی دستگاهها  باشد و یا یکی دیگر نتواند در تامین مصالح با اشراف کلی به حوزه عمرانی  موفق باشد  بهر حال این مسیر مبادی ورودی و خروجی مرکز استان مازندران است که در بیشتر اوقات ترافیک سنگینی در این محور حاکم است.

طرح چهار بانده کردن این محور مهم در ساری از سال 90 شروع شده بود اما با وجود گذشت حدود پنج سال از زمان اجرای این پروژه هنوز مسئولان و متولیان استان کاسه چه کنم چه کنم به دست گرفتند و ظاهرا هم قرار نیست این پروژه تکمیل شود.

برای بررسی وضعیت مشکلات این محور استان حتی یکی از نمایندگان مجلس مازندران تعدادی از اعضای کمیسیون مجلس را برای بازدید از این پروژه دعوت کرد.

محمد دامادی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در سال 93 با اشاره اینکه مردم ساری تا شهریور امسال شاهد تحول در پروژه ساری به تاکام خواهند بود، از تامین اعتبار این پروژه برای چهارخطه کردن محور ساری- تاکام خبر داد.

باید به این نماینده گفت مردم در شهریور سال 93  تحول شگرف در پروژه مشاهده نکردند و از دید شما این تحول برچه اساسی معنا می شود ما نمی دانیم  و باید منتظر دیدگاه کارشناسی شما باشیم هرچند  دو سال از آن موضوع گذشته اما ما همچنان در تعریف تحول مانده ایم چه برسد شاهد شگرف تحول .

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص 270 میلیارد ریال اعتبار برای احداث فاز نخست محور ساری به تاکام، افزود: با چهار خطه کردن این محور سبب کاهش بار ترافیکی و تصادفات جاده ای در این محور می‌شود.

هرچند  بار ترافیکی در این مسیر کم نشد و مردم امسال در ایام عید فطر شما بخوانید ( کاهش ترافیکی  ) را حس کردند و بدون فوت وقت به مقصد رسیدند از شاهکارهای داستان این جاده است .

دامادی با بیان اینکه طرح چهارخطه کردن محور ساری- تاکام در دو فاز اجرایی می شود، گفت: فاز نخست از ساری به هولار و فاز دوم از هولار به تاکام اجرایی می‌شود.

هرچند فاز اول تا عبور تنگه لته به صورت  دقیق انجام نشد و تا مرحله تکمیل فاصله دارد  اما جهت یاد آوری نماینده از عبور تنگه لته تا هولار در حدود 12 کیلومتر فاصله است  وتا زمان کارشناسی شما در شهریور 95 که زمان آن همه گذشته است 12 کیلومتر در فاز لول مانده است و شاید  جنابعالی در تحقق  اعتبار ضعیف عمل کردید والبته  باید چاره را در دید نظارتی جستجو کرد که چرا این اعتبار محقق نشد و اگر به نتایج دست یافتید ما و افکار عمومی در جریان بگذارید .

جواد واحدی فرماندارسابق ساری در سال 93 در مصاحبه با خبرگزاری فارس درباره اقدامات در دست اجرا برای بهسازی این محور که محل تردد دو بخش مهم شهرستان ساری است، افزود: پیمانکار این طرح مشخص و بودجه 28 میلیارد تومانی این پیمانکار منعقد شده است. پیمانکار برای بهسازی محور نیاز به معدن داشت که با پیگیری انجام شده مشکل معدن پیمانکار رفع شد.

این مسئول با اعلام اینکه اجرای این طرح از شهرستان خارج و در اختیار پیمانکار ملی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: اجرای طرح با حفظ منافع شهرستان به پیمانکار ملی واگذار شد.

واحدی بیان کرد: اعتبار ساخت این پروژه از محل اعتبار ملی تامین می‌شود، با توجه به تامین اعتبار اجرای این محور از دو مسیر انتها و ابتدای محور در برنامه کاری قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: بر اساس برنامه‌ ریزی 7 کیلومتر از این محور تا آخر سال‌جاری به بهره ‌برداری می‌رسد و مابقی محور نیز برای سال بعد بهسازی و به بهره ‌برداری می‌رسد.

فرماندار ساری در پاسخ به این نکته که اگر قرار است هر سال 7 کیلومتر از این محور بهسازی شود، برای تکمیل این محور مردم باید حدود چهار سال صبر کنند، گفت: بخشی از اعتبار 28 میلیارد تومانی این پروژه به مبلغ 11 میلیارد تومان در سال آینده تحقق می‌‌یابد که در صورت تامین اعتبار تکلیف این پروژه تا سال آینده روشن می‌شود.

هرچند این فرماندار سابق در نگاه کارشناسی خود  آرزوهای محال نام برد و بدون هماهنگی و نظارت سخنانی را بر زبان آورد و هنوز این پروژه به اتمام نرسید و با این آرزوها به پست بالاتر دست یافت  جهت تلنگر به این فرماندار سابق  می گوییم خواهش می کنیم  پل مسیر به ورودی روستا  مرمت  محل سکونت خود را بازسازی و ترمیم نماید تا خدای نکرده مشکلاتی برای مردم ایجاد نکند و دیگر از این کارشناسی ها مثل برادر عزیز نکنند و مردم را در هیجانات و کاهش ترافیکی قرار ندهند و سوال دیگر با وجود سیلاب در ساری و پارتی بازی شما با بردن آقای نوبخت به محل سکونت خود ؛آیا  اعتبارات تحقق یافته برای پرداخت فراهم شده است و آیا به مردم داده شده است   و اگر پرداخت شده افکار عمومی را مطلع نمایید  .

نزدیکی‌های انتخابات بود که اقداماتی برای تکمیل پروژه در برنامه کاری قرار گرفت و چندین دستگاه راهداری و راهسازی در مسیر دیده می‌شدند.

هرچند این دستگاهها بعدا جمع آوری شده اند و کلا کار متوفق شده است از اقای فرماندار و استاندار می خواهیم مشخصات و قرارداد پروژه محور را برای اطلاع مردم با توجه به قانون و آیین نامه دسترسی مردم به اطلاعات منتشر نمایند .

محمد دامادی در خرداد 94 در مصاحبه با خبرنگاران  در مورد پروژه ساری – تاکام  افزود:با تلاش های بنده به عنوان نماینده کمیسیون عمران در کمیسیون تلفیق ، 19 میلیارد و 400 میلیون تومان برای راه ساری - تاکام بودجه پیش بینی شده است، هر چند که وزیر راه و شهرسازی معتقد است این جاده تا پایان امسال به طور کامل به بهره برداری می رسد ولی دید کارشناسی من اجازه نمی دهد این حرف را قبول کنم و معتقدم با تخصیص اعتبارات تا شهریور 95 به بهره برداری خواهد رسید.

 باید گفت آقای نماینده چرا با وجود  اعتباربرای جاده  و نظر کارشناسی شما هنوز فاز اول آن اجرا نشده است و مردم تا کی باید در این وعده های دهن پرکنی منتظر باشند و به شما  برادر عزیز توصیه می نمایم خواهشا با وجود این همه کارها و مسائل چنین کارشناسی را انجام ندهید که جز شرمندگی چیزی حاصل نمی شود .

فرماندار ساری در آذر ماه سال 94 در جریان بازدید از پروژه ساری – تاکام در مصاحبه با خبرنگاران گفت:آزادسازی و تملک اراضی، هماهنگی تأسیسات، ارزیابی، مصالح و جا به جایی‌ها را از عوامل مهم کندی پروژه برشمرد و گفت: تعریض جاده‌های کوهستانی به زیرساخت‌های اساسی نیاز داشته و در این منطقه به دلیل قرار داشتن لوله‌های گاز در یک‌سوی جاده و فیبر نوری در سمت دیگر مشکلاتی را برای اجرای پروژه به وجود آورده است.

فرماندار شهرستان ساری رفع موانع را همکاری و هماهنگی شرکت‌های مخابرات و گاز و دستگاه‌های اجرایی مرتبط اعلام کرد و افزود: مسئولان شرکت مخابرات، گاز و مشاوران و کارشناسان طرح، پیمانکار طرح، حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل‌ونقل استان، راه و شهرسازی استان، طی برگزاری دوجلسه در هفته پیش رو راهکارها و نظرات کارشناسی را اعلام و با دقت و سرعت عملیات اجرایی پروژه را آغاز کنند.

هرچند وظایف فرماندار طبق قانون فراهم آوردن موجبات اجراي طرح ها؛  فراهم آوردن زمينه هاي عدالت اجتماعي ؛فراهم آوردن زمينه همكاري وايجاد هماهنگي بين فعاليت هاي دستگاههاي دولتي،  در چارچوب قوانين ومقررات مربوطه،نظارت ومراقبت در اجراي برنامه هاي عمراني (ملي ، استاني) و درصورت لزوم دادن تذكر به مسئولين اجرايي ويا اعلام مراتب به سازمان و(اداره كل )مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالي و غیره می باشد آیا تاکنون نسبت به هماهنگی که جز وظایف اصلی است اقدام موثر انجام نداده است و باید همچنان منتظر ماند و باید در جلسات شورای اداری به جای تعریف و تمجید و قربان صدقه رفتن این نتایج را خواستار بود و باید تشری به مدیران که توانایی انجام کار را ندارند و وقفه ایجاد می کنند زد و به جای برگزاری جشن شادی باید اولویت کار مهم باشد و خروجی داشته باشد.

اما با اتمام انتخابات در جلسه شورای اداری مرکز استان، فرماندار ساری دلیل توقف پروژه را نداشتن مصالح راه سازی عنوان کرده بود و استاندار مازندران قول داد که نسبت به تامین مصالح اقدام شود.

در جلسه شورای اداری امسال احمد حسین‌زادگان فرماندار ساری دوباره از مشکل تامین مصالح برای اجرای این طرح پرده برداشت.

فرماندار شهرستان ساری، در جلسه شورای اداری قبل از ماه مبارک رمضان از توقف اجرای این طرح به دلیل کمبود مصالح به استاندار گزارش داده بود.

ربیع فلاح استاندار مازندران نیز در این جلسه قول داد که نسبت به رفع مشکل به وجود آمده برای تامین مصالح اقدام می‎کند، در حال حاضر اجرای این پروژه از دید عامه مردم و کسانی که در مسیر تردد می‎کنند متوقف است و هیچ‌گونه عملیات عمرانی در مسیر انجام نمی‎شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران در این زمینه در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار فارس در ساری درباره توقف پروژه جاده ساری ـ تاکام گفت: پیمانکار در حال اجرای کارهای اولیه است و بخشی از اقدامات انجام شده است.

علی نییان با بیان اینکه در حال حاضر بحث تامین مصالح برای این محور مد نظر است که در این ارتباط پیگیری انجام شد که تامین مصالح اجرای پروژه با مکان‌یابی درست انجام شود، افزود: پیمانکار بنا دارد با سرعت این پروژه را اجرا ‎کند.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اعلام اینکه بحث تامین منابع مالی این پروژه نیز بسیار مهم است، تصریح کرد: با ابلاغی که توسط ریاست جمهور برای سال 95 به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شد این موضوع حل می‌شود.

نییان در پاسخ به این سوال که مشکل تامین مصالح پروژه ساری تاکام چیست، اضافه کرد: نیاز بود که بسترسازی مناسبی برای تامین مصالح در برنامه کاری قرار گیرد و برای تامین مصالح پروژه عمرانی به این بزرگی باید اقدام اساسی انجام شود.

معاون عمرانی مازندران درباره توقف عملیات اجرای این پروژه تصریح کرد: این موضوع را قبول ندارم، به دنبال تامین منابع مالی این پروژه هستیم.

وی در پاسخ به گلایه‌های مردم از بابت مشکلاتی که در اجرای پروژه به وجود آمد، خاطر نشان کرد: مکان طرح محدود است و مجری طرح همه تلاش خویش را انجام می‎دهد که این پروژه به اتمام برسد.

نبیان زمان اتمام اجرای این پروژه را منوط به اختصاص اعتبار برشمرد و افزود: اعتبار این طرح سالانه ابلاغ و به مرور زمان تخصیص می‎یابد.

وی با اشاره به اینکه دولت در سفر به مازندران اعتبار مناسبی برای اجرای این پروژه اختصاص داده بود،گفت: اعتبار این طرح از منابع ملی تامین می‌شود.

در حال حاضر با وجود برگزار شدن چندین جلسه شورای اداری و وعده های انتخاباتی و شعار من را به اسم جاده می شناسند  و قول استاندار برای تامین مصالح، مشکل اجرای این پروژه رفع نشد و مردم برای تردد در این مسیر با مشکل مواجه هستند.

قبل از شروع عملیات کنده‌کاری در محور، زمانی که راننده با مانع مواجه می‎شد می‌توانست از اندک شانه خاکی که در مسیر وجود دارد برای فرار استفاده کند ولی در حال حاضر با برداشت که از کنار جاده انجام شد، راه فرار رانندگان در زمان بروز حادثه نیز بسته شد و برخی از تصادفات در این مسیر به دلیل نداشتن راه دررو در زمان بروز موانع است.

جاده ساری-تاکام، یکی از محورهای پر تردد استان مازندران است که در پایان هرهفته شاهد ترافیک سنگین در این محور هستیم، در ایام عید فطر مسافران از ساری تا تاکام که حدود 20 کیلومتر است را سه ساعت در مسیر بودند.

هر زمان مصالح  و وعده های انتخاباتی  و هماهنگی بین دستگاهها ایجاد شد و پروژه تکمیل شد ما را خبر کنید.

آقای استاندار و معاونش که جای خود دارد و از این گاف ها زیاد زد و ما مثل امام جمعه محترم بابل خواستار برکناری نیستیم اما تلنگری به مدیران خواهیم زد که دوره وعده گذشته است و کمی به فکر مردم باشید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :