آخرین عناوین

دوشنبه 8 شهريور 1395-10:2 کد خبر:30770

در حاشیه قاطعیت برای مبارزه با قاچاق برنج خارجی:

آقای استاندار! لطفا سری به آشپزخانه مراکز دولتی مازندران بزنید

استاندار در حالی دم از جلوگیری از ورود برنج خارجی به مازندران را مطرح می‌کند، که در بسیاری از آشپزخانه‌ها شاهد پخت و پز برنج خارجی هستیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، توزیع برنج خارجی در مازندران قاچاق محسوب می‏‌شود، این مطلبی است که ربیع فلاح استاندار مازندران بارها و بارها در جلسات مختلف درباره آن صحبت کرد، این اقدام استاندار باعث افزایش دلگرمی برای کشاورزان می‌شود.

اما نکته اینجاست که ربیع فلاح در این مدت، درباره نحوه مبارزه با قاچاق کالا و اینکه آیا تاکنون اقدامی در این ارتباط انجام شد، و ساز و کار مبارزه با این نوع قاچاقی، که به راحتی وارد مازندران می‌شود، مطلبی را بیان نکرد.

اینکه در استان مازندران برنج وارداتی کالای قاچاق محسوب می‌شود، و این کالا به راحتی از مرز وارد کشور ‎شده و در مبادی ورودی استان برنامه برای بازرسی و یا جلوگیری از ورود برنج در نظر گرفته نشود، تاحدودی جای تأمل دارد.

استاندار مازندران در حالی از ابتدای سال موضوع ورود برنج خارجی به مازندران را قاچاق اعلام کرد که درست در همان ایام انواع و اقسام برنج خارجی در ویترین‌ فروشگاه‌ها و برنج فروشی‌ها و سوپر مارکت‌ها خودنمایی می‌کند.

به نظر می‎رسد قاچاقچیان برنج این قدر زرنگ باشند، که قبل از اظهارات استاندار اقدام به پرکردن انبارها کرده باشند که در حال حاضر نیاز به واردات این محصول به استان را نداشته باشند.

اما فراتر از بحث قاچاق برنج در مازندران توجه با این نکته از سوی مسئولان استانی است که باید طرح کاهش قیمت تمام شده برنج را در دستور کار خود قرار دهند، چرا برنج ایرانی نباید بتواند به لحاظ قیمت با برنج خارجی رقابت کند، بسیاری از مصرف کنندگان برنج داخلی در کشور به کیفیت برنج تولید داخل اذعان دارند و تنها دلیل مصرف برنج خارجی، قیمت ارزان‌تر آن نسبت به تولید داخل است.

مسئولان استانی برای رسیدگی به اینکه آیا برنج خارجی در استان مصرف می‌شود یا خیر، لطفا سری به آشپزخانه‌های ادارات خودشان و یا اداراتی که در آن غذا سرو می‎شود بزنند، آیا برنج مصرفی این مراکز ایرانی است یا از نوع خارجی وارداتی که به سختی قابل خوردن است.

در بسیاری از مراکز درمانی، اداری و رستوران‌های استان مازندران، حتی در بسیاری از مراکز زیر مجموعه استانداری آیا برنج مصرفی از نوع وارداتی نیست، در حال حاضر اوضاع مصرف برنج وارداتی در استان به حدی نگران کننده است که آشپزهای با سابقه در مراکز درمانی و یا مراکز اداری برای تهیه برنج به کارپردازان سفارش برنج خارجی با نوع مارک مورد نظر را می‌دهند.

آخرین نکته این نوشتار، برای کنترل واردات برنج نیاز به برخوردهای امنیتی نیست، اول زمینه کاهش قیمت تمام شده برنج تولیدی استان فراهم شود، وسپس لطفاً سری به آشپزخانه‌های مراکز درمانی و دولتی بزنید!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :