آخرین عناوین

شنبه 27 شهريور 1395-12:11 کد خبر:31952

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از تب و تاب باغ‌داران مازندرانی تا فتح بازارهای جهانی مرکبات

با فرا رسیدن فصل پاییز برداشت مرکبات آغاز می‌شود و باغ‌داران نیز نگران و در تب و تاب فروش محصول هستند.


خزرتیترخبر:با فرا رسیدن فصل پاییز انتظار باغ‌داران مازندران به پایان می‌رسد و برداشت مرکبات از باغ‌های استان آغاز می‌شود.

در حال حاضر برداشت نارنگی پیش‌رس از باغ‌های مازندران آغاز شده و باغ‌داران نیز نگران و در تب و تاب فروش محصول هستند.

با وجود اینکه مازندران سهم بزرگی در تولید مرکبات کشور دارد اما با این وجود سهم آن در بازارهای جهانی بسیار ناچیز و اندک است.

امسال شاهد تولید محصولات فراوان و باکیفیت مرکبات در مازندران هستیم که باید برای تنظیم بازار این محصولات به فکر صادرات مازاد آنها باشیم.

متأسفانه با وجود تلاش‌های فراوان و طاقت‌فرسای باغ‌داران در بحث تولید، تمرکز مسئولان بر امر صادرات نبوده است که البته از دو سال گذشته تلاش‌های بسیاری صورت گرفته که امیدواریم مؤثر باشد.

* ممنوع بودن واردات مرکبات

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در این‌باره ، اظهار کرد: از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم که واردات مرکبات همانند واردات برنج باید ممنوع شود.

علی‌محمد شاعری با بیان اینکه برای خرید مرکبات با قیمت توافقی دولت اقدام قاطع انجام دهد، اضافه کرد: باید تمهیدات لازم در بحث صادرات مرکبات از سوی دولت اندیشیده شود تا بتواند بازار مرکبات امسال را تنظیم کند؛ چرا که امسال با افزایش محصول مرکبات روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: اگر دولت از هم‌اکنون اقدامی برای تنظیم بازار مرکبات نکند ممکن است با عرضه بیش از حد مرکبات در بازار روبه‌رو شویم که به متضرر شدن کشاورزان ختم شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی قبل از اینکه با عرضه مرکبات داخلی مواجه شود باید کنترل شدید واردات، تشویق صادرات و خرید توافقی مرکبات با قیمت یک‌هزار و 800 تا 2 هزار تومان را در دستور کار قرار دهد.

* میوه عالی مرکبات امسال با رنگ‌زدایی به کام افراد تلخ نشود

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران در این‌باره با اشاره به اینکه برداشت مرکبات به‌ویژه نارنگی پیش‌رس تقریباً از دو هفته گذشته به‌ صورت آزمایشی آغاز شد، اظهار کرد: برداشت میوه با توجه به قابلیت مصرف و اینکه و قند میوه به حد مناسبی رسیده و از لحاظ پوست و طعم هم به حد نصاب بازارپسندی رسیده، شروع شده است.

محمدرضا شعبانی با اشاره به تولید بالای محصول مرکبات امسال مازندران، افزود: با توجه به اینکه امسال افزایش تولید را در سطح مرکبات به‌ویژه در نارنگی داریم تا اواخر دی ماه امسال برداشت نارنگی ادامه دارد و بعد از نارنگی پیش‌رس و انشو، برداشت پرتقال آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: درخواست ما از همه سورتینگ‌داران این است که به‌صورت طبیعی میوه‌ها را برداشت و به بازار عرضه کرده و با استفاده از رنگ‌های غیرمجاز و یا ترکیباتی که تغییر رنگ در میوه ایجاد می‌کند و یا سبززدایی که موجب تغییر طعم میوه شود خودداری کنند و میوه عالی امسال را به کام هم‌وطنان تلخ نکنند که البته در بازار سال جاری نیز تأثیر به‌سزایی دارد.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران با اعلام اینکه تلاش‌های فراوانی برای صادرات مرکبات از طریق استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران انجام شده است، اضافه کرد: می‌توان گفت با رایزنی‌های صورت‌گرفته و حمایت‌هایی که قرار است دولت در امر صادرات در دستور کار قرار دهد زمینه امیدواریم امسال بتوانیم وارد بازار خوب همسایگان کشورهای حاشیه ایران به‌ویژه روسیه شویم و با تولیدات خوب بازار را فتح کنیم.

شعبانی یادآور شد: باغ‌داران با برداشت به‌موقع و معرفی نشان تجاری مناسب ایرانی در بازارهای خارجی باید فضایی را ایجاد کنند تا صادرات مرکبات به خوبی انجام شود.

* تلاش در بحث بسته‌بندی و حمایت دولت از صادرکنندگان

وی با تأکید بر اینکه صادرات مستلزم درستی کار و صداقت در عمل است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدام از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تلاش در بحث تولید و بسته‌بندی و در بخش دیگر دولت با کاهش تعرفه‌ها و حمایت از صادرکنندگان و مشوق‌های صادراتی فضا را برای بازار خارجی باز کند که امیدواریم با همکاری همه بخش‌ها به‌ویژه بخش‌های خصوصی و تعاونی امسال فضای صادراتی خوبی را شاهد باشیم.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران با بیان اینکه در برداشت کیوی امسال با توجه به کیفیت خوب تولید کیوی مازندران با هدف‌گذاری صادرات صورت می‌گیرد، تصریح کرد: البته یکی از خسارت‌هایی که در سال‌های گذشته در بحث محصولات کشاورزی به‌ویژه کیوی به ما وارد شده، برداشت زودهنگام و صادرات آن به کشورهای همسایه بوده که با کاهش 50 درصدی تناژ صادراتی در سال گذشته روبه‌رو شدیم و امیدواریم امسال بتوانیم با عرضه محصولات باکیفیت این خسارت را جبران کنیم.

شعبانی در پاسخ به  این سؤال مبنی بر اینکه رنگ‌افزایی موجب کاهش بازارپسندی مرکبات مازندران شده است، اضافه کرد: در بحث مرکبات زیاد، صادرات انجام ندادیم ولی در رقابت‌پذیری از لحاظ قیمتی در بازارهای روسیه خیلی موفق نبودیم و از لحاظ قیمتی کشورهای تولیدکننده دیگر با ما اختلاف دارند.

وی ادامه داد: اگر رنگ‌افزایی بر میوه‌ها حاکم شود شاید یک عده‌ای فقط سود می‌برند و موجب ضرر بسیاری از تولیدکنندگان می‌شود که دولت می‌تواند از صادرات میوه‌های رنگ‌افزایی‌شده و بی‌کیفیت جلوگیری کند و در قالب طرح و برنامه بلندمدت بتوانیم بازارهای صادراتی خود را به‌دست آوریم.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران اضافه کرد: اگر دولت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت کند می‌توانیم حالت رقابتی قیمتی در بازارها را کسب کنیم در غیر این صورت همواره از لحاظ قیمتی مشکل داریم و به همین دلیل صادرات به کندی انجام می‌شود.

این روزها فصل برداشت مرکبات است و باغ‌داران مازندران نیز با توجه به فراوانی محصول بسیار نگران هستند که آیا تولیدات آنان بازاری دارد، این افراد زحمت‌کش تلاش‌های بسیاری کردند تا توانستند این محصول را پرورش دهند در حال حاضر آنان چشم انتظار این هستند آیا مزد زحمت خود را می‌گیرند و دولت برای فروش محصولات آنان می‌اندیشید یا خیر.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :