آخرین عناوین

جمعه 15 مرداد 1395-10:30 کد خبر:29564

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

صادرات، حلقه مفقوده محصولات کشاورزی مازندران

تا زمانی‌ که برنامه‌ ریزی درستی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی صورت گیرد شاهد متضرر شدن کشاورزان هستیم و خواهیم بود.


خزرتیترخبر:امسال سال خوبی برای محصول مرکبات است و تولیدات خوبی پیش‌بینی می‌شود، اما نکته مهم در این زمینه در شرایط مشابه در سال‌های گذشته با توجه به اینکه برنامه‌ریزی لازم در زمینه صادرات صورت نگرفت نه تنها سودی برای باغ ‌داران به همراه نداشت بلکه سبب قیمت پایین محصول شد.

البته این موضوع تنها به محصول مرکبات ختم نمی‌شود، بلکه در محصولاتی از جمله کیوی، هلو، شلیل و سایر محصولات هستیم و تا زمانی‌ که برنامه‌ریزی درستی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی صورت گیرد این مسائل تکرار می‌شود که در نهایت به ناامیدی و دلسرد شدن کشاورزان و باغ‌داران از تولید خلاصه می‌شود.

* پیگیری بحث صادرات با حرف زدن محقق نمی‌شود

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران گفت: پیش‌بینی تولید ما از محصول مرکبات امسال مازندران 2.5 میلیون تن است که حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید داریم.

محمدرضا شعبانی با بیان اینکه نگرانی ما بحث عدم کشش بازار است، اظهار کرد: بهترین راه‌حل این است که باید بحث صادرات به‌صورت جدی پیگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه پیگیری بحث صادرات با حرف زدن محقق نمی‌شود، خاطرنشان کرد: لازمه آن به میدان آمدن همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی است.

* بخش‌های خصوصی نمی‌توانند برای بازارهای ناامن منطقه سر و دست بشکنند

وی تصریح کرد: بخش‌های خصوصی نمی‌توانند برای بازارهای ناامن منطقه سر و دست بشکنند و سرمایه‌ای که چندین سال با دست‌رنج خود به دست آورده در بازارهای خارجی همه را از دست دهند و برگردند.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران با اعلام اینکه در تمام دنیا صادرکنندگان در بحث حمل و نقل، جوایز صادراتی و تسهیلات بانکی واقعاً مورد حمایت دولت هستند، افزود: دولت باید در این زمینه کمک بیشتری کند و صادرات را مدنظر قرار دهد تا برای بازارهای جدید گشایشی شده و بتوان در تمام زمینه‌ها از بحث تولید حمایت شود.

شعبانی با اشاره به اینکه تأمین ماشین‌های یخچالی از مسائل مهم است که باید در دستور کار دولت قرار گیرد، یادآور شد: دولت باید بحث حمل و نقل جاده‌ای و واردات ماشین‌های یخچالی را در صورت نبود توان تولید در داخل کشور مورد توجه قرار دهد.

وی گفت: اینها دغدغه‌هایی است که در حال حاضر ذهن ما را به خود مشغول کرده و زمان زیادی نمانده با حرف و گفتن راه‌حل مناسبی نیست حتماً باید تمام دستگاه‌ها وارد میدان شوند تا بتوانیم در این زمینه موفق شویم.

* توسعه صادرات به صورت جدی در حال پیگیری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با اشاره به اینکه برنامه‌ها برای توسعه صادرات از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: در این زمینه زیرساخت‌های خوبی فراهم شده و حمایت‌هایی از سوی دولت شاهد بودیم.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه برای صادرات محصولات لبنی حدود 2 هزار میلیارد از سوی دولت یارانه پیش‌بینی شده که به صادرکنندگان محصولات لبنی پرداخت می‌شود، اضافه کرد: به‌ دنبال این هستیم برای صادرات کیوی و پرتقال امتیازاتی چه به صورت یارانه و حذف تعرفه‌های ورود به کشورهای مقصد به‌ ویژه کشور روسیه و کشورهای عضو پیمان اوراسیا درنظر گرفته شود.

وی ادامه داد: این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است که امیدواریم بتوانیم صادرات بیشتری را شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه در سه ماهه نخست امسال صادرات سیب و کیوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده است، افزود: امیدواریم سایر محصولات نیز از چنین رشدی برخوردار باشند.

حیدرپور در پایان گفت: با توجه به اقدامات دولت در سطح ملی و در سطح استان از طریق استانداری و دستگاه‌های مسؤول از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی، پیش‌بینی ما این است وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته شاهد باشیم.

براساس این گزارش، با توجه به ظرفیت موجود در مازندران و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از تولیدات داخلی لازم است مسئولان در این زمینه اهتمام کنند و در حد حرف زدن خلاصه نشود تا بتوانیم شاهد رشد و رونق محصولات کشاورزی مازندران باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :