آخرین عناوین

چهارشنبه 10 شهريور 1395-9:31 کد خبر:30799

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

بازار داغ لوازم‌التحریر خارجی و گوشه ‌نشینی کالاهای ایرانی

با گشت و گذاری در بازارهای سطح شهرها، می‌بینیم مارک‌های خارجی با هجوم تقاضا از سوی مردم روبه‌ رو می‌شود.


خزرتیترخبر:با فرارسیدن فصل پاییز و پایان تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان، مدارس بازگشایی می‌شوند و دانش‌آموزان برای رفتن به مدارس نیاز به تجهیزات و لوازم برای یادگیری کتب و دروس مختلف دارند که تقریباً از آغاز شهریور ماه شروع به خریداری وسایل مورد نیاز البته با توجه به مقطع و رشته تحصیلی خود می‌کنند که می‌توان گفت در حال حاضر بازار فروش لوازم‌التحریر داغ است.

با گشت و گذاری در بازارهای سطح شهرها و توجه به لوازمی که بیشتر مورد پسند دانش‌آموزان و خانواده‌ها است می‌بینیم تولیدکنندگان خارجی از چند دهه پیش مارک‌های معروف خود را وارد بازارهای محلی و تجاری ما کردند و این مارک‌ها با هجوم تقاضا از سوی مردم روبه ‌رو می‌شوند و روز به روز کالاهای داخلی گوشه ‌نشین‌تر می‌شوند.

در این وضعیت تولیدکنندگان داخلی نیز سعی می‌کنند با تقلید از بخش ظاهری مارک‌ها همان مارک را تولید کنند و با گفتن این جمله که این مارک خارجی است و از کیفیت بالایی برخوردار است بر سرعت فروش اجناس خود می‌افزایند.

این برچسب‌ها و مارک‌ها شامل مارک عروسکی کیتی، میکی‌موس، بتمن و سایر که ساخته دست تولیدکنندگان خارجی است نه داخلی؛ موضوع قابل تأمل اینجاست که چرا با اینکه اینها جزء اجناس وارداتی به داخل کشور است پس چرا دارای جذابیت بیشتری در بین اجناس داخلی است.

اینکه دانش‌آموزان ما که سرمایه‌های آینده ما محسوب می‌شوند استفاده از لوازم‌التحریر با مارک خارجی را برای کسب دانش انتخاب می‌کنند این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند چگونه می‌توانند در مسیر خودباوری پیش روند؟!

*بیشتر مارک‌های خارجی مدنظر افراد است

یک فروشنده لوازم‌التحریر، اظهار کرد: وقتی فروشندگان به ما مراجعه می‌کنند عمدتاً مارک‌های خارجی مدنظر آنها است.

وی ادامه داد: جالب اینجاست مارک‌های داخلی با قیمت پایین‌تر و کیفیت بیشتر را به آنان معرفی می‌کنیم در پاسخ می‌گویند چون این مارک را امتحان کردیم مارک دیگری را خریداری نمی‌کنیم.

این فروشنده افزود: حتی برای برخی افراد مبلغ مهم نیست فقط تنها موضوع مهم این است جنس خارجی را تهیه کنند.

*محصولات داخلی از بحث کیفی معرفی شوند

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران ، اظهار کرد: یکی از این دلایل واردات بی‌رویه لوازم‌التحریر در داخل کشور است که باید توصیه شود بیشتر محصولات داخلی از بحث کیفی در کشور معرفی شود.

عباس رمدانی ادامه داد:شرکت صنایع چوب و کاغذ می‌تواند بیشتر مصرف دفاتر مدارس کشور را پوشش دهد که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد:با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و مصرف کالاهای داخلی ، باید از ظرفیت تولیدات داخلی به‌ویژه در آستانه بازگشایی مدارس بیشتر استفاده شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران در پایان گفت:همچنین با توجه به اینکه شکل ظاهری لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان اهمیت دارد تولیدکنندگان نیز در تولیدات داخلی به این موضوع توجه کنند.

*باید به دنبال اسطوره‌سازی باشیم

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران، اظهار کرد:یکی از مقوله‌های اقتصاد مقاومتی این است که باید مصرف کالاها با برند ایرانی در دستور کار قرار گیرد.

محمد شعبانی با بیان اینکه اصناف باید در بحث کیفیت کالاها ورود پیدا کنند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند، اضافه کرد: در این صورت دانش‌آموزان مایل به استفاده از کالاهای خارجی نیستند.

وی ادامه داد: اگر کیفیت کالاهای ایرانی افزایش یابد و برندهای ایرانی معرف شخصیت‌ها و نمادهای فرهنگی باشند دانش‌آموزان استقبال می‌کنند.

معاون آموزش و پرورش مازندران یادآورشد:موضوعی که امسال در دستور کار قرار دارد استفاده از لوازم‌التحریر ایرانی و نمادهای فرهنگی برای جوایز مسابقات فرهنگی، هنری و دانش‌آموزی است.

شعبانی اضافه کرد:همچنین نمادهای ایرانی معرف الگوهای فرهنگی ما هستند و دانش‌آموزان نیز با دریافت این هدایا تشویق شده و همچنین این موضوع توسعه پیدا می‌کند که بسیار تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه موضوعی دیگر بحث کارخانجاتی است که سعی می‌کنند در تولید لوازم‌التحریر با نمادهای خارجی فروش بیشتری دارند، تصریح کرد: به نظر من کیفیت کار بسیار مهم است اگر برند ایرانی با کیفیت پایین تولید شود دانش‌آموز نیز استقبال نمی‌کند.

معاون آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه خلأهای فرهنگی داریم و باید به دنبال اسطوره سازی باشیم، خاطرنشان کرد: در این صورت دانش‌آموزان نیز به دنبال شخصیت الگوی ایرانی اسلامی می‌روند که به عنوان نماد در رسانه‌های دیداری و شنیداری معرفی شود تا انگیزه‌ای برای دانش‌آموزان شود.

شعبانی گفت:در حال حاضر چنین جایگاهی را نتوانستیم برای نمادهای فرهنگی ایجاد کنیم.

براساس این گزارش، مسیر پیشرفت برای کشور مسیر خودباوری و حمایت از تولیدکنندگان داخلی با خرید کالاهای ایرانی است نه خرید کالاهای خارجی؛ تولیدکنندگان می‌توانند با تکیه بر تلاش و کوشش و ساخت کالاهای جدید و توجه به کیفیت بالای کالاها، اجناس خود را بهتر جلوه بدهند و با سیل تقاضا مواجه شوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :