آخرین عناوین

دوشنبه 8 شهريور 1395-9:17 کد خبر:30768

مخالفت با واردات برنج در زمان برداشت:

تکرار تراژدی تلخ واردات برنج و له شدن کمر خمیده شالی‌کاران

بارها و بارها از سوی مسئولان اعلام شده که واردات برنج در زمان برداشت ممنوع است، اما بازهم شاهد خمیده شدن کمر شالی‌کاران زیر بار مشکلات هستیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، همه ما می‌دانیم کاشت برنج علاوه بر اینکه دارای زحمت و مشقت بسیاری است از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست، چرا که وقتی قرار است شالی‌کار پس از تلاش شبانه‌روزی چند ماهه مزد زحمت خود را دریافت کند این سودها به جیب دلالان می‌رود.

بارها و بارها این موضوع از سوی مسئولان اعلام شده که واردات برنج در زمان برداشت ممنوع است، اما باز هم شاهد تکرار تراژدی غم‌انگیز برای شالی‌کاران و خمیده شدن کمر آنان زیر بار مشکلات هستیم.

برنج‌کار پس از برداشت، با توجه به هزینه‌هایی که متحمل شده باید محصول خود را به فروش برساند تا بتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند ولی می‌بینیم که ورود برنج خارجی درست در زمانی که کشاورز باید مزد خود را بگیرد ضربه سنگینی وارد می‌کند تا جایی که برخی زمین خود را به فروش می‌رسانند؛ زمینی را که خوشه خوشه شالی را با هزاران زحمت در آن نشاندند و شاید برای همیشه به فکر برنج‌کاری نیفتند.

* مخالفت و برخورد مجمع نمایندگان با واردات برنج در زمان برداشت

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: موضوعی که از سال‌های گذشته در بحث واردات برنج مدنظر بوده این است که ،آیا تولیدات داخلی برنج با نیاز برابر است؟ که در محاسبات دستگاه‌های اجرایی سرانه‌ مصرف برنج در ایران را در جمعیت کشور ضرب کرده و میزان نیاز مشخص می‌شود.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد ادامه داد: براساس محاسباتی که دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهند میزان برنج مورد نیاز با برنج تولیدی تطبیق ندارد و بنابراین بخشی از محصول را به استدلال و با منطق اداری خود وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها تلاش شده واردات برنج و توزیع در زمان تولید محصول داخلی متوقف شود، اضافه کرد: موضوعی که در مجمع نمایندگان پیگیر هستیم و با وزرا صحبت کردیم و در مصاحبه‌ها و گفته‌های استاندار مازندران بوده این است که توزیع برنج در هنگام برداشت و عرضه محصول به بازار داخلی ممنوع بوده و واردات نیز در این زمان ممنوع است و این مسائل در گفتار وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است که باید در عمل انجام شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس با تأکید اینکه واردات برنج در زمان برداشت محصول با مخالفت و برخورد مجمع نمایندگان مواجه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد خانوار در استان‌های شمالی و مازندران با محصولات کشاورزی به‌ویژه برنج مرتبط است، واردات برنج اقتصاد آنان به مخاطره می‌اندازد.

یوسف‌نژاد در پایان با اعلام اینکه بعید می‌دانم گزارشی در زمینه واردات برنج باشد، گفت: حتماً این موضوع پیگیری می‌شود و در صورت مشاهده، مجلس و نمایندگان استان‌های شمالی و مازندران مقابله خواهند کرد.

* واردات برنج با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی همراه نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، اظهار کرد: بعید می‌دانم برنج خارجی در این زمان وارد شود، چرا که مجوزی که وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته صادر کرده دارای شروطی بوده از جمله اینکه واردات تا پایان تیر ماه باشد.

دلاور حیدرپور ادامه داد: اگر هم بعد از پایان تیر ماه محموله وارد گمرک شود باید بعد از آذر ماه ترخیص شود.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش‌ها بیش از یک بار تمدید نشود، افزود: تا 31 تیر ماه واردات برنج انجام می‌شود و پس از این تاریخ در گمرک باید بماند و ترخیص نشود.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه الان زمان برداشت محصول برنج‌کاران است واردات برنج خارجی در واقع به شالی‌کاران ضربه سنگینی وارد می‌کند و کمر خمیده آنان زیر بار مشکلات له می‌شود؛ لازم است مسئٔولان به این مهم توجه کنند در غیر این صورت طولی نمی‌کشد که به جای سبز شدن شالی در زمین‌ها شاهد سبز شدن ویلاهای کوچک و بزرگ خواهیم بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :