آخرین عناوین

يکشنبه 4 مهر 1395-16:50 کد خبر:32069

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

مصرف نگران‌کننده لوازم آرایش در دختران نوجوان

موضوعی که امروزه بسیار نگران ‌کننده بوده، استفاده از لوازم آرایشی در سنین پایین در بین دختران است.


خزرتیترخبر:کلمه آرایش از فعل آراستن به معنای زیباسازی است که از زمان‌های گذشته تاکنون خانم‌ها برای زیباسازی و جوان‌سازی پوست خود تلاش می‌کردند.

در گذشته به‌دلیل کمبود امکانات و وسایل مورد نیاز آرایش کردن از ظاهر ساده‌ای برخوردار بود در حالی‌که امروزه این امر بسیار پیچیده و به‌صورت رشته‌ای جداگانه درآمده و طرفداران بسیاری را به دور خود جمع کرده است.

با در نظر داشتن این موضوع که اساس دین اسلام بر پاکیزگی است و پاکیزگی نیز نیمی از ایمان است می‌توان گفت آرایش در حد ساده به‌طوری‌که زننده و جالب توجه نباشد هیچ‌گونه مغایرتی با اسلام ندارد این آراستگی به معنای مسواک زدن دندان‌ها، شانه زدن به موها و حالت دادن به آن، مرتب کردن ابروها و از بین بردن موهای زائد صورت و کارهایی از این قبیل است که نیازمند لوازم خاصی نیست؛ ولی امروزه با پیشرفت علم در زمینه‌های مختلف شاهد ساخته شدن مواد شیمیایی و استفاده از آنها در لوازم بهداشتی و آرایشی هستیم که به جرأت می‌توان گفت هر یک از آنها دارای عوارض مخصوص به خود هستند که اگر این عارضه مؤثر نباشد بی‌تأثیر هم نیست.

با توجه به اینکه استفاده از لوازم آرایشی در حد معمول و در مکان‌های ضروری مانعی ندارد ولی متأسفانه شاهد افراط و استفاده بیش از حد لوازم آرایشی با تأثیرات زیاد در بعضی از خانم‌ها هستیم، به‌ طوری‌که آنها بدون استفاده از این لوازم از منزل خارج نمی‌شوند.

بسیاری از خانم‌هایی که با صرف هزینه‌های گزاف از روش‌های خاص مانند برنزه و بوتاکس کردن یا انجام تاتوهای خاص و غیره به سرطان‌های پوستی و سایر بیماری‌ها مبتلا هستند و در مقابل زیباتر شدن هزینه سنگینی متقبل شدند که تنها پشیمانی، افسردگی و آزردن اطرافیان نصیب‌شان شد.

همان‌طوری‌که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، آن‌ دسته از خانم‌هایی که بیش از حد معمول از لوازم آرایشی و روش‌های زیباسازی شیمیایی استفاده می‌کنند باید در درجه نخست به سلامتی بدن و صورت خود اهمیت داده سپس برای زیباسازی اقدام کرده و در حد امکان استفاده از روش‌های گیاهی را در اولویت قرار دهند.

موضوعی که امروزه بسیار نگران‌کننده بوده، استفاده از لوازم آرایشی در سنین پایین به‌ویژه در دختران است که ادامه این وضعیت به از بین رفتن اعتماد به نفس آنان شده به‌طوری‌که همواره سعی می‌کننده چهره خود را زیر آرایش پنهان می‌کنند.

*عرضه لوازم آرایش توسط دست‌فروشان

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: بحث استفاده از لوازم آرایش در سنین پایین جامعه به بحث خودباوری برمی‌گردد که باید بحث خودباوری در جوانان تقویت شود ت شاهد مسائلی از این قبیل نباشیم.

حسن مکرمی‌ رستمی بیان کرد:آموزش و پرورش و خانواده‌ها به گونه‌ای باید رفتار کنند که فرزندان تکیه گاه درونی و خودباوری در آنان تقویت شود و به عوامل تزیینی و بیرونی دل نبندد که این یک بحث فرهنگی است.

وی تصریح کرد: شاید خیلی‌ها تصورشان این است که به‌دلیل اینکه این لوازم وارد سیستم گوارش نمی‌شود عارضه‌ای به همراه ندارد در صورتی‌ که این‌گونه نیست یک‌سری سرطان‌ها ممکن است از طریق محصولات آرایشی غیرمجاز اتفاق بیفتد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد تشخیص مجاز یا غیرمجاز بودن لوازم آرایشی، اضافه کرد: مصرف‌کنندگان باید بدانند که محصولات تولید داخل و یا وارداتی است اگر تولید داخل باشد دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت بوده و قابل ردیابی است.

مکرمی ‌رستمی افزود: اگر هم این مواد وارداتی بود باید دارای برچسب اصالت سازمان غذا و دارو باشد که از طریق این موضوع می‌توانیم تشخیص دهیم که کالا قاچاق است.

وی ادامه داد: شماره روی جعبه لوازم آرایش را به تلفن مورد نظر پیامک کرده و بارکد روی برچسب به شماره اینترنتی مشخص یا کد وارد کرده که با این روش می‌توانیم تشخیص دهیم کالای مورد نظر قاچاق است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به عرضه لوازم آرایش توسط برخی دست‌فروشان، اظهار کرد: این مسائل باید ریشه‌ای حل شود و در این زمینه مکاتبه‌ای با شورای شهر انجام شده تا از طریق شهرداری در بحث مجوزها توجه لازم صورت گیرد.

براساس این گزارش، غیراز خانم‌ها، آقایان و پسران جوان نیز با تاتو کردن روی نقاط مختلف بدن و تحمل درد و زخم‌های شدید احساس می‌کنند با این کار از اعتماد به نفس بالایی برخوردار شدند در صورتی‌که تیغ‌ها و لوازمی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد اصولاً غیربهداشتی بوده و عوارض ناشی از تأثیر تاتو روی بدن و فشار ناشی از آن بسیار زیاد است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :