آخرین عناوین

جمعه 9 مهر 1395-23:7 کد خبر:32157

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

بروکراسی 16 ساله اداری مانع توسعه گردشگری «دیوچشمه» کجور

مدیرعامل توسعه دیوچشمه لکتور پول گفت: پروژه دیوچشمه کجور 16 سال درگیر بوروکراسی‌های اداری است و این بسیار آزاردهنده شده است.


خزرتیترخبر: مجموعه «دیوچشمه» کجور در 60 کیلومتری شهرستان نوشهر و در دو کیلومتری ضلع غربی شهر پول با ارتفاع حدود یک‎هزار و 480 متر از سطح دریا و در ضلع جنوبی جاده نوشهر کجور قرار دارد.

خشک‌سالی‌های پی‌درپی در دهه‌های گذشته موجب برهم خوردن توان اکولوژیک و شرایط نامناسب کشاورزی شده است و بر این اساس تعدادی از شهروندان پول و روستای آستانکرود با تعامل، مطالعه، تحقیق و مشورت با متخصصان اقدام به تأسیس شرکت تعاونی توسعه دیوچشمه لکتور پول کرده است که در حال حاضر تعداد اعضا از مرز 265 نفر نیز گذشت.

اراضی شهر پول در 65 کیلومتری شهرستان نوشهر با توسعه یک‎هزار و 500 هکتار در بخش کوهستانی کجور در ارتفاع یک‎هزار و 480 متری از سطح دریای خزر با آب و هوای سرد و خشک زمستانی و معتدل تابستانی با شیب 5 تا 10 درصد به کشت غلات اختصاص دارد که در حال حاضر به صورت دیم کشت می‌شود.

مقدار بهره و تولیدات بستگی به میزان نزولات جوی به میزان حدود 400 میلی‌متر دارد که توزیع زمانی آن نامناسب و 75 درصد آن در زمان غیر آبیاری اتفاق می‌افتد اما اکنون این پروژه عظیم عمرانی و گردشگری عام‌المنفعه پس از 16 سال همچنان درگیر و دار بوروکراسی‌های اداری مانده است و مانعی بر سر راه توسعه و پیشرفت آن شده است.

* رکود عملکرد محصول و نهایتاً رها شدن اراضی

مدیرعامل توسعه دیوچشمه لکتور پول ، اظهار کرد: خشک‌سالی‌های پی در پی در دهه‌های گذشته سبب برهم خوردن توان اکولوژیک و شرایط نامناسبی برای رشد محصولات به‌وجود آورده است که میزان آن به مرور زمان سبب رکود عملکرد محصول و نهایتاً رها شدن اراضی و مهاجرت روستائیان به شهرها شده است.

* انتقال آب دیوچشمه به منظور تأمین آب مورد نیاز برای کشاورزی دشت تشنه پول

وی افزود: از آنجا که برآورده شدن نیازهای اساسی انسان و استمرار حیات آن وابسته به منابع کشاورزی است اهالی پول و آستانکرود با کمی تأمل به فکر چاره‌جویی افتاده و با مطالعه و تحقیق و مشورت با متخصصان برای انتقال آب دیوچشمه به‌منظور تأمین آب مورد نیاز برای کشاورزی دشت تشنه پول اقدام کردند.

* 60 درصد پروژه در حال حاضر اجرا و آماده بهره‌برداری است

محمد خزایی با اشاره به آغاز پروژه انتقال آب دیوچشمه به دشت پول اظهار کرد: این پروژه دارای سه فاز است که فاز نخست آن با لوله‌ای فولادی به قطر 14 اینچ و در فاز دوم و سوم با لوله‌های پلی اتیلن به قطر 12 و 10 اینچ مجموعاً به طول 6 کیلومتر در قالب 3 ایستگاه و 9 پمپ که هر کدام به صورت 300، 200 و 150 اسب بخار با سه مخزن بتنی مجموعاً یک‌هزار و 300 متر مکعب با اختلاف ارتفاع 550 متر برای یک‌هزار و 500 هکتار اراضی و تأمین آب شرب به اجرا در خواهد آمد که 60 درصد پروژه در حال حاضر اجرا و آماده بهره‌برداری است.

* گردشگری دومین صنعت پردرآمد دنیا است

وی با بیان اینکه پروژه کارخانه بسته‌بندی آب‌معدنی، کشاورزی نوین با گونه‌های جدید، بسته‌بندی محصولات کشاورزی، طرح‌های شیلات و توریسم از چشم‌انداز‌های این شرکت تعاونی است، افزود: گردشگری دومین صنعت پردرآمد دنیا است و بسیاری از کشورهای جهان به اشکال مختلف به دنبال جذب گردشگر هستند تا بتوانند درامد خود را افزایش دهند.

* اشتغال‌زایی پایدار برای 20 نفر

مدیرعامل توسعه دیوچشمه لکتور پول با بیان اینکه ایجاد فضای گردشگری در دیوچشمه سبب عمران و آبادانی منطقه شده و برای حداقل 20 نفر در وهله نخست اشتغال پایدار تولید می‌شود، اضافه کرد: در پروژه دیوچشمه کجور به‌دنبال ایجاد زیرساخت‌‌ها در راستای توسعه و آبادانی منطقه با رویکرد گردشگری نیز هستیم و انتظار داریم ‌گردشگری استان و شهرستان در این زمینه به ما کمک کنند.

* هزینه‌های ناچیز گردشگری در منطقه با توجه به وفور محصولات کشاورزی

وی درباره امکانات بخش کجور برای جذب گردشگر بیان کرد: جاذبه‌های گردشگری فراوان به ویژه از لحاظ طبیعت بکر ییلاقی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی، هزینه‌های ناچیز گردشگری در منطقه با توجه به وفور محصولات کشاورزی و نیز اکوتوریسم با دارا بودن جنگل‌‌ها و کوهستان‌های زیبای منطقه همراه با امنیت زمینه‌های مهمی برای ایجاد و توسعه فضاهای گردشگری است.

* جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رونق اقتصادی در بخش گردشگری

این مسئول خاطرنشان کرد: ایجاد درآمد ریالی و ارزی برای بخش کجور، ایجاد اشتغال به ویژه برای جوانان، تعامل فرهنگ‌ها و آشنایی گردشگران با فرهنگ، آداب، سنن و رسوم منطقه، نشان دادن پیشرفت‌ها و تحولات منطقه در سال‌های اخیر، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رونق اقتصادی در بخش گردشگری از مزایای توسعه گردشگری در منطقه دیوچشمه کجور است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از سه هزار متر مربع زمین که جزو مستثنیات اشخاص بود برای شرکت تعاونی خریداری کردیم و با ساخت آلاچیق و... علاقه‌مند به اجرای کارهای خدماتی و گردشگری برای مردم هستیم ولی با کارشکنی ادارات محیط زیست و اداره امور منابع آب منطقه‌ای نوشهر روبه رو هستیم و انتظار همکاری بیشتری از این نهادها داریم.

* دیوچشمه کجور 16 سال درگیر بوروکراسی‌های اداری است

خزائی با تأکید بر اینکه پروژه شرکت تعاونی دیوچشمه کجور 16 سال درگیر بوروکراسی‌های اداری است و این بسیار آزاردهنده شده است، خاطرنشان کرد: در سال 83 از محل تبصره 3 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبلغ 260 میلیون تومان وام کشاورزی گرفتیم که پس از چند سال به دلیل معوقات بانکی، بدهی شرکت به مبلغ 800 میلیون رسید که این کار را برای ما بسیار سخت کرده است که با پیگیری نمایندگان اسبق و کنونی در مجلس شورای اسلامی بخشی از جرائم تأخیر همراه با سود بانکی به ارزش 400 میلیون تومان مورد بخشودگی قرار گرفت و اصل وام به همراه سود بانکی با بانک کشاورزی تسویه شد و در حال حاضر به هیچ بانکی بدهی نداریم.

* مجوز 150 لیتر در ثانیه آب برای یک هزار و 146 هکتار از اراضی دیم

وی با بیان اینکه در فاز نخست برای توزیع آب کشاورزی دچار مشکل هستیم، گفت: مجوز 150 لیتر در ثانیه آب برای یک هزار و 146 هکتار از اراضی دیم شهر پول را داریم.

* اجرای فاز دوم نیازمند 200 میلیون تومان اعتبار است

مدیرعامل توسعه دیوچشمه لکتور پول اظهار کرد: بخشی از فاز دوم باید اجرا شود تا فاز نخست مورد بهره‌برداری قرار گیرد و برای اجرای فاز دوم نیاز به 200 میلیون تومان اعتبار است و انتظار مجموعه این است که این اعتبار را در قالب کمک بلاعوض برای این پروژه که عام المنفعه است از سوی دولت تعلق بگیرد که البته ارزش همان 200 میلیون تومان الان بخاطر مسائل تورمی به 300 میلیون هم رسید.

وی بیان کرد: همچنین این مجموعه 10 لیتر در ثانیه نیز مجوز بهره‌برداری برای انتقال آب شرب به شهر پول را دارد و ما آمادگی داریم تا در صورت نیاز اداره آب و فاضلاب شهری در اختیار آنها قرار دهیم.

خزائی در پاسخ به این سؤال که دستاوردهای طرح توسعه دیوچشه چه خواهد بود، گفت: تولید قارچ، زنبورداری، کشت گیاهان سیاه ریشه، کشت گیاهان دارویی، کشت حبوبات و دانه‌ای روغنی، کشت علوفه برای تأمین بخش دامداری و دامپروری، آبزی‌پروری از طریق استخرهای پرورش ماهیان سردآبی– خاویاری و تولید اسانس از عصاره طبیعی گیاهان بومی و کشت‌های مرتبط با شرایط منطقه خواهد بود.

* «دیوچشمه» متعلق به کل مازندران است

رئیس امور منابع آب نوشهر، چالوس و کلاردشت نیز با اشاره به اینکه «دیوچشمه» متعلق به کل مازندران است، اظهار کرد: این چشمه جزو انفال محسوب می‌شود و 240 لیتر در ثانیه خروجی آب دارد که برای 150 لیتر آن مجوز صادر کردیم تا برای آب‌معدنی، آب کشاورزی و حتی آب شرب استفاده کنند.

حامد عبدالهی تأکید کرد: گردشگری در «دیوچشمه» باید از حالت کنونی و سنتی خارج شود و از اراضی ملی باید منابعی به این منطقه واگذار شود.

* منابع آبی حفظ و حراست شود

وی با بیان اینکه باید پارکینگ مستقل بدون دست بردن در منابع الهی و در راستای قانون احداث شود، گفت: امور منابع آب با طرح تفریحی و توریستی «دیوچشمه» مخالفتی ندارد فقط انتظار است منابع آبی حفظ و حراست شود و آسیبی نبیند.

رئیس امور منابع آب نوشهر، چالوس و کلاردشت تصریح کرد: اگر ساخت‌ و ساز در مناطق بالا دست «دیوچشمه» صورت گیرد آن وقت بر اساس ساختار و جنس جنگل‌های منطقه، سبب کور شدن «دیوچشمه» می‌شود.

* وجود برخی ساخت‌و سازهای نامنظم در اطراف «دیوچشمه»

وی خاطرنشان کرد: هر نوع بار اضافی که در بالادست چشمه ایجاد شود تجاوز به حریم این چشمه است و برخی ساخت‌ و سازها در اطراف «دیوچشمه» شد که نامنظم است.

این مسئول بیان کرد: خودروها در محوطه این چشمه وارد می‌شوند که این امر را در حوزه آلودگی «دیوچشمه» باید مدنظر قرار داد.

* گردشگری مهم‌ترین محورهای توسعه اشتغال

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر نیز با اشاره به اینکه امروزه صنعت گردشگری از جمله مهم‌ترین محورهای توسعه اشتغال محسوب می‌شود، اظهار کرد: توجه به این اقتصاد حیاتی امری بسیار مهم و قابل تامل است و  تحقق توسعه محلی و منطقه‌ای از منظر گردشگری می‌تواند جهش لازم را در شهرستان و منطقه کجور که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زیادی دارد، ایجاد کند.

مهدی اسحاقی با بیان اینکه گردشگری یکی از صنایع پر سودی است که بسیاری از کشورهای جهان در آن سرمایه گذاری کرده‌اند، افزود: این صنعت بسیار کاربر و یکی از کاراترین صنایع برای افزایش اشتغال است.

* گردشگری فراتر از یک فعالیت صنعتی و اقتصادی است

وی تصریح کرد: گردشگری فراتر از یک فعالیت صنعتی و اقتصادی است اما آنچه اثرات این صنعت را می‌تواند تحت شعاع قرار دهد نبود امکانات زیربنایی در مسیر تأمین رفاه گردشگران از جمله تأسیسات گردشگری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر اذعان کرد: بخش کجور به دلیل دارا بودن مناطق بکر طبیعی و آثار تاریخی، موزه مردم شناسی کندلوس، دیوچشمه و آب و هوای خوب می‌تواند به یکی از مناطق پرجاذبه برای گردشگری و توریسم تبدیل شود.

* ضرورت توجه به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها از طریق مشارکت بخش خصوصی

وی درباره اهمیت توجه به توسعه گردشگری منطقه کجور و «دیوچشمه» گفت: همه ساله در طول سال و به ویژه ایام پیک سفر در تعطیلات نوروز و تابستان پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگران از سراسر کشور است و با توجه به اینکه منطقه کجور و دیوچشمه یکی از مقاصد گردشگری است بنابراین لازم است تا نسبت به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها از طریق مشارکت بخش خصوصی توجه ویژه‌ای شود تا حوزه گردشگری در بخش کجور در راستای توسعه و آبادانی هر چه بیشتر این بخش بهتر رونق بگیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :