آخرین عناوین

شنبه 6 شهريور 1395-9:49 کد خبر:30738

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

افزایش طلاق توافقی و رواج طلاق خاموش در مازندران

آمار طلاق در مازندران طی ماه گذشته افزایش یافته و در کنار طلاق توافقی شاهد طلاق خاموش نیز هستیم.


خزرتیترخبر: امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی حتی روابط میان افراد را تحت تأثیر قرار داده و افراد در هر زمان و مکان از طریق فضای مجازی با خانواده یا دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنند که این امر موجب افزایش فاصله و کاهش رفت و آمد متقابل شده است.

همچنین افراد ساکن در روستاها به‌دلیل برخورداری از امکانات در روستا به سوی شهرها سرازیر شدند که این کار موجب شده تا اوقات فراغت بیشتری در اختیار پیدا کنند این در حالی‌است که در گذشته افراد خانواده به دلیل پرمشغله بودن ارزش زیادی برای آن مدت کوتاهی که در کنار خانواده می‌گذراندند و روز پرکار دیگری را همانند روزهای گذشته آغاز می‌کردند.

زندگی انسان‌ها از گذشته تاکنون دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است به گونه‌ای که مقایسه آنها کاری دشوار و است.

اینها همه عوامل محیطی مؤثر بر افزایش تعداد طلاق میان زوجین به ‌ویژه طلاق عاطفی میان زن و مرد شده است.

ناگفته نماند وجود زرق و برق موجود در زندگی افراد مختلف چشم و هم‌چشمی و حس تنوع‌طلبی میان افراد را برمی انگیزد و درخت هرز اختلافات را بارور کرده تا حدی که دو راه برای نجات باقی می‌گذارد یا طلاق و یا طلاق البته نه به معنای واقعی کلمه.

اینکه زن و شوهری با تمام عشق زندگی خود را آغاز می‌کنند چه اتفاقی می‌افتد که ناگاه سر ناسازگاری کرده و می‌گویند تنها طلاق می‌خواهیم و بسی جای سؤال دارد؟!؟

آمار طلاق در مازندران طی ماه گذشته براساس اعلام مسؤولان استانی افزایش یافته است و در کنار طلاق توافقی شاهد طلاق خاموش نیز هستیم.

از سویی دیگر شاهد این هستیم در جامعه قبح طلاق از بین رفته و زن و شوهری که خود را عاشق یک‌دیگر بودند به ‌راحتی حرف از طلاق می‌دانند و از آن بدتر با توافق به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق می‌دهند آسیبی است که عوارض ناگوارتری به همراه دارد.

* کاهش آمار طلاق با اقدامات ضربتی محقق نمی‌شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران اظهار کرد: طلاق یک معلول است که عوامل مختلفی را شامل می‌شود و به طور حتم به خودی خود نمی‌توانیم شاهد کاهش آمار طلاق باشیم.

مریم جمشیدی با بیان اینکه طلاق مربوط به دیروز و امروز نیست، اضافه کرد: در طول سال‌ها یک طبیعت و روال غلط و شرایط نامناسب و اشتباه پیش می‌آید تا اینکه این اتفاق رقم می‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان توقع داشت با برگزاری چند کارگاه آموزشی و اقدام ضربتی این آسیب را در کوتاه‌مدت کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: اینکه این روند رو به کاهش است یک کار فرهنگی است و اقدامات فرهنگی نیز در چند دهه جواب‌گو هستند؛ امیدواریم همه کارهایی که انجام می‌دهیم دست‌کم بتواند روند رشد خیلی سریع طلاق را متوقف کند که این کار انجام شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به کاهش 2.8 درصدی طلاق در استان اشاره کرد و افزود: برخی از شهرها این آمار بالاتر و برخی پایین‌تر است، در برخی شهرها شاهد ازدواج زودهنگام کودکان بدون هیچ‌گونه آگاهی از زندگی مشترک هستیم که لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

این مسئٔول با بیان اینکه اعتیاد نیز از عوامل طلاق است، افزود: تا وقتی عوامل شکل‌گیری طلاق کنترل نشود نمی‌توان گفت چرا شاهد افزایش طلاق در جامعه هستیم.

*خانواده‌ها توقع فرزندان خود را تعدیل کنند

جمشیدی با اعلام اینکه خانواده‌ها باید آگاهی لازم را در این زمینه بالا ببرند و فرزندان خود را برای زندگی مشترک آماده کنند، تصریح کرد: در حال حاضر خانواده‌ها همه شرایط و عوامل را برای فرزندان مهیا می‌کنند و آنان را برای زندگی تک هسته‌ای صفر آماده کرده که باید توقعات آنان را تعدیل کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد توقعات غیرواقعی و اغراق‌آمیز فرزندان در انتخاب همسر هستیم و وقتی می‌بینند که همسر از پس آن برنمی‌آیند به طلاق روی می‌آورند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران یادآور شد: بسیاری از طلاق‌های استان گوشه‌ای از دخالت والدین را دارد که این دخالت‌ها در درازمدت موجب سردی روابط میان زوجین می‌شود.

* زوجین نباید خود را از مشاوره گرفتن بری دانند

جمشیدی با تأکید بر اینکه زوجین نباید خود را از مشاوره گرفتن بری دانند، خاطرنشان کرد: زندگی مشترک با همه پیچ و خم‌هایی که دارد نیاز متناوب و مکرر به افزایش آگاهی و شناخت و گذشت زوجین نسبت به یکدیگر دارد.

وی افزود: همسران باید بدانند خوشبختی چیزی نیست که به ‌صورت تک بعدی و تک نفره ایجاد شود و همچنین طرفین باید انعطاف خود را نسبت به یک‌دیگر بالا ببرند تا در زندگی موفق باشند.

*مراجعه زوجین برای طلاق خاموش به دادگاه تنها برای امضای اسناد است

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی مازندران اظهار کرد: موضوعی که به‌عنوان طلاق توافقی مدنظر است تا طلاق جاری شود مراحلی است که به‌صورت هم‌زمان اتفاق می‌افتد؛ در واقع طلاق خاموش توافقی برای تصمیم‌گیری است.

رمضان‌علی گلچوبی بیان کرد: قبل از طلاق عاطفی، اتفاقاتی در حوزه طلاق رقم می‌خورد و علاقه‌مندی، پیوندها و روابط عاطفی به‌تدریج در خانه کمرنگ شده و تعارضات جایش را در خانه می‌گیرد و همسران علاقه‌مندی خود را به حل مسأله از دست داده و نیروی خود را در روابط خروجی حفظ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه همزمان در خانه طلاق اقتصادی نیز شکل می‌گیرد به این معنا که دخل و خرج و نحوه هزینه کرد به‌مرور از بین می‌رود، اضافه کرد: طلاق اجتماعی و اثراتی که این طلاق روی روابط اجتماعی همسران به‌تدریج قبل از طلاق عاطفی خودش را نشان می‌دهد.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی مازندران ادامه داد: طلاق روانی کسب مجدد خودمختاری روان‌شناختی از طریق جدایی عاطفی از همسر قبلی است نیز به نوعی در این افراد شکل گرفته است.

این روان‌شناس با اعلام اینکه افرادی که برای طلاق توافقی به دادگستری مراجعه می‌کنند درواقع توافق نکردند از قبل طلاق‌های اجتماعی، اقتصادی و روانی در آنان شکل گرفته است، اظهار کرد:  طلاق مرحله پایانی است که به دادگاه مراجعه کرده و از قبل در مورد مسائل مالی و  در مورد حضانت فرزند و سایر تصمیم‌گیری شده و این مرحله صرفاً برای امضای یک‌سری اسناد مراجعه می‌کنند.

گلچوبی تصریح کرد: آنچه باید به آن توجه شود این افراد در مرحله طلاق روانی، عاطفی و اجتماعی خدمات و مداخلات روان‌شناختی و مشاوره‌ای لازم ارائه شود تا بتوانیم جلوی طلاق را بگیریم در غیر این صورت که در مرحله پایانی برای ثبت طلاق مراجعه می‌کنند خیلی از فرآیندهای طلاق عاطفی، روانی، اجتماعی و اقتصادی در خانواده شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد تعاملات اجتماعی خطرساز در خانواده یکی از دلایل طلاق‌های توافقی است، گفت: در واقع در این نوع از تعاملات زوجین درگیر طلاق درمورد عادت‌های نامطلوب همسر خود یا رفتارهای مخرب حرف می‌زنند.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی مازندران با بیان اینکه تعارضات بین زن و شوهر در زمینه‌های مختلف ازجمله تقسیم کار خانه، نگهداری فرزند، خرج کرد خانه در بین همه خانواده‌ها وجود دارد، افزود: برخی از همسران برای حل مشکلات‌شان راه‌حل‌های بهتری را انتخاب می‌کنند ولی خیلی از افراد به‌دلیل اینکه از مهارت‌های رفتاری و اجتماعی لازم برخوردار نیستند این تعاملات خطرساز به‌تدریج منجر به جیغ و فریاد حتی زد و و خورد در نتیجه طلاق می‌شود.

گلچوبی با اعلام اینکه عوامل شکل‌گیری از طلاق شامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی است، اضافه کرد: باید هر یک از این متغیرها را مورد بررسی و توجه قرار دهیم چرا که هر یک از این عوامل می‌تواند در هم تنیده شده و در نتیجه منجر به شکل‌گیری و پدیداری طلاق ‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد مشکلات روحی و روانی ازجمله افسردگی، اضطراب و هراس‌ها دارند که اگر این مشکلات به‌موقع شناسایی و درمان نشود موجب نارضایتی ازدواج شده و موجب چالش و درگیری‌های زناشویی می‌شود، اظهار کرد: اخیراً در بسیاری از خانواده‌ها دیده می‌شود که حتی افرادی که رابط صمیمانه‌ای با هم دارند با یک لغزش بی‌اهمیت و اتفاقی زندگی آنان تحت‌الشعاع قرار گرفته و به پایان رسیده است.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی مازندران ادامه داد: این موضوع به‌ویژه در بحث خیانت مشاهده شده و شاید خیلی از زوجین به‌دلیل لغزش بی‌اهمیت و اتفاقی در حوزه مسائل زناشویی و ارتباط خارج از چهارچوب خانواده خطای جزئی انجام دادند اما با وجود روابط عاشقانه همسر کانون خانواده را مورد تهدید قرار می‌دهد.

*افراد برای ازدواج باید به بلوغ لازم برسند

گلچوبی تصریح کرد: این باور ناکارآمد نیز در برخی از خانواده‌ها وجود دارد که با زن گرفتن مشکل روحی فرزند ما از بین می‌رود، افرادی که قرار است ازدواج کنند اگر به بلوغ جسمی، روانی و اجتماعی لازم نرسند نه تنها ازدواج مشکلی را حل نمی‌کند بلکه عامل مخربی برای این افراد خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه برای یک ازدواج موفق و پایدار افراد باید به سطحی از بلوغ روانی، اجتماعی و اقتصادی برسند، خاطرنشان کرد: بلوغ در افراد در سنین مختلف اتفاق می‌افتد مشاوره قبل از ازدواج و اینکه افراد بدانند در ازدواج با چه چالش‌ها و مسائلی روبه‌رو هستند و می‌توانند تصمیم‌های درست‌تری بگیرند بسیار مؤثر است.

این روان‌شناس ادامه داد: همان‌گونه که ازدواج شادی‌هایی را به همراه دارد در کنار آن تنگناها و موانعی نیز از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سایر به همراه خواهد داشت که به طور حتم شناخت این محدودیت‌ها و لذت‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ درست به جوانان تأثیرگذار باشد.

وی با اعلام اینکه مشاوره برای ازدواج و انتخاب آگاهانه و بابصیرت همسر نیز از اصول ضروری ازدواج است، افزود: نکته مهمی که مسئٔولان باید بیشتر به آن توجه کنند چه بسا زوجینی که درگیر طلاق هستند با مسائل بسیار جزئی و سطحی و اینکه راهنمایی‌ها و حمایت لازم را دریافت می‌کنند موضوع بسیار گسترده شده به همین دلیل مسأله از دست خود و خانواده خارج می‌شود و حتماً باید از خدمات مشاوره‌ای کمک بگیرند ولی انتخاب همسر باید در کارهای مشاوره و ازدواج صورت گیرد.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی مازندران در پاسخ به این سؤال برخی عامل طلاق را روان‌شناسان می‌دانند، گفت: افرادی که از این موضوع حرف می‌زنند اطلاعات لازم در این زمینه ندارند؛ در سیستم مشاوره برای هیچ خانواده و فردی تصمیم‌گیری نمی‌شود تصمیم را خود فرد، زوجین و خانواده‌ها می‌گیرند.

گلچوبی ادامه داد: کار روان‌شناس این است براساس تخصص و تجربه‌ای که از موضوعات دارد تسهیل‌گر برای انتخاب بوده نه تنها برای خانواده تصمیم نمی‌گیریم بلکه براساس عوارض فردی اجتماعی که برای خانواده‌ها دارد راهنمایی لازم را انجام می‌دهیم اما تصمیم‌گیرنده نهایی خود فرد است.

وی با اشاره به اینکه روان‌شناسان نیز در کنار سایر متخصصان و فرهنگیان جامعه می‌توانند اقدامات خوبی انجام دهند، بیان کرد: در این حوزه آمارهای بسیار مستندی داریم که بسیاری از افراد با بهره‌گیری از خدمات مشاوره‌ای از طلاق صرف‌نظر کرده و به کانون خانواده بازگشتند؛روان‌شناسان علاوه بر اینکه در مسیر پیشگیری از کاهش طلاق و انتخاب درست همسر اقدام کرده تلاش کرده عوارض طلاق را برای فرزندان طلاق کمترین حد ممکن برساند.

* ازدواج متعهدانه را برای جوانان رقم بزنیم

گلچوبی با تأکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم که ازدواج متعهدانه را برای جوانان رقم بزنیم تا در زندگی موفق باشند، یادآور شد: آنچه که در حوزه ازدواج و طلاق مهم است عوامل متعددی از بعد فردی، اجتماعی و سیاست‌گذاری در این زمینه مؤثر هستند که باید با شناسایی همه این عوامل راهکارهای لازم صورت گیرد.

همچنین معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در جلسه بررسی وضعیت طلاق در شهرستان سوادکوه از افزایش 28 درصدی طلاق در استان طی تیرماه سال 95 خبر داد.

علیرضا یونسی همچنین در نشست خبری هفته دولت نیز از رواج طلاق توافقی و طلاق ثبت شده سوری به منظور بهره‌مندی از خدمات ثبتی در استان خبر داد و گفت: باید در این زمینه دقت بیشتری صورت گیرد.

این روزها شاهد از هم پاشیدن زندگی بسیاری افراد به ‌ویژه جوانان هستیم؛ هر چه بگوییم قبح طلاق از بین رفته اما نباید فراموش کنیم افراد به ‌راحتی و نباید به دلایل واهی زندگی که با تلاش خود ساختند را از بین ببرند چرا که طلاق تنها به معنای از بین رفتن یک زندگی نیست بلکه عواقب بسیاری به همراه دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :