آخرین عناوین

شنبه 20 شهريور 1395-10:49 کد خبر:31924

برای نخستین‌‌بار در مازندران صورت می‌گیرد:

جایگزینی محصول ضد بید گیاهی برنج و حبوبات به‌جای قرص برنج

برای نخستین بار در استان مازندران محصول ضد بید گیاهی برنج و حبوبات جایگزین قرص شیمیایی برنج(فسفید آلومینیم) می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، برای نخستین بار محصول ضد بید 100 درصد گیاهی در کشور تولید شد و دفتر نمایندگی مازندران نیز در چالوس مستقر شد.

با توجه به اثرات منفی و آسیب‌های استفاده از قرص برنج و تبعات منفی ناشی از داشتن بید و شپشک در برنج و حبوبات، به‌ همت کارآفرینان کرجی برای نخستین‌بار در کشور محصول ضد بید گیاهی تولید و عرضه شد.

این محصول کاملاً گیاهی بوده و بر خلاف قرص سیر و قرص برنج (آلومینیم فسفید) غیر شیمیایی و بی‌خطر است.

* کاهش تلفات ناشی از عدم آگاهی مردم

با توجه به ممنوعیت خرید، فروش، توزیع و ارائه قرص برنج در عطاری‌ها، تولید این محصول گیاهی می‌تواند کاهش تلفات ناشی از عدم آگاهی مردم در استفاده از قرص‌های برنج را به‌‌همراه بیاورد.

بنا به اذعان تولیدکنندگان محصول ضد بید گیاهی برنج و حبوبات این محصول بر پایه گیاهان دارویی بوده و از گیاه خشک شده‌­ای تهیه شده است که بر روی «لارو» و کرم بید و شپشک تاثیر مخربی دارد و می‌تواند مانع خسارات مالی حاصل از بید و شپشک زدگی برنج و حبوبات شود.

* مضرات مصرف نادرست قرص برنج

کارشناس ارشد بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان چالوس با اشاره به مضرات و معایبی که برای قرص فسفید آلومینیوم (قرص برنج) تعریف شده است، در این‌باره به فارس، گفت: قرص فسفید آلومینیوم (قرص برنج) در صنعت برای نگهداری غلات در سیلوها استفاده می‌شود.

رحمت‌الله بیابانی با بیان اینکه این قرص دارای سمیت شدید است، اظهار کرد: مصرف نادرست قرص برنج سبب تحریک شدید دستگاه گوارش، اختلالات قلبی و عروقی، افت فشار خون، شوک، آریتمی، نارسایی قلبی، ادم ریوی، اسیدوز، آسیب کبدی و کلیوی، ترومبوسیتوپنی (کاهش تعداد پلاکت‌های خون)، تشنج و در نهایت کما و مرگ تا 72 ساعت بعد از مصرف می‌شود.

* قرص برنج ابزاری برای خودکشی

وی با اعلام اینکه قرص فسفید آلومینیوم (قرص برنج) یکی از عوامل خودکشی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، افزود: در این‌باره آمار مرگ ناشی از این سم در سال 87 به 214 نفر، در سال 88 به228 نفر، در سال 89 نیز 406 نفر و در سال 90 هم به 354 نفر رسید.

کارشناس ارشد بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان چالوس با اشاره به اینکه در حال حاضر سم مذکور از فهرست سموم مجاز مورد تأیید سازمان حفظ نباتات محسوب می‌شود، تصریح کرد: گاز فسفین (ph3) آزاد شده از این سم در محیط زیست سبب از بین رفتن لارو حشرات و دفع آفات می‌شود.

* مصرف یک‌چهارم از قرص منجر به‌مرگ می‌شود

وی با بیان اینکه یک‌چهارم قرص (قرص کامل وزنی حدود 3 گرم دارد) به تنهایی منجر به‌ فوت یک فرد بالغ می‌شود، خاطر‌نشان کرد: تخلیه سریع معده همراه با شست‌وشوی معده، محلول پرمنگنات پتاسیم کمک زیادی برای نجات قربانیان مصرف خوراکی این سم می‌کند.

بیابانی مرگ مسمومین قرص برنج را دردناک خواند و افزود: بیشتر افرادی‌ که این سم را با هدف خودکشی مصرف کردند ضمن ابراز پشیمانی از ارتکاب خودکشی از اینکه با  تصور غلطی منتظر یک مرگ بدون درد بودند، اظهار ندامت می‌کنند.

* آموزش خانواده‌ها و کاهش مسمومیت

وی اضافه کرد: مصدوم تا آخرین لحظه حیات هوشیار بوده و در نهایت علت مرگ وقوع ایست تنفسی و قلبی است.

کارشناس ارشد بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان چالوس با بیان اینکه اگرچه جایگزین این قرص با حبه سیر در مصارف خانگی و آموزش خانواده‌ها احتمال بروز مسمومیت را کاهش می‌دهد، افزود: قرص گیاهی مخصوص برنج ضمن بی‌خطر بودن بر روی حشرات نیز بسیار مؤثر است.

* غیر رسمی بودن واردات قرص برنج

وی با انتقاد از اینکه قرص برنج در کشور تولید نمی‌شود، اظهار کرد: با وجود اینکه واردات این قرص رسمی نیست و عرضه و فروش آن در تمام داروخانه‌‌ها و سم‌فروشی‌های سراسر کشور ممنوع اعلام شده است، اما متأسفانه به‌ صورت غیر مجاز و قاچاق وارد کشور می‌شود.

بیابانی با تأکید بر اینکه محدود ساختن دسترسی به ابزار خودکشی یکی از راه‌های پیش‌گیری محسوب می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه در کشور ایران قرص برنج یک ابزار آسان و در دسترس است، بنابراین باید آموزش در مورد استفاده از قرص گیاهی جهت مصارف خانگی، اطلاع‌رسانی به صنف عطاری‌ها و سم‌فروشی‌ها در مورد خطرات بالقوه سم برنج  صورت بگیرد.

* جمع‌آوری سم فسفید آلومینیوم

وی با بیان اینکه در این زمینه بازدید مشترک با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی، بهداشت محیط و حرفه‌ای و اداره صنعت، معدن و تجارت از سم‌فروشی‌ها و عطاری‌ها با محوریت بحث آموزش در دستور کار قرار گرفته‌ است، گفت: در طول بازدید از تمام سم‌فروشی‌های سطح شهرستان چالوس مقادیری از سم فسفید آلومینیوم نیز جمع‌آوری شد.

کارشناس ارشد بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان چالوس در پایان غیر شیمیایی و بی‌خطر بودن قرص‌های گیاهی را از جمله مزایای آن دانست و گفت: نداشتن ضرر و زیان برای انسان، عدم بوگیری برنج و جلوگیری از تولید و عرضه قرص برنج و حذف این محصول خطرناک در کشور از جمله دلایلی‌ است که زمینه حمایت از تولیدکنندگان محصولات گیاهی ضد حشره برنج و حبوبات را می‌طلبد.

* تولید محصول ضد بید گیاهی در کشور

مسئول نمایندگی محصول ضد بید گیاهی برنج و حبوبات در مازندران با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور این محصول بی‌خطر تولید شده است، به فارس گفت: این محصول خاصیت دور کنندگی و فلج کنندگی برای شپشک برنج و بید حبوبات دارد.

ایوب طاهایی با اشاره به اینکه محصول ضد بید گیاهی برنج و حبوبات مورد تأیید مرکز تحقیقات گیاه‌شناسی کندلوس نیز قرار گرفته است، افزود: این محصول کاملاً گیاهی بوده و برخلاف سیر و قرص برنج (آلومینیوم فسفید) غیر شیمیایی و بی‌خطر است.

وی خاطر‌نشان کرد: با توجه  به اینکه قرص برنج (آلومینیم فسفید) حاوی ترکیبی خطرناک از فسفید‌ها بوده که به‌عنوان یک حشره‌کش برای جلوگیری از آلودگی و آفت‌زدگی برنج و حبوبات استفاده می‌شود، بنابراین این محصول برای انسان خطرناک است و با یک‌ سهل‌انگاری کوچک گاز متصاعد شده از آن ممکن است سبب مرگ انسان نیز شود.

* تولید محصول بر پایه گیاهان دارویی

مسئول نمایندگی محصول ضد بید گیاهی برنج و حبوبات در مازندران جلوگیری از تولید و عرضه این محصول خطرناک در کشور، تولید محصول بر پایه گیاهان دارویی و از بین بردن ضررهای مالی حاصل از بید و شپشک‌زدگی برنج و حبوبات به خانواده‌ها را از اهداف اصلی تولید محصول گیاهی برشمرد و افزود: این محصول از گیاه خشک‌شده‌ای تهیه می‌شود که بر روی لارو، کرم و شپشک تأثیر مخربی دارد.

* قابلیت مصرف تا یک‌سال پس از باز شدن بسته

وی در مورد محصول ضد بید گیاهی برنج و حبوبات اظهار کرد: این محصول در کیسه‌ای کوچک به ابعاد 7*6 سانتی‌متر حاوی مواد 100 درصد گیاهی است و برای از بین بردن بید و شپشک برنج و حبوبات تهیه شده است.

طاهایی با اعلام اینکه به‌ازای هر 50 کیلوگرم برنج یا حبوبات می‌توان یک‌بسته از این محصول را استفاده کرد، گفت: این محصول تا یکسال پس از باز شدن بسته قابل مصرف بوده و جهت حفظ خواص آن تا رسیدن به‌دست مشتری در ظروف طلقی کوچک عرضه می‌شود.

* مرگ 600 نفر در سال با قرص برنج

با توجه به آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی سالانه بیش از 600 نفر بر اثر استفاده از قرص برنج (فسفید آلومینیم) جان خود را از دست می‌دهند بنابراین با تولید و حمایت از قرص‌های گیاهی باید واردات و تولید این محصول خطرناک را در کشور حذف کرد.

* حذف تولید و واردات قرص برنج در کشور

اگرچه در حال حاضر خرید، فروش، توزیع و ارائه قرص برنج در عطاری‌ها و سم‌فروشی‌ها ممنوع بوده و عاملان این امر مجازات می‌شوند، اما در حال حاضر به‌دلیل عدم آگاهی و اطلاع‌رسانی‌های عمومی به‌شدت در کشور مشکل‌ساز شده است که ضرورت راه‌های برون‌رفت از این معضل خطرناک امری بدیهی است.

* برخورد جدی با فروشندگان غیر مجاز

و سخن آخر اینکه با افزایش روند مرگ با قرص برنج به‌نظر می‌رسد در این زمینه باید دستگاه‌های مسؤول وارد عمل شده و برخورد جدی با فروشندگان غیر مجاز این قرص‌ها به‌عمل آورده و از سکوت در مقابل مشاهده تخلف در زمینه فروش قرص برنج به افراد بدون مجوز پرهیز کنند تا شاهد مسمومیت با این قرص و ایجاد انگیزه خودکشی در جوانانی که به مشکلاتی هرچند کوچک برخورده و به‌دلیل در دسترس بودن و سهل‌الوصول بودن تهیه این قرص از جان شیرین خود بگذرند و با خاتمه دادن به زندگی و جوانی خویش داغی ابدی را همراه با پشیمانی و تأسف و سرخوردگی برای خانواده‌های خویش برجای بگذارند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :