آخرین عناوین

سه شنبه 6 مهر 1395-8:55 کد خبر:32094

برای مردی که اهمیت صنعت گردشگری را می فهمد:

شوالیه گردشگری مازندران/جنون عملگرایی

تنها یک کار کرد که کاری شد کارستان،به شعارش عمل کرد و در عمل نشان داد که تمام تلاشش را برای توسعه گردشگری به کار می گیرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، دیروز رئیس جمهور به مناسبت روز جهانی گردشگری در جمع فعالان این عرصه، این صنعت را راهبردی و یکی از اهداف کلان کشور دانست.

با اشاره به همین حرف، مازندران باید یکی از استان های هدف و راهبردی کشور در دولت حسن روحانی باشد، زیرا این استان یکی از 5 مقصد نخست گردشگری کشور بعد از انقلاب بوده و بیش از 2 سال است که به مقصد اول سفرهای درون کشوری در ایران بدل شده است.

اینکه آیا دولت در عمل نیز این اهمیت را برای مازندران قائل شده یا خیر، خیلی نیاز به بحث ندارد چراکه وضعیت اسفبار اعتبارات در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خود مشتی است نمونه خروار.

اما در میان همه این بی توجهی ها و پیش از آنکه حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، «مهدی عبوری» شهردار جوان و نورسیده ساری گردشگری را هدف نخست خود برای توسعه مرکز استان اعلام کرد.

او با شعار «فرهنگ، همسنگ عمران» به سراغ محله های قدیمی شهر رفت، طرح های عمرانی اش را با هدف توسعه گردشگری اجرا کرد، معاونت فرهنگی را برای نخستین بار در مازندران دایر نمود تا پیش زمینه های لازم برای جذب و افزایش ماندگاری مسافران در ساری را فراهم آورد و همه این کارها بالاخره جواب داد و در نوروز امسال ساری توانست به عنوان یکی از سه مقصد اول گردشگری کشور مطرح شود، اتفاقی که در تاریخ این شهر بعد از انقلاب بی سابقه بود.

او نه بنایی تاریخی ساخت و نه کارخانه ای داشت که از دلش شخصیت های بزرگ و نامدار بیرون بیاید، مجهز به وردجادویی هم نبود اما مجهز به اراده، چرا!

او تنها یک کار کرد که کاری شد کارستان، به شعارش عمل کرد، او در عمل نشان داد که تمام تلاشش را برای توسعه گردشگری به کار می گیرد ،نتیجه پروژه ای که او در شهر ساری کلید زد امروز به شکلی گسترده در سطح مازندران دیده می شود،در حالیکه هیچ یک ازشهرداران مازندران تا قبل از او اصلا برنامه ای برای توسعه گردشگری نداشتند و سهمی برای آن در محور توسعه شدن قائل نبودند.

دیروز و در روز جهانگردی نیمی از فرمانداری های مازندران عملا گردشگری را محور توسعه معرفی کردند، این ایده و الگو نه تنها در بین همه فرمانداری ها و شهرداری های استان رواج یافت، بلکه باعث شد استاندار مازندران نیز بعد از 2 سال پافشاری بر «کشاورزی» به عنوان محور توسعه مازندران، بالاخره گردشگری را جایگزین آن کند.

اگرچه از آن روز به بعد هم نه بودجه گردشگری استان تغییر چندانی کرده و نه طرح چشمگیر و مطرحی افتتاح شده است، اما در 4 سال گذشته طرح های عمرانی و گردشگری فراوانی در ساری افتتاح شد که در ایجاد اشتغال در بخش خدمات تاثیر بسزایی داشت و به گواه مرکز آمار ایران توانست نرخ اشتغال در بخش خدمات را 30 درصد افزایش دهد.

عبوری چه دوستش داشته باشیم و چه نداشته باشیم، در حوزه گردشگری و درک اهمیت آن در توسعه استان بی بدیل است، او علی رغم سن کم و سابقه مدیریتی غیرمرتبط به درستی نکته اصلی را دریافت و از همه مهمتر اینکه برای عمل به وعده هایش از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

آنچه امروز عملگرایی خوانده می شود بیش از آنکه نهادی سیاسی یا اجتماعی باشد، بنیانی فرهنگی است که قرار است ایده «عمل کردن» را که ضرورتا به «اتحاد» وابسته است بدل به فرهنگی ماندگار کند.

اگر ساری نتوانسته است به جایگاه حداقلی خود به عنوان شهری تاریخی و مرکز استان دست پیدا کند به دلایل فراوانی وابسته است اما یکی از مهمترین آنها همین تشتت داخلی مدیران ساروی است که مانع عملیاتی شدن ایده ها می شود.

عبوری آغازِ پایان چنین دوره ای است، آغازی که شاید نتیجه کاملش سال ها بعد پدیدار شود، اما آنچه هم امروز روشن است و هم تا فردا روشن خواهد ماند این است که «مهدی عبوری» چهره ساری را عوض کرده است.

او لبخند را به لب ساروی ها برگرداند،عبوری در قیاس با مدیران پیش از خود و حتی در قیاس با شهرداران فعلی مازندران نماد بارز جنون عملگرایی است، میل بی پایان او برای افتتاح پی در پی پروژه ها و پیدا کردن مدام منابع درآمدی جدید باعث شده است که در شرایط استراحت گسترده پروژه های عمرانی در کل استان، شهرداری ساری سه پروژه مهم گردشگری ـ عمرانی را در آستانه بهره برداری دارد.

او حالا پخته تر هم شده  و کمتر سخنرانی های آتشین می کند و بیش از گذشته مشغول کار کردن است،این رشد فکری و مدیریتی در او باعث شد که از پس سخت ترین طوفان سیاسی در زمستان سال گذشته به سلامت بگذرد و حالا طوری رفتار می کند که انگار همین دیروز شهردار شده است،طوری رفتار می کند که انگار تنها یک تیر در اسلحه اش مانده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :