آخرین عناوین

يکشنبه 4 مهر 1395-12:55 کد خبر:32065

آیا بزودی امیرآباد منطقه آزاد خواهد شد؟

حسن روحانی به مازندران می آید / رفت و آمد مسئولان به بندر امیر آباد شدت گرفت!

پس از بازدید وزرای راه و شهر سازی، اقتصاد و همچنین معاون اول رئیس جمهور، اکنون خبر می رسد که روحانی بزودی به مازندران سفر خواهد کرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، پس از بازدید وزرای راه و شهر سازی، اقتصاد و همچنین معاون اول رئیس جمهور در چند ماه گذشته، اکنون خبر می رسد که شخص حسن روحانی بزودی برای بازدید و افتتاح چند پروژه بزرگ عمرانی مرتبط با بندر استراتژیک امیر آباد به مازندران سفر خواهد کرد.

مسئله منطقه آزاد تجاری و جانمایی آن در چند سال گذشته یکی از چالش برانگیز ترین مباحث در استان مازندران بود که زمینه ساز اختلافات فراوانی میان نمایندگان و مسئولان استان شده است.

در ارتباط با منطقه آزاد در استان مازندران به دلیل وجود دو بندر بزرگ که به نوعی رقیب اصلی این ماجرا به حساب می آیند ، گمانه زنی ها از همان ابتدا حول محور بندر امیر آباد و بندر نوشهر می گشت که تا اندک زمانی پیش از سفر استانی رئیس جمهور به مازندران ، کارشناسان در حال گمانه زنی و استدلال در مورد ارجحیت هرکدام برای اعلام به عنوان منطقه آزاد بودند.

این معادله دو قطبی در آخرین لحظات با مطرح شدن بندر بابلسر یا فریدونکنار برای معرفی به دولت به عنوان منطقه آزاد مازندران به هم خورد.

ظاهرا گروهی در استانداری مازندران بر این عقیده بودند که به دلیل مرکزیت جغرافیایی بندر فریدونکنار ممکن است هم هیئت دولت و هم کارشناسان با این تصمیم ناگهانی موافقت کنند .

علاوه بر این برخی از شائبه ها در مورد اعمال نفوذ تعدادی از نزدیکان استاندار در مورد اخذ این تصمیم به سبب نزدیکی با شهرهای خاص هم مطرح شد که در این امر دخیل بودند.

اما در سرانجام به سبب افتراق آراء و اختلاف میان نمایندگان و مسئولان در نهایت دولت به این نتیجه رسید که از اعلام یک منطقه خاص به عنوان منطقه آزاد تجاری و صنعتی در مازندران منصرف شود و حسن روحانی در نشست خبری خود اعلام کرد به دلیل اینکه گزارش مناسبی از مسئولان استان به دستش نرسیده است فعلا از منطقه آزاد مازندران خبری نیست.

این سخن رئیس جمهور آب سردی بود بر پیکر مردمی که انتظار داشتند دست کم مانند بسیاری از استانهای کشور که با حداقل شرایط از مزایای منطقه آزاد برخوردارند ، مازندران هم با اینهمه امکانات و پتانسیل لااقل از یک منطقه آزاد برخوردار باشد.

کم کم با فروکش کردن احساسات و تب تند منطقه گرایی و همچنین ایستادگی دولت در مورد کار کارشناسی برای تعیین منطقه آزاد ، جمع بندی کارشناسان استانی و ملی بر روی بندر امیرآباد متمرکز شد.

هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری به همراه امکانات فراوان زیر ساختی و وسعت کم نظیر نه تنها در استان که در کل کشور سبب شد تا مخالفان هم کوتاه بیایند و با کارشناسان دولتی همراه شوند.

در آخرین اقدامات از این دست خبرها حکایت از این داشت که استاندار مازندران طی یک نامه رسمی به هیئت دولت و رئیس مناطق آزاد کشور، بندر امیرآباد را برای قرار گرفتن در لیست مناطق آزاد معرفی کرده است.

در حال حاضر همه این گمانه زنی ها در حال تبدیل شدن به واقعیت است، سفرهای پی در پی مسئولان ارشد ملی به مازندران و بندر امیر آباد حکایت از آن دارد که این بندر مهم شمال کشور در آستانه دریافت ابلاغیه منطقه آزاد تجاری و صنعتی قرار دارد.

اظهارات فرماندار بهشهر در باره سفر روحانی به مازندران و افتتاح  چند پروژه بزرگ ملی از جمله پروژه های مرتبط با بندر امیرآباد را هم در همین راستا باید ارزیابی کرد.

احتمالا دولت هم با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری به این جمع بندی رسیده است که مزایای معرفی منطقه آزاد امیرآباد در مازندران هر چند مخالفت هایی را هم در پی داشته باشد در نهایت بسیار بیشتر از بی عملی و بی توجهی به مازندران است که سبب ساز ریزش فله ای آراء دولت در استان خواهد شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :