آخرین عناوین

يکشنبه 17 مرداد 1395-9:23 کد خبر:29583

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

آژیر بیماری های غیر واگیر بیخ گوش زنان مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : 62درصد از زنان در معرض خطر ابتلاء به بیماری غیر واگیر دار قرار دارند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:62 درصد از زنان این خطه شمال کشور از چاقی رنج می برند و در معرض خطر ابتلاء به بیماری غیر واگیر دار قرار دارند.

براساس این گزارش، محسن اعرابی افزود: آمار جمعیت زنان چاق در این استان 18 درصد بیشتر است مردان است و44 درصد از مردان مازندران هم از چاقی رنج می برند.

اعرابی، بیماری قلبی - عروقی ، دیابت و فشار خون را تهدید جدی برای افراد مبتلا به چاقی در این استان اعلام کرد و افزود : علت اصلی چاقی جمعیت مازندران ناشی از کم تحرکی و خوردن غذاهای چرب و شیرین است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: براساس جمعیت شهری و روستایی نیز 56 درصد از شهرنشینان و 53 درصد از روستانشیان استان از چاقی رنج می برند.

وی تغییر در سبک زندگی روستائیان را علت اصلی نزدیک شدن آمار مبتلایان به چاقی در این منطقه با جمعیت شهرنشین برشمرد.

اعرابی، بالا بودن مصرف برنج را از دیگر علت های چاقی مفرط در مازندران دانست و گفت: سرانه مصرف برنج در مازندران دو برابر میانگین کشور است.

وی افزود:در حالی که سرانه مصرف برنج در سال 30 کیلوگرم محاسبه شده ، در مازندران به عنوان تامین کننده 40 درصد برنج مورد نیاز کشور ، حدود 60 کیلوگرم است.

در مازندران 220 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت برنج قرار دارد که سالانه حدود 900 هزار تن برنج از این مزارع برداشت می شود ،حدود 40 درصد از مصرف دو میلیون تنی برنج کشور در این خطه شمال تولید می شود.

وی، ابتلاء 10 درصد از شهروندان مازندران به دیابت و 15 درصد به فشار خون را از عوارض تغذیه نامناسب و کم تحرکی در شهروندان مازندرانی اعلام کرد. وی راهکار اصلی برای کاهش میزان بیماری غیرواگیر در این استان را ساماندهی تغذیه و قرار دادن ورزش در صدر برنامه های روزمره دانست.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : اگر تغییراتی در سبک زندگی مردم این خطه شمال کشور ایجاد نشود، حداقل در دو دهه آینده سن ابتلاء به بیماری های غیر واگیر پایین تر می رود و این روند هزینه های زیادی را برای درمان بر دوش دولت و خانواده ها قرار می دهد.

مازندران سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که 51 درصد آنان زن و 49 درصد مرد هستند.

گزارش های رسمی مراجع معتیر مازندران حاکیست که حدود 40 درصد از مرگ و میر این استان به دلیل بیماری قلبی و عروقی است، سرطان هم دومین دیگر علت اصلی مرگ و میر جمعیت این استان به شمار می رود.

براساس آمار این استان در ابتلاء به بیماری سرطان رتبه پنجم و سکته قلبی رتبه ششم کشور را دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :