آخرین عناوین

پنجشنبه 18 شهريور 1395-15:9 کد خبر:31916

سقف صنفی بلای جان بازاریان گلوگاهی:

تعطیلی 75 درصد از واحدهای صنعتی گلوگاه

شهرک صنعتی شهرستان گلوگاه دارای ظرفیت فعالیت 20 کارخانه است که در حال حاضر تنها 8 کارخانه آن مشغول فعالیت است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مازند اصناف، نزدیک به دو سال از اصلاحیه قانون نظام صنفی و حذف قانون رعایت الزام حدود صنفی می‌گذر، این تصمیم که با هدف رقابت‌ واحدهای صنفی و ایجاد اشتغال اجرایی شده است، موجبات مشکلات فراوانی را برای متصدیان واحدهای صنفی به ویژه در شهرهای کوچک استان فراهم آورده است.

درحالی‌که براساس ماده 55 قانون نظام صنفی مصوب سال 1382 افراد می‌بایست برای تاسیس واحد صنفی قانون سقف و حدود صنفی را رعایت کنند اما در اصلاحیه قانون جدید نظام صنفی در شهریور سال 1393 این قانون حذف شد.

از دو سال قبل و برپایه این اصلاحیه، افرادی که اقدام به ایجاد واحدهای صنفی از جمله توزیعی - خدماتی و تولیدی ـ خدمات فنی کنند، از نظر تعیین سقف و حدود صنفی محدودیتی نخواهند داشت و این موضوع صدمات جدی به واحدهای صنفی مستقر در شهرهای کوچک وارد کرد.

گلوگاه نیز که شرقی‌ترین شهر استان مازندران است، از جمله شهرهای کوچک و کم جمعیت استان است که اصناف و بازاریان آن، پس از اجرای این قانون، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

یاسر موازی در گفت‌وگویی اظهار کرد: 10 اتحادیه صنفی با یک هزار و 700 واحد صنفی فعال در شهر کوچکی مثل گلوگاه مشغول فعالیت هستند که این تعداد در حال افزایش است.

وی افزود: در شهرهای کوچک، رعایت حدود و سقف سنی جوابگوی بازار و درآمدزایی فعالان این بخش نیست؛ چرا که جمعیت و مشتری تعداد ثابتی است اما تعداد واحدهای صنفی به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است و این موضوع موجب رکود و کاهش درآمد مالی واحدهای صنفی خواهد شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گلوگاه، ساخت کشتارگاه صنعتی و میدان میوه و تره بار را از مطالبات جدی اصناف این شهرستان برشمرد و تصریح کرد: با رایزنی‌های انجام شده، امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد ساخت و افتتاح کشتارگاه در گلوگاه باشیم.

موازی در ادامه ضمن اشاره به افتتاح دو واحد تولیدی خمیر کاغذ و ذغال در هفته دولت، خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی شهرستان گلوگاه دارای ظرفیت فعالیت 20 کارخانه است که در حال حاضر تنها 8 کارخانه آن معادل 25 درصد ظرفیت شهرک مشغول فعالیت است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین مشکل اساسی این شهرک، عدم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم نظیر خط تلفن علیرغم انتظار 8 ساله تولیدکنندگان و مالکان کارخانه‌های این شهرک است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گلوگاه در پایان ابراز امیدواری کرد با تعیین اعتبار و اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی این شهرستان در آینده‌ای نزدیک، شاهد رونق این واحدها باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :