آخرین عناوین

پنجشنبه 11 شهريور 1395-9:0 کد خبر:30813

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

متولیان فرهنگ فقط شعار می‌دهند/ با بودجه فرهنگی فعلی برای هر مازندرانی پفک هم نمی‌توانیم بخریم

مدیرکل ارشاد مازندران گفت:سال گذشته کل بودجه فرهنگی 800 میلیون تومان بود، که با پول آن یک پفک هم برای هر نفر نمی‌توانیم بخریم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، احد جاودانی در بازدید از پایگاه خبری بلاغ طی گفت‌وگویی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بوده است، اظهار کرد: مردم در سال 57 و در مبارزات انقلابی‌شان شعارهایشان ماهیت رفاهی و اقتصادی نداشت، بلکه مردم به دنبال پاسداری از آرمان‌ها و ارزش‌هایشان بودند که البته در نهایت منجر به پیروزی انقلاب شد.

ماهیت انقلاب اسلامی، ماهیت فرهنگی بود

وی افزود: البته باید توجه کنیم که انقلاب اسلامی همان‌طور که مورد توجه مستضعفین و مستکبرین قرار گرفت، کشورهای استعماری و استکباری که دو قطب شرق و غرب را بین خود تقسیم کرده بودند هم به بررسی ماهیت انقلاب اسلامی پرداختند و تلاش کردند تا با پی بردن به ماهیت آن نسبت به سرنگونی انقلاب نوپای اسلامی تلاش کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: از همان ابتدای انقلاب دشمن برای نابود کردن انقلاب اسلامی به جنگ مسلحانه روی آورد اما با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب درون‌گرا و به خود متکی بود، دشمن نتوانست از این طریق کاری از پیش ببرد و در ادامه به جنگ اقتصادی و به کارگیری تحریم‌های اقتصادی روی آورد.

این مسئول خاطرنشان کرد:پس از آنکه استکبار در این حوزه نیز نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند، تغییر در باورهای مردم را در دستور کار قرار داد که البته این موضوع خود را در صحبت‌های سران استکبار و برنامه‌ریزی‎ها و در نهایت در تولیداتشان نشان داد.

رهبر انقلاب بارها درباره تهاجم فرهنگی هشدار دادند

جاودانی بیان کرد:البته در سال‌های جنگ به دلیل جو انقلابی حاکم بر مردم و فضای متاثر از جنگ تحمیلی خیلی این رفتارها زمینه ظهور و بروز نداشت اما پس از جنگ این موارد خودشان را نشان دادند.

وی افزود: البته همان موقع رهبر انقلاب بارها نسبت به تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی که دشمن آغاز کرده است، هشدار داده بودند اما مسئولان در داخل این سخنان را جدی نمی‌گرفتند.

ما در آن زمان باید مانند شرایط جنگی عمل می‌کردیم، یعنی اینکه باید برای مقابله با آن برنامه‌ریزی می‌کردیم اما به آن توجهی نکردیم و تهاجم فرهنگی را جدی نگرفتیم و در بودجه کشور نیز برای فرهنگ اهمیتی قائل نشدیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه معمولا دولت‌ها به حوزه فرهنگ و هنر کمک می‌کنند، چون این حوزه درآمدی ندارد، بیان کرد: اما در ایران به حوزه فرهنگ از لحاظ بودجه توجهی نمی‌شود.

یکی از مشکلات ما این است که نتوانستیم در بودجه مشکل تعدد مراکز فرهنگی را حل کنیم و یک ستاد فرهنگی ایجاد کنیم که همه دستگاه‌های متولی فرهنگ ذیل آن بودجه دریافت کنند و در نهایت همه این موارد منجر به این شد که ما در تخصیص بودجه با چالش‌هایی مواجه شدیم.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت‌های اداره کل ارشاد مازندران در یک سال اخیر گفت: باید همگرایی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی و هنری به وجود بیاوریم تا بتوانیم با هم به یک نگاه مشترک دست پیدا کنیم.

جاودانی تصریح کرد:در ادامه تلاش کردیم تا به شعارهای اصیل انقلاب برگردیم، چرا که اگر تئاتر ما، فیلم ما، موسیقی ما و کتاب ما مبتنی بر شعارهای اصیل انقلاب باشد، آنگاه مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت و مهم‌تر از همه اینکه می‌توانیم نسل جوان را جذب کنیم.

وی تاکید کرد:همچنین برای اینکه بتوانیم نگاه دینی را در فعالیت‌ها حفظ کنیم، گروهی را راه‌اندازی کردیم که وظیفه آنها این است که هر هفته با ائمه جمعه هر شهرستان دیدار می‌کنند و برنامه‌های اداره کل را به آنها ارائه می‌کنند تا صبغه دینی و معنوی آنها را بررسی کنند.

در رامسر، مرکز گردشگری مازندران هیچ پایگاه فرهنگی نداریم

جاودانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه ما جدای از اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری باید به زیرساخت‌های این حوزه مهم نیز توجه کنیم، که متاسفانه در این بخش مشکلات بسیاری داریم، عنوان کرد:به طور مثال ما در استان تنها هشت سالن سینما داریم. در شهرستان رامسر که مرکز گردشگری مازندران است و از استان‌ها و کشورهای مختلف در آنجا گردشگر داریم اما متاسفانه یک پایگاه فرهنگی نیز در آنجا نداریم، البته در حال تلاش هستیم تا بتوانیم اعتباراتی را جذب کنیم تا زیر ساخت‌های فرهنگی را در سطح استان تکمیل کنیم، که این نیازمند همکاری همه ارگان در بخش فرهنگ است.

وی در پاسخ به این پرسش که بودجه‌های فرهنگی بین 13 دستگاه تقسیم می‌شود و سهم ارشاد اندک است، گفت:بله این همان ایرادی است که در ابتدای سخنانم مطرح کردم. البته حوزه فرهنگی بدون یارانه دولتی نمی‌تواند روی پای خود بایستد.

این یارانه به‌ ویژه در کشورهای در حال توسعه به صورت منظم پرداخت می‌شود، شما امروز ببینید که چقدر از مردم ما کتاب می‌خرند، چقدر تابلوی نقاشی می‌خرند، متاسفانه استقبال عمومی به این تولیدات فرهنگی زیاد نیست.

جاودانی ادامه داد: البته به نظر من مهم‌ترین مشکل در حوزه فرهنگ این است که تمام متولیان این حوزه فقط شعار فرهنگی می‌دهند، کاندیدای شورای شهر، نماینده مجلس و کاندیدای ریاست جمهوری فقط شعار فرهنگی می‌دهند و هیچ نشانی از عمل فرهنگی وجود ندارد.

مسئولان به حوزه فرهنگی بی توجه هستند

مدیرکل ارشاد مازندران افزود:برای مثال در تایید این بی‌توجهی به حوزه فرهنگ اینکه شما ببینید هنگامی که قرار بود نمایندگان برای کمیسیون‌های مختلف مجلس نام‌نویسی کنند، کمیسیون فرهنگی که باید پراهمیت‌ترین کمیسیون باشد، تنها چهار کاندید داشت و این درحالی است که بخش اعظم شعارهای این نمایندگان فرهنگی بود.

جاودانی با اشاره به اینکه وقتی این کمیسیون که باید از آن برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی بیرون بیاید و بودجه فرهنگی تصویب شود، اینگونه می‌شود، دیگر چه انتظاری می‌توان داشت، خاطرنشان کرد: اینقدر که ما اصرار بر آسفالت کردن داریم، اصرار بر ساخت باورهای مردم نداریم و این نشان دهنده بی‌توجهی ما به مقوله فرهنگ است که البته در دولت و مجلس هم همین نگاه وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت به بودجه فرهنگی در ارشاد مازندران گفت:سال گذشته کل بودجه فرهنگی در مازندران 800 میلیون تومان بود که اگر ما آن را تقسیم بر 3 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت استان کنیم، با پول آن یک پفک هم برای هر نفر نمی‌توانیم بخریم، از این رو این حوزه نیازمند کمک و توجه جدی است.

جاودانی عنوان کرد:البته یک موضوع دیگری هم که در این بین وجود دارد و نشان دهنده نقطه ضعف ماست، این است که آنجایی که مردم می‌توانند بسازند، ما خودمان کار را بر عهده می‌گیریم، برای مثال دولت همه ساله پول‌های کلانی را صرف ساخت و تجهیز بیمارستان و مراکز درمانی می‌کند، اما اگر این پول را در حوزه فرهنگی سرمایه‌گذاری کند و از طریق ساخت برنامه‌های فرهنگی کمک به همنوع و نوع دوستی را در مردم افزایش دهد، خود مردم پول می‌دهند و بیمارستان می‌سازند.

ارشاد متولی فرهنگ دینی است، نه غربی

مدیرکل ارشاد مازندران در پاسخ به اینکه وضعیت موسیقی در مازندران چگونه است، گفت: ما هیچ مشکلی از حیث برنامه‌های هنری و فرهنگی نداریم، چون همه دستگاه‌ها کمک می‌کنند، ارگان‌هایی مثل شهرداری و هلال احمر کمک می‌کنند تا برنامه‌ های موسیقی اجرا شود و اجراهای خوبی هم در مازندران بوده است و هیچ حاشیه‌ایی هم در برگزاری این برنامه‌ها به وجود نیامده است.

وی خاطرنشان کرد:البته ما به این دلیل که متولی اشاعه و توسعه فرهنگ دینی هستیم و هدف ما برگزاری کنسرت‌های غربی نیست، دو کار انجام دادیم، اول اینکه یک شیوه‌ نامه‌ ایی را برای شهرستان‌ها نوشتیم و مصوب کردیم که هر شهر تنها می‌تواند در ماه یک کنسرت پاپ برگزار کند و و در ادامه تاکید کردیم که شهرستان‌ها حتما باید مابقی کنسرت‌ها را به سمت موسیقی‌های سنتی مازندرانی ببرند تا اینکه بتوانیم موسیقی محلی را هم زنده کنیم.

جاودانی با انتقاد از عدم رعایت حجاب در دستگاه‌های دولتی افزود:در خصوص وضعیت حجاب نیز باید گفت که یکی از مشکلاتی که فعلا در زمینه حجاب وجود دارد این است که خود خانواده دولت حجاب را رعایت نمی‌کند، ما الان در این کشور تعداد زیادی کارمند دولت داریم که وقتی بررسی می‌کنیم تقریبا 14 برابر دولت آمریکاست و اگر خودمان حجاب را رعایت کنیم، مبلغان خوبی برای ترویج حجاب خواهیم شد اما این را رعایت نمی‌کنیم.

وی در پایان با پاسخ به اینکه به دولت یازدهم در حوزه فرهنگی چه نمره‌ایی می دهید، گفت: البته نمی‌توان طی سه سال تغییرات فرهنگی قابل مشاهده و ملموسی ایجاد کرد اما به نظر من تلاش دولت در راستای توسعه فرهنگ عمومی و داشتن دغدغه دینی قابل تقدیر است و من نمره بالای 15 به آن می‌دهم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :