آخرین عناوین

پنجشنبه 14 مرداد 1395-16:7 کد خبر:29561

مشکلات تمام نشدنی شهرهای مازندران:

گیر کردن نوشهر در محاصره انبوهی از مشکلات ساختاری

نوشهر با مشکلاتی مانند قرار گرفتن درمحاصره رودخانه های طغیانی ، کمبود اعتبار برای اجرای طرح ملی نیروگاه زباله سوز و ابلاغ نشدن نقشه جامع حریم شهری مواجه است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، شهردار نوشهر در نشست بررسی مشکلات این شهر که با حضور معاون امور عمرانی استاندار مازندران و شماری از مدیران استانی و محلی در شهرداری این شهر برگزار شد، گفت : ماشلک ، گردکل و گندابرود به طول حدود هفت کیلومتر جزو رودخانه های طغیانی هستند که با بارندگی های شدید طبق تجربه سال های گذشته سیلابی خواهند شد.

فرهاد بنی شیخ الاسلامی با تاکید بر این نکته تا فصل سرما و بارندگی فرصت چندانی باقی نمانده است ، افزود : درصورت ساماندهی و ایمن سازی نشدن مناطقی از طول مسیر این رودخانه ها در حوزه شهری از این که دوباره همانند سال های گذشته شاهد طغیانی شدن این رودخانه ها و در پی آن جاری شدن سیل براثر بارندگی های شدید در این شهر باشیم ، بسیار محتمل است.

وی از میان این رودخانه ها ، وضعیت رودخانه گندابرود به علت عرض کم و وجود بناهای مختلف در حریم آن را بسیار تاسف بار توصیف کرد و گفت که در صورت دراختیارداشتن اعتبارات لازم ایمن سازی این رودخانه ها جزو اولویت برنامه کاری شهرداری است.

شهردار نوشهر میزان اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی و ایمن سازی رودخانه های جاری دراین شهر را حدود 150 میلیارد ریال اعلام کرد و از مسئولان شرکت کننده در این نشست بویژه معاون امور عمرانی استانداری مازندران خواست تا دراین حوزه مساعدتی کند.

شهردار نوشهر ، نیمه کاره رها شدن نیروگاه زباله سوز برای امحای زباله تولیدی شهرستان های نوشهر و چالوس را از دیگر مشکلات موجود در این شهر معرفی کرد و گفت : عملیات اجرایی این طرح از سال 1390 با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آغاز و طبق وعده های داده شده در آئین کلنگ زنی قرار بود به مدت یک سال این طرح به طور کامل اجرایی شود که چنین نشد.

بنی شیخ الاسلامی افزود : مدت یکسال است که عملیات ساخت این نیروگاه به علت تخصیص ندادن بموقع اعتبار و بدهی به پیمانکار مربوطه تعطیل شده است.

وی اظهارداشت : این طرح از زمان اجرا تاکنون حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی و تجهیزات آن نیز از سال گذشته تاکنون در انبار اداره کل بنادر و دریا نوردی مازندران جا سازی شده است که شهرداری بابت آن ماهانه حدود 400 میلیون ریال اجاره می دهد که جای بسی نگرانی است.

وی جمع آوری ، حمل و دفع سنتی زباله و پیامد های سوء زیست محیطی ناشی از آن را به عنوان یک معضل جدی در این شهر دانست و افزود : چنین وضعیتی حتی سلامت شهروندان و آبزیان به علت سرریز شیرابه های ناشی از دفع سنتی زباله به داخل رودخانه های منتهی به دریا به مخاطره انداخته است که باید دراین حوزه تدابیری اندیشیده شود.

شهردار نوشهر ابلاغ نشدن نقشه جامع حریم شهری سال 1372 را از دیگر مشکلات موجود دراین شهر مطرح کرد و گفت : با این که بارها نشست های متعددی در وزارت کشور ، استانداری و حتی در این شهر برای توسعه محدوده شهری با هدف سامان بخشیدن به تعیین نوع کاربری ها و برنامه ریزی برای توسعه شهر در سال های آتی برگزار شد منتهی هنوز دراین حوزه اقدامی صورت نگرفته است.

فرماندار نوشهر نیز گفت : برنامه ریزی درچنین نشستی برای رفع مشکلات حوزه شهری نباید فقط در حد مصوبه باقی بماند بلکه باید با همکاری مسئولان استانی و در پی آن تخصیص اعتبارات لازم عملیاتی شود.

علی شادمان افزود : هم اینک حدود 400 فقره پرونده مربوط به ساخت و ساز در این شهر سال ها است که به علت ابلاغ نشدن نقشه جامع حریم شهری روی دست متقاضیان باقی مانده است و چنین وضعیتی نارضایتی بیشتر آنان را به دنبال داشته است.

نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت نیز گفت : سهم شهرستان های غرب مازندران با توجه به سوابق وقوع حوادثی مانند سیل ناشی از وجود رودخانه های طغیانی بسیار ناچیز است.

قاسم احمدی لاشکی افزود : عملیات اجرایی طرح ملی نیروگاه زباله سوز با اینکه در آئین کلنگ زنی آن رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حضورداشت اماهم اکنون اعلام می کنند که این طرح بدون مجوز زیست محیطی اجرا شده که جای تاسف دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با موافقت معاون امور عمرانی استاندار مازندران و درپی آن تصویب حدود 20 میلیارد ریال اعتبار بتوان بخشی از مشکلات موجود از جمله ساماندهی رودخانه های جاری در شهر نوشهر انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مازندران نیز گفت : ایمن سازی ، زیباسازی و آزاد سازی حریم بستر رودخانه ها از مهم ترین اقداماتی است که باید از سوی مسئولان مربوط بویژه شهرداران صورت گیرد.

محمد ابراهیم یخ کشی ، میزان اعتبار ارزیابی شده برای ساماندهی رودخانه های جاری در شهر نوشهر را حدود یکصد میلیارد ریال اعلام کرد.

وی مشارکت دادن مالکان واحدهای مسکونی و تجاری در مجاور رودخانه ها برای دیواره سازی با هدف ایمن سازی و زیباسازی رودخانه ها را از دیگر راهکارهای پیشگیری از طغیانی شدن رودخانه ها معرفی کرد.

معاون امور استانداری مازندران نیز ، تجاوز به بستر و حریم رودخانه ها ، ساخت و سازهای غیر مجاز و برداشت های بی رویه شن و ماسه را از علت های اساسی طغیانی شدن رودخانه ها و در پی آن وقوع سیلاب براثر بارندگی شدید دراین منطقه اعلام کرد.

علی نبییان افزود: برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی تمامی مسئولان ادارات ذیربط از جمله شهردار باید با به کارگیری پیمانکاران قوی با نظارت مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مازندران نسبت به ساماندهی رودخانه های طغیانی این شهر اقدام کند.

وی وجود رودخانه ها در شهر نوشهر را به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب در حوزه گردشگری معرفی کرد .

معاون امور عمرانی استاندار مازندران همچنین ابراز امیدواری کرد که با دریافت مجوز زیست محیطی و تخصیص اعتبارات لازم از محل سفرهای پرخیر و برکت کاروان تدبیر و امید به مازندران در سال گذشته بتوانیم نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر را تا سال 1396 به پایان برسانیم .

معاون امورعمرانی استاندارمازندران وعده داد که حدود 20 میلیارد ریال برای ساماندهی رودخانه های جاری نوشهر اختصاص دهد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :