آخرین عناوین

شنبه 16 مرداد 1395-9:35 کد خبر:29568

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

رسانه ها حمد و ثنا گوی مديران نباشند/ نداشتن همدلی، مشکل خانه مطبوعات مازندران

در خانه مطبوعات فعلی نيروهاي فعالي هستند، ولي متاسفانه با نداشتن همدلى بين اعضا،شاهد نگرش های گوناگون و گاها متضاد هستيم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت،عباس زارع از چند جهت کارمندی منحصربه بفرد در مازندران به شمار می آید، او معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران و همچنین جوان ترین معاون فرهنگی این وزارتخانه در کل کشور است و از طرفی دیگر جوان ترین عضو رسمی کانون مشاوران دادگستری و البته عضوی از خانواده ای فرهنگی و اهل نشر که صاحب بزرگترین موسسه چاپ در مرکز مازندران هستند.

قرار بود گفتگویی که در ادامه می خوانید بسیار مفصل تر باشد اما از آنجا که در حین برگزاری جشنواره تئاتر طنز دیالوگ و در آستانه روزخبرنگار و جشنواره مطبوعات و همچنین جشن نامه ای به امام رضا(رع) برگزار شد، فرصت اندک آقای معاون مانع مطوّل شدن این گفتگو شد، اما در همین فرصت اندک توانستیم برخی از چالش برانگیزترین مسائل حوزه فرهنگ و هنر استان را به صورت اجمالی به بحث بگذاریم که حاصلش را در ادامه از نظر می گذرانید.

حوزه مجازی کتاب را از نفس انداخته است

عباس زارع با اشاره به حوزه چاپ و نشر در استان اظهار داشت: حوزه ي چاپ در دنيا در حال پيشرفت است  ولی متاسفانه كشور ما بسيار در اين حوزه عقب مانده و مازندران نیز از این نظر مستثنا نيست.در حال حاضر كتاب هاي جديد با چاپ ديجيتال انجام ميشود و برداشته شدن حمايت فرهنگ و ارشاد از ناشران هم از عوامل  تضعيف وضعيت نابسامان چاپ و نشر در استان است.

معاون فرهنگی و هنري فرهنگ و ارساد اسلامی استان افزود:كتاب در كشور ما با چند چالش بزرگ مواجه است.اولين چالش شبكه هاي اجتماعي و مجازيست،زیرا انسان فطرتاً بدنبال راحتي است و با روى كار آمدن شبكه هاي اجتماعى و راحتى بهمراه داشته برروي حوزه كتاب بسيار تاثيرگذار بوده.

این چهره فرهنگی دومين چالش این حوزه را بالا بودن قيمت كتاب ها دانست و افزود: بخشي از اين مشكل بر گردن اداره فرهنگ و ارشاد است،ما به ناشر ميگوييم مقداری از كتاب هارا با تخفيف ٤٠درصدى از شما خريداريم در حالي كه روي قيمت كتاب نظارتي نداريم و در اكثر موارد اين ٤٠درصد تخفيف داده شده روی قيمت مصرف كننده مي رود.ما گاهي شاهد قيمت ٣برابري از يك كتاب با دو ناشر هستيم که آسیب هایی است که باید جدی گرفته شود.

وي عنوان كرد:وزارت فرهنگ و ارشاد با برگزاري جشنواره ها و قائل شدن يارانه ١٥درصدي برای كتاب به مناسبت های عيدانه و تابستانه كمك بزرگی در حوزه كتاب انجام داده است و امیدواریم کتابفروشی ها نیز از این مسیر صحیح منحرف نشوند که البته نظارت همه جانبه ما مانع این کار خواهد بود.

زارع خاطرنشان كرد:موضوع مميزی كتاب در دولت تدبير و اميد بسيار كمرنگ شده و بحث واگذاري به ناشران به جد در حال پيگيري است که اگر این مسئله محقق شود انقلابی در حوزه فرهنگ نشر کشور خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه کتاب هایی در درون استان مجوز می گیرند اظهار داشت: همه كتاب ها برای گرفتن مجوز و بررسی به تهران ميرود فقط كتاب های فرهنگ بومی بررسی اوليه اش بعهده استان هاست.

رسانه ها حمد و ثنا گوی مديران نباشند

زارع در ادامه به اشاره به حوزه مطبوعات و رسانه ها در استان و در آستانه روز خبرنگار اظهار داشت: ما در استان ٨روزنامه ٣٢هفته نامه ١٦دو هفته نامه و ٦٨پايگاه خبري داريم كه در بحث مطبوعات جزو يكي از استان هاي فعال بشمار می آئیم، ما امسال ٣٧٠ميليون به رسانه هاي استان كمك كرديم و برای روزنامه هايی كه توليد محتوا دارند حمايت بيشتري قائليم، گرچه این حمایت مثلا دوبرابر دیگر روزنامه ها نیست اما ملموس است.

وی از رسانه ها خواست كه حمد و ثنا گوی مديران نباشند و بحث نقد را ترويج دهند و در ادامه گفت: در حوزه رسانه ما تابع هيات منصفه ي مطبوعات هستيم،هر شكايتى صورت بگيرد زير نظر هيات منصفه قرار ميگيرد،البته نگاه هيات به حمايت از رسانه است و رسانه هایی که مجوز ندارند قاعدتا زیر پوشش این نیستند.

مشکل خانه مطبوعات مازندران نداشتن همدلی است

معاون فرهنگي و هنري استان  گفت: در خانه مطبوعات فعلی نيروهاي فعالي هستند که برای انتخابات برنامه دادند، ولي متاسفانه با نداشتن وفاق و همدلى بين اعضا با گذشت يك سال هنوز به يكدل و وحدت نرسيده اند و شاهد نگرش های گوناگون و گاها متضاد در این خانه صنفی هستيم،ما نامه ای به خانه مطبوعات زده و خواهان ساماندهي اعضا تا قبل از انتخابات شده ايم و اگر تا زمان مزبور ساماندهی صورت نگيرد اداره فرهنگ و ارشاد هياتي براي سامان دهي اعضا در نظر مي گيرد.

زارع اظهار داشت:در سال گذشته ١٠٠٠فعال رسانه ای بابت روز خبرنگار هديه گرفتند ولي در سال جديد با در نظر گرفتن برنامه ای جديد به هر رسانه سهميه پرداخت شد كه در اخر به ٦٧٠نفر هديه تعلق گرفت.

معاون فرهنگی و هنری فرهنگ مازندران در ادامه به اشاره به وضعیت انجمن های ادبی و فرهنگی در استان گفت: بنده شخصاً به واگذاری فعاليت ها به انجمن ها اعتقاد دارم و نظر آقای مدیرکل هم همین است،در تابستان امسال انجمن هاي ادبي فعال شده با اعضا بين5 تا ٧ نفر در مكانهای انجمن استقرار داده شده اند و خدا را شكر شكل امنيتی از انجمن ها برداشته شده و اعضا نياز به تعيين صلاحيت ندارند،ما خواستار واگذاري فعاليت ها به هنرمندان هستيم زيرا توان نظارت بر همه بخش ها را در ارشاد نداریم.

حتی بودجه صداوسیما هم از ارشاد بیشتر است

زارع با بيان اينكه فقط ١٢درصد از كل اعتبارات فرهنگي را ارشاد دريافت مي كند گفت: بودجه وزارت ارشاد حتی از صدا و سيما هم كمتر است،در حالي كه وزارت ارشاد هيچ منبع درامدی خاصی ندار اما صداوسیما میلیاردها تومان از تولید برنامه و آگهی های تبلیغاتی درآمد دارد.

وی چندگانگی و موازی کاری نهادهای فرهنگی را یکی از جدی ترین آسیب ها در این حوزه دانست و تصریح کرد: متاسفانه تمام دستگاه ها در كار فرهنگي دستی دارند و تكثر مراكز فرهنگي يكي از مشكلاتي است كه نياز به ساماندهي دارد.

معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد گفت:در حوزه سينما امسال از ١٠فيلم جوان حمايت به عمل امده است.همچنين در قائمشهر در مجتمع فرهنگي حر یک سینما شروع به فعاليت كرده است و پیش بینی منت این است که در حوزه سينما روزهاي خوبي پيش روست و در ارديبهشت ٩٦جشنواره وارش برگزار خواهد شد.

وي در پایان با تقدير از يونسي؛ معاون سیاسی استانداری مازندران و معیل؛ معاون فرهنگی و هنری شهرداری ساری بابت تمام حمايت هاي استانداری و شهرداری از فرهنگ و ارشاد خواستار جدی گرفتن برنامه های فرهنگی در دیگر نهادها شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :