آخرین عناوین

يکشنبه 14 شهريور 1395-8:42 کد خبر:30844

ناتوانی در مقابله با بحران‌های طبیعی:

نمره مردودی مدیریت بحران در استان مازندران

نارضایتی مردم از نحوه مدیریت بحران در مازندران نشان از نمره مردودی این سازمان در استان دارد، که در هیچ بحرانی نتوانسته نمره قابل قبولی کسب کند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، مردم استان مازندران در نخستین ساعات اولیه جمعه حوالی ساعت چهار صبح شاهد طوفانی شدید همراه با رعد و برق و باران‌های سیل‌آسا بودند که همه را در تاریکی بامداد غافلگیر کرد.

خانه‌ها، خودروها، درختان، تأسیسات شهری و اراضی کشاورزی از این طوفان مهیب در امان نبودند و بسیاری از اراضی کشاورزی و زمین‌های شالیزاری شهرستان‌های قائم‌شهر، بابل، آمل، فریدونکنار، محمودآباد و ... آسیب جدی دیدند.

چندسالی است که مردم استان مازندران در فصل‌های مختلف سال شاهد طوفان‌های شدید و سیل هستند و به نوعی می‌توان گفت به حوادث متعدد طبیعی بدعادت شده‌اند اما این‌بار طوفان در تابستان گرم مازندران بسیاری از مردم و کشاورزان را حیرت‌زده کرد و خسارات زیادی به‌همراه آورد.

بر اساس اعلام مسئولان، سرعت طوفان در بعضی از شهرهای استان مانند قائم‌شهر به بیش از 130 کیلومتر هم رسید که به بسیاری از خانه‌ها و زیرساخت‌های شهری آسیب جدی وارد کرد.

* کلافگی شهروندان مازندرانی از 20 ساعت خاموشی

سرعت باد در برخی از مناطق شهری به‌حدی زیاد بود که بعضی از درختان حاشیه جاده را قطع یا از ریشه درآورد و موجب مسدود شدن خیابان‌ها و قطع برق، تلفن و آب آشامیدنی بسیاری از مناطق استان مازندران شد.

بعضی از شهرهای طوفان‌زده مازندران از ساعات اولیه آغاز طوفان تا بیش از 20 ساعت در شرایط بحرانی به‌سر بردند و خاموشی چندین ساعته برق بسیاری از شهروندان و روستانشینان استان را کلافه کرده بود.

شدت طوفان در مازندران به اندازه‌ای بود که استان‌های همجوار برای کمک‌رسانی به مازندران اعلام آمادگی کردند و بعضی از ظرفیت‌ها و امکانات مانند دیزل‌های ژنراتوری برای تأمین برق و روشن شدن برق چاه‌های آب را به سمت استان فرستادند.

* ضعف مدیریت بحران در مازندران

ضعف مدیریت بحران استان در ساعات اولیه روز جمعه با بی‌برنامگی مسؤولان در مواجهه با بحران و عدم جلوگیری از سودجویی بعضی از افراد نمایان و این مسئله موجب گلایه‌مندی بسیاری از شهروندان و روستانشینان استان شد.

افزایش چندین‌برابری قیمت آب معدنی و مصالح ساختمانی در شهرهای طوفان‌زده استان موجب نارضایتی و گلایه مردم از مسؤولان استان شد و کار تا جایی پیش رفت که بعضی از افراد سودجو آب معدنی را با پنج برابر قیمت واقعی به فروش رساندند.

نکته قابل توجه در مواجهه با طوفان حضور به‌هنگام و سریع گروه‌های بسیج و سپاه ناحیه قائم‌شهر در خیابان‌های این شهرستان بود که در ساعات اولیه روز جمعه در خیابان‌ها حاضر و اقدام به بازگشایی مسیرها کردند.

* پاسخگو نبودن سازمان مدیریت کشور

سید علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی روز جمعه طی مصاحبه‌ای با خبرنگار فارس در این شهرستان با گلایه از سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: تماس‌های مکرری با سازمان مدیریت بحران کشور گرفتیم اما این سازمان به‌عنوان سازمانی که مسئولیت اصلی کار را دارد کسی پاسخگو نبود و تعجب می‌کنم سازمانی که فلسفه وجودی‌اش مدیریت بحران و کمک‌رسانی است تلفنی که دولت و معاونت امور مجلس در اختیار ما قرار داده است را جواب نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم میراحمدی امام جمعه گلوگاه در خطبه‌های نماز جمعه خطاب به بی‌توجهی برخی مسئولان، گفت: سیلی که این هفته در گلوگاه آمد موجب خسارت‌هایی شد که ماحصل کوتاهی برخی از مسئولان این شهرستان بوده است.

* انتقاد فرمانده سپاه کربلای مازندران از مسؤولان اجرایی

سردار محمدحسین بابایی فرمانده سپاه کربلای مازندران با انتقاد از مسئولان اجرایی در عدم ورود به‌موقع در کمک‌رسانی به مردم، ضعف رسانه‌ای در قبال انعکاس گسترده فعالیت سریع، جانانه و به موقع مظلومان بسیج و سپاه را نشانه تساهل رسانه‌ای دانست و گفت: با توجه به تجربه سنوات قبل حس مسؤولیت‌پذیری، یاری و مردم‌داری در بین نیروهای سپاه پاسداران و بسیجیان وجود داشته و به این دلیل که سپاه و بسیج خود را متعلق و برخاسته از دل ملت دانسته و به صورت جدی در امدادرسانی حضور پیدا کنند.

با وجود حضور حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور در مناطق حادثه‌دیده مازندران، مشکلات و نارسایی‌ها هنوز وجود دارد و بعضی از روستاهای استان در خاموشی به‌سر می‌برند و از آب آشامیدنی مناسبی برخوردار نیستند.

* نمره مردودی سازمان مدیریت بحران در مازندران

نارضایتی مردم و مسئولان از نحوه مدیریت بحران در مازندران نشان از نمره مردودی سازمان مدیریت بحران در استان دارد که در هیچ یک از بحران‌ها و حوادث چند سال اخیر نتوانسته نمره قابل قبولی کسب کند.

با توجه به اینکه استان مازندران هرساله با بحران‌هایی مانند طوفان، سیل و سرمای شدید مواجه است باید از آمادگی و شرایط مناسبی برخوردار باشد اما همیشه در مواجهه با انواع بحران‌ها شاهد دستپاچگی مسئولان و عملکرد ضعیف آنها در خدمت‌رسانی به مردم و برطرف کردن مشکلات هستیم.

اداره‌کل مدیریت بحران مازندران با توجه به تجربه سیل‌ها و طوفان‌های متعدد به‌وقوع پیوسته طی سال‌های جاری در سراسر مازندران باید از تجربه کافی برخوردار و در واقع فولاد آب‌دیده باشد نه اینکه در مواجهه با هر بحرانی کاسه چه‌کنم چه‌کنم پیش گیرد و با تأخیر 24 ساعته به مردم خدمت‌رسانی کند.

بروز بحران‌های شدید در چند سال اخیر در مازندران نشان داده که این استان و مسؤولانش توان و ظرفیت مقابله با بحران‌های طبیعی را ندارند و در خدمت‌رسانی به مردم و برطرف کردن خسارت‌ها از ضعف بالایی برخوردار هستند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :