آخرین عناوین

پنجشنبه 31 تير 1395-8:54 کد خبر:27492

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

هشدار درباره شیوع یک بیماری/شستشوی دست ها را جدی بگیرید

این بیماری عجیبی نیست و چون انتقال از شخصی به شخص دیگر اتفاق می‌افتد، باید بهداشت فردی رعایت شود و از هر جایی آب ننوشید.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایسنا، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری ناشی از آنتروویروس‌ها اغلب خوش خیم است ولی داروی ضد  ویروس و واکسن ندارد و با کنترل تب و استراحت بیشتر و نوشیدن مایعات بیمار بهبود می یابد.

براساس این گزارش، فرهنگ بابامحمودی گفت: هر ساله در تابستان بیماری‌های ویروسی شایع می‌شود و سلامت کودکان و خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: آنتروویروس‌ها از فامیل پیکورنا و زیر گروه اصلی آنها پولیو ویروس‌ها، ویروس‌های کوکساکی و اکو هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: انسان تنها مخزن آنتروویروس‌های انسانی است و انتقال از طریق شخص به شخص، از طریق تنفسی یا مدفوعی، دهانی و موقع زایمان از مادر به کودک صورت می‌گیرد ولی انتقال شخص به شخص نحوه اصلی ابتلای به آنهاست.

وی افزود: آنتروویروس‌ها می‌توانند باعث بیماری تب دار غیر اختصاصی شوند به ویژه در شیرخواران و کودکان این بیماری شایع است؛ شروع تب به صورت ناگهانی 38.5 -40 درجه، بیقراری، بی‌اشتهائی اسهال و استفراغ، دردشکم، راش پوستی، گلودرد و علائم تنفسی از تظاهرات بالینی آنهاست.

بابامحمودی اظهار کرد: عفونت‌های آنتروویروسی در نوزادان نسبتا شایع است و عفونت ممکن است از طریق مادر به نوزاد قبل یا در خلال زایمان یا بعد از آن یا توسط اطرافیان منتقل شود و با بیماری تب ‌دار خوش خیم یا گرفتاری شدید چندین ارگان تظاهر کند.

وی افزود: ممکن است در اثر عفونت‌های آنتروویروسی بیمار علاوه بر تب از پوستش دانه‌های قرمز شبیه سرخک نیز بیرون بزند. گلو درد، اسهال از دیگر عوارض این بیماری است.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری ناشی از آنتروویروس‌ها اغلب خوش خیم است ولی داروی ضد ویروس و واکسن ندارد و با کنترل تب و استراحت بیشتر و نوشیدن مایعات بیمار بهبود می‌یابد.

وی ادامه داد: این بیماری نوع عجیبی نیست و چون انتقال از شخصی به شخص دیگر اتفاق می‌افتد باید بهداشت غذا، دست و آب رعایت شود و چون در فصل تابستان خانواده‌ها در سفر هستند آب جوشیده سرد شده همراه خود داشته باشند و از هر جایی آب ننوشند.

بابامحمودی عنوان کرد: برخی از میوه‌ها و سبزیجات همچون، توت، انجیر، انگور، تمشک، کلم، کاهو و... که شستن آنها کمی مشکل است باید با دقت شستشو شوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :